Ethiek (B-UCLL-MBS22H)

3 studiepuntenNederlandsEerste semesterEerste semester
Van Herck Jan (coördinator) |  Van Herck Jan
POC PBA Secundair onderwijs (Leuven) 1

De leraar handelt vanuit een professionele houding

OLR I.1 De MOVE-leraar is authentiek en inspirerend. (uit MOVE)

  • Toont inzet en is enthousiast
  • Draagt passie uit voor het leraarschap

OLR 1.2 De MOVE-leraar neemt als professional verantwoordelijkheid op voor de relevante beroeps­gerelateerde taken. (DLR 4)

  • Gaat correct om met relevante administratieve taken (DLR 4)
  • Leeft afspraken en regels correct na
  • Gaat deontologisch en correct om met vertrouwelijke informatie
  • Handelt mediawijs
  • Documenteert zich over de eigen rechtspositie en die van de lerenden (DLR 9)
  • Plant en organiseert efficiënt en effectief de beroeps­gerelateerde taken

OLR I.3 DE MOVE-leraar reflecteert systematisch, kritisch en met een open blik over het eigen functioneren en de klas- en schoolpraktijk en stuurt zijn handelen bij op basis van deze reflecties. (DLR 5)

  • Staat open voor feedback en past het eigen handelen daarop aan
  • Kijkt kritisch naar het eigen handelen en stuurt bij op basis van observatie, analyse en reflectie

OLR I.6 De MOVE-leraar kan vanuit inzicht in de complexe realiteit van onderwijs deelnemen aan het  maatschappelijk debat over onderwijskundige thema’s en de rol van de leraar in de samenleving, ook in internationaal perspectief. (DLR 9)

  • Is zich bewust van het eigen referentiekader in professionele context
  • Informeert zich over de eigenheid van onderwijs en de interacties tussen onderwijs en samenleving
  • Formuleert en hanteert doordachte argumenten als kernelementen in professionele discussies
  • Heeft zicht op het eigen functioneren (professioneel zelfverstaan) en stuurt dit bij
  • Ontwikkelt een eigen visie op onderwijs (subjectieve onderwijstheorie) vanuit reflectie en onderzoek

OLR 1.7 De MOVE-leraar is zich als wereldburger bewust van wat er beweegt en denkt kritisch na over wat dit betekent voor het onderwijs.  Met een open geest neemt de MOVE-leraar engagement op om mee te zorgen voor een duurzame en rechtvaardige samenleving. (DLR 10)

  • Neemt kritische houding aan t.o.v. actualiteit en media
  • Gaat actief aan de slag met de actualiteit en met maatschappelijk relevante thema’s
  • Draagt actief bij tot een rechtvaardige en duurzame samenleving

De leraar heeft inhoudelijke en vakdidactische expertise

OLR 2.2 De MOVE-leraar bezit een brede basiskennis waarin domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische elementen elkaar ontmoeten.   Hij beheerst, verbreedt, verdiept en actualiseert zijn expertise.  (DLR 3­)

  • Heeft een brede kennisbasis; kent diepgaand begrippen, concepten en principes
  • Plaatst het eigen vak in een ruimere onderwijscontext
  • Actualiseert de eigen expertise
  • Heeft passie voor het eigen vak en kan leerlingen inspireren en boeien

De leraar beheerst communicatieve vaardigheden en geeft  taalontwikkelend les

OLR 5.2 De MOVE-leraar gebruikt een correcte, gepaste en uitdagende taal die de lerenden ondersteunt en aanmoedigt in hun leren. (DLR 3)

  • Kan geschikt (talig) lesmateriaal ontwikkelen/aanbieden
  • Kan de leerinhoud op een heldere manier uitleggen
  • Kan heldere en concrete instructies formuleren aangepast aan de verschillende doelgroepen
  • Kan taalsteun bieden
  • Biedt een uitdagende en rijke taal aan

OLR 5.3 De MOVE-leraar gaat adequaat en respectvol in interactie met leerlingen, collega’s en ouders. (DLR 6)

  • Gaat correct, verbindend en respectvol in interactie met leerlingen, collega’s en ouders

Voor dit opo is geen voorkennis vereist.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Ethiek (B-UCLL-MBS22h)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdrachtEerste semesterEerste semester
Van Herck Jan
POC PBA Secundair onderwijs (Leuven) 1

De studenten krijgen inzicht in de verschillende ethische systemen.

De studenten kunnen kritisch nadenken over deze systemen en hun voor en nadelen benoemen.

De studenten kunnen hedendaagse ethische problemen duiden vanuit deze systemen en vanuit hun eigen levensbeschouwing.

De studenten herkennen en erkennen waarden en normen en kunnen verbanden leggen tussen waarden en ethische problemen.

De studenten kunnen zich verdiepen in een waarde en op zoek gaan naar de verschillende betekenissen, invullingen en toepassingen ervan.

 

Komen aan bod:

 

Ethiek en ethische systemen.

Controversiële onderwerpen en ethiek.

Ethische dilemma's.

Animatieserie en ethiek.

 

Powerpoint presentaties en cursus teksten.

Verplichte lectuur (1 boek) via toledo.

Wie zich inschrijft voor een opo verbindt zich ertoe om de kosten die verbonden zijn aan het opo te dragen: bijkomende informatie over studiekosten wordt gecommuniceerd door de verantwoordelijk lector.

De lessen worden in het Nederlands gegeven. Extra materiaal zoals teksten, publicaties, filmpjes, artikels, ted talks, etc kunnen in een andere taal (Engels of Frans) aangeboden worden.

De studenten moeten kritisch nadenken. De leerstof wordt aangeboden dmv een presentatie. De docent stelt vragen aan de studenten en laat hen de
leerstof kritisch benaderen. Bij meer ingewikkelde onderdelen laat de docent de studenten een aantal antwoorden in groep voorbereiden.

Studenten komen voorbereid naar de les, studenten werken actief mee in de les, studenten voeren de online opdrachten naar behoren uit.

 

Evaluatieactiviteiten

Ethiek (B-UCLL-M79175)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Presentatie, Medewerking tijdens contactmomenten, Vaardigheidstoets
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen, Gesloten vragen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Permanente evaluatie op basis van een schriftelijke toets (50%) en opdrachten/presentaties door de student (50%).

Het is een werkcollege met verplichte aanwezigheid en bijgevolg wordt beroepshouding in rekening gebracht (wat kan leiden tot een NA).

Bij overmacht of onverwachte omstandigheden kan afgeweken worden van deze evaluatierichtlijnen (bijv covid-19).

De aangepaste informatie wordt in dat geval gecommuniceerd via de Toledo-cursussen.

Voor het gebruik van GEN-AI wordt het beleidskader van UCLL gevolgd. De concrete modaliteiten worden per evaluatie-opdracht gespecifieerd.

Herkansing: ja

De student hermaakt de opdrachten (indien deze tijdens het academiejaar onvoldoende zijn) en krijgt een nieuwe examentoets

Bij overmacht of onverwachte omstandigheden kan afgeweken worden van deze evaluatierichtlijnen. De aangepaste informatie wordt in dat geval gecommuniceerd via de Toledo-cursussen.”