Actualiteit, communicatie en media (B-UCLL-MBS24H)
Doelstellingen
De leraar handelt vanuit een professionele houding
OLR I.1 De MOVE-leraar is authentiek en inspirerend. (uit MOVE)
- Toont inzet en is enthousiast
- Draagt passie uit voor het leraarschap
OLR 1.2 De MOVE-leraar neemt als professional verantwoordelijkheid op voor de relevante beroepsgerelateerde taken. (DLR 4)
- Gaat correct om met relevante administratieve taken (DLR 4)
- Leeft afspraken en regels correct na
- Gaat deontologisch en correct om met vertrouwelijke informatie
- Handelt mediawijs
- Documenteert zich over de eigen rechtspositie en die van de lerenden (DLR 9)
- Plant en organiseert efficiënt en effectief de beroepsgerelateerde taken
OLR I.3 DE MOVE-leraar reflecteert systematisch, kritisch en met een open blik over het eigen functioneren en de klas- en schoolpraktijk en stuurt zijn handelen bij op basis van deze reflecties. (DLR 5)
- Staat open voor feedback en past het eigen handelen daarop aan
- Kijkt kritisch naar het eigen handelen en stuurt bij op basis van observatie, analyse en reflectie
OLR I.4 De MOVE-leraar blijft de kwaliteit van zijn onderwijs ontwikkelen vanuit een onderzoekende houding. (DLR 5)
- Is leergierig
- Durft te experimenteren
- Ziet kansen voor praktijkgericht onderzoek, hanteert gepaste onderzoeksmethodes en kan suggesties doen voor het toepassen van de verworven inzichten
- Gaat onderzoeksgeïnformeerd en vanuit eigen inzichten op zoek naar kwaliteitsverbetering / innovatie
OLR I.6 De MOVE-leraar kan vanuit inzicht in de complexe realiteit van onderwijs deelnemen aan het maatschappelijk debat over onderwijskundige thema’s en de rol van de leraar in de samenleving, ook in internationaal perspectief. (DLR 9)
- Is zich bewust van het eigen referentiekader in professionele context
- Informeert zich over de eigenheid van onderwijs en de interacties tussen onderwijs en samenleving
- Formuleert en hanteert doordachte argumenten als kernelementen in professionele discussies
- Heeft zicht op het eigen functioneren (professioneel zelfverstaan) en stuurt dit bij
- Ontwikkelt een eigen visie op onderwijs (subjectieve onderwijstheorie) vanuit reflectie en onderzoek
OLR 1.7 De MOVE-leraar is zich als wereldburger bewust van wat er beweegt en denkt kritisch na over wat dit betekent voor het onderwijs. Met een open geest neemt de MOVE-leraar engagement op om mee te zorgen voor een duurzame en rechtvaardige samenleving. (DLR 10)
- Neemt kritische houding aan t.o.v. actualiteit en media
- Gaat actief aan de slag met de actualiteit en met maatschappelijk relevante thema’s
- Draagt actief bij tot een rechtvaardige en duurzame samenleving
- De leraar heeft inhoudelijke en vakdidactische expertise
OLR 2.2 De MOVE-leraar bezit een brede basiskennis waarin domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische elementen elkaar ontmoeten. Hij beheerst, verbreedt, verdiept en actualiseert zijn expertise. (DLR 3)
- Heeft een brede kennisbasis; kent diepgaand begrippen, concepten en principes
- Plaatst het eigen vak in een ruimere onderwijscontext
- Actualiseert de eigen expertise
- Heeft passie voor het eigen vak en kan leerlingen inspireren en boeien
- De leraar beheerst communi-catieve vaardigheden en geeft taal-ontwikkelend les
OLR 5.2 De MOVE-leraar gebruikt een correcte, gepaste en uitdagende taal die de lerenden ondersteunt en aanmoedigt in hun leren. (DLR 3)
- Kan geschikt (talig) lesmateriaal ontwikkelen/aanbieden
- Kan de leerinhoud op een heldere manier uitleggen
- Kan heldere en concrete instructies formuleren aangepast aan de verschillende doelgroepen
- Kan taalsteun bieden
- Biedt een uitdagende en rijke taal aan
OLR 5.3 De MOVE-leraar gaat adequaat en respectvol in interactie met leerlingen, collega’s en ouders. (DLR 6)
- Gaat correct, verbindend en respectvol in interactie met leerlingen, collega’s en ouders
Begintermen
Voor dit opo is geen specifieke voorkennis vereist.
Plaats in het onderwijsaanbod
- EBA Secundair onderwijs, extra lesbevoegdheid (Leuven) (Niet-confessionele zedenleer) 180 sp.
- EBA Secundair onderwijs (Leuven) (Niet-confessionele zedenleer) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Actualiteit, communicatie en media (B-UCLL-MBS24h)
Inhoud
Komen onder andere aan bod:
De studenten kunnen verschillende bronnen (internet, schriftelijk, mondeling) raadplegen en kritisch benaderen.
De studenten herkennen en erkennen maatschappelijke thema’s/problemen en leggen de relatie tot het humanisme.
De studenten kunnen de basis principes van het humanisme (oa gelijkwaardigheid) toepassen op maatschappelijke thema’s.
De studenten kunnen een maatschappelijk thema uitdiepen en de morele achtergrond en problematiek duiden.
De studenten kunnen zich verdiepen in een maatschappelijk thema en op zoek gaan naar de verschillende betekenissen, invullingen en toepassingen ervan.
Thema's:
* de kracht van woorden
* opiniestuk schrijven
* argumentatie en drogredenen
* godsbewijzen
* debat
* media
Studiemateriaal
Powerpoint presentaties en cursus documenten via toledo.
Verplichte lectuur via toledo.
Wie zich inschrijft voor een opo verbindt zich ertoe om de kosten die verbonden zijn aan het opo te dragen: bijkomende informatie over studiekosten wordt gecommuniceerd door de verantwoordelijk lector.
Toelichting onderwijstaal
De lessen worden in het Nederlands gegeven. Extra materiaal zoals teksten, publicaties, filmpjes, artikels, ted talks, etc kunnen in een andere taal (Engels of Frans) aangeboden worden.
Toelichting werkvorm
De studenten moeten kritisch nadenken. De leerstof wordt aangeboden met een presentatie. De docent stelt vragen aan de studenten en laat hen de
leerstof kritisch benaderen. Bij meer ingewikkelde onderdelen laat de docent de studenten een aantal antwoorden in groep voorbereiden.
Studenten komen voorbereid naar de les, studenten werken actief mee in de les, studenten voeren de online opdrachten naar behoren uit.
Voor het gebruik van GEN-AI wordt het beleidskader van UCLL gevolgd. De concrete modaliteiten worden per evaluatie-opdracht gespecifieerd.
Evaluatieactiviteiten
Actualiteit, communicatie en media (B-UCLL-M79177)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Permanente evaluatie op basis van een examen (40%) en opdrachten/presentaties door de student (60%).
Het is een werkcollege met verplichte aanwezigheid en bijgevolg wordt beroepshouding in rekening gebracht (wat kan leiden tot een NA).
Bij overmacht of onverwachte omstandigheden kan afgeweken worden van deze evaluatierichtlijnen (bijv covid-19).
De aangepaste informatie wordt in dat geval gecommuniceerd via de Toledo-cursussen.
Voor het gebruik van GEN-AI wordt het beleidskader van UCLL gevolgd. De concrete modaliteiten worden per evaluatie-opdracht gespecifieerd.
Toelichting bij herkansen
Herkansing: ja (zelfde modaliteiten als eerste zittijd)
Bij overmacht of onverwachte omstandigheden kan afgeweken worden van deze evaluatierichtlijnen.
De aangepaste informatie wordt in dat geval gecommuniceerd via de Toledo-cursussen.