Dit is een voorlopige versie. Definitieve versie vanaf 15/07/2024.

Plant en Dier III (B-UCLL-MSX27A)

4 studiepuntenNederlandsEerste semesterEerste semester
Vanden Auweele Ina (coördinator) |  Vanden Auweele Ina
POC PBA Secundair onderwijs (Leuven) 1

Werken aan eigen ontwikkeling

De studenten

Kunnen agrarische  toepassingen linken aan de theorie

Werken met leerlingen – Vakdidactisch handelen

De studenten

  • kunnen de inwendige bouw van dieren beschrijven en meer in het bijzonder het voortplantingsstelsel, het ademhalingsstelsel, het urogenitaal stelsel, het spijsverteringsstelsel en het transportstelsel
  • zijn in staat een vergelijking te maken tussen besproken diersoorten wat betreft de inwendige bouw van de verschillende stelsel
  • zijn in staat het begrip zoönose uit te leggen en een indeling te geven van de verschillende zoönosen kunnen het pathogeen vermogen van prionen beschrijven en hierbij de volgende elementen betrekken: *
  • de besmettingsbron en de wijze van overdracht
  • de ziekteverschijnselen bij de mens
  • de ziekteverschijnselen bij het dier
  • preventie en behandeling
  • kunnen het pathogeen vermogen van virussen beschrijven en de elementen uit doelstelling * betrekken
  • kunnen het pathogeen vermogen van bacteriën beschrijven en de elementen uit doelstelling * betrekken
  • kunnen het pathogeen vermogen van protozoa beschrijven en de elementen uit doelstelling * betrekken
  • kunnen het pathogeen vermogen van wormen beschrijven en de elementen uit doelstelling * betrekken
  • kunnen het pathogeen vermogen van fungi beschrijven en de elementen uit doelstelling * betrekken
  • kunnen het pathogeen vermogen van arthropoda beschrijven en de elementen uit doelstelling * betrekken

Werken met/in omgeving/maatschappij – Pedagogisch-Vakdidactisch handelen

De studenten

Kunnen de feitelijke basiskennis van de verschillende onderdelen toepassen en uitleggen.

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Plant en Dier III (B-UCLL-MSX27a)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: CollegeEerste semesterEerste semester
Vanden Auweele Ina
POC PBA Secundair onderwijs (Leuven) 1

Inhoud ‘Plant en dier III

  • Inwendige bouw van dieren
    • Ademhalingsstelsel
    • Excretiestelsel
    • Voortplantingsstelsel
    • Spijsverteringsstelsel
    • Transportstelsel
  • Zoönosen
    • Wat is een zoönose
    • Indeling van de zoönosen
    • Prionen als ziekteverwekker
    • Virussen als ziekteverwekker
    • Bacteriën als ziekteverwekker
    • Protozoa als ziekteverwekker
    • Wormen als ziekteverwekker
    • Schimmels als ziekteverwekker
    • Arthropoda als ziekteverwekker

Cursus 

PPT

Toledocourse

Nederlands.
Wetenschappelijk jargon.

Colleges door lector gegeven.
Opdrachten via de Toledocourse.
Online-lesgeven. 
Praktijkoefeningen.

Evaluatieactiviteiten

Plant en Dier III (B-UCLL-M81467)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Schriftelijk, Verslag
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal