Kansrekenen (B-UCLL-MBS91B)
Doelstellingen
2. De leraar heeft inhoudelijke en vakdidactische expertise
OLR 2.2 De MOVE-leraar bezit een brede basiskennis waarin domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische elementen elkaar ontmoeten. Hij beheerst, verbreedt, verdiept en actualiseert zijn expertise. (DLR 3)
- Heeft een brede kennisbasis; kent diepgaand begrippen, concepten en principes
- kan begrippen uit de leerinhoud helder en diepgaand uitleggen
- kan verbanden zien tussen de verschillende onderdelen van de leerinhoud
- kan kansexperimenten simuleren m.b.v. de grafische rekenmachine en computersoftware
- kan denkstappen binnen de uitwerking van een kansprobleem volgen en weergeven
- kan ict gebruiken om kansen binnen gegeven verdelingen te berekenen
- kan de concepten van kansrekenen van het curriculum van het secundair onderwijs helder uitleggen (vanuit het perspectief van een leraar die deze leerstof aan de doelgroep moet uitleggen) en problemen oplossen
- hanteert een correcte vaktaal en gebruikt gepaste symbolen
- Actualiseert de eigen expertise
Begintermen
De leerinhouden wiskunde (in het bijzonder de leerinhouden kansrekening) van het secundair onderwijs goed beheersen.
Plaats in het onderwijsaanbod
- EBA Secundair onderwijs, extra lesbevoegdheid (Leuven) (Wiskunde) 180 sp.
- EBA Secundair onderwijs (Leuven) (Wiskunde) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Kansrekenen (B-UCLL-MBS91b)
Inhoud
TELPROBLEMEN
- schema's en diagrammen inzetten om systematisch te tellen
- (herhalings-)variaties, (herhalings-)permuaties en (herhalings-)combinaties
- Binomium van Newton, driehoek van Pascal
KANSREKENEN
- experimentele versus theoretische kans, kansregels, onafhankelijke kansen, voorwaardelijke kans, regel van Bayens
- stochastische variabelen, kansverdelingen, verwachtingswaarde en standaardafwijking
- limietstellingen
- ICT-gebruik bij kansrekenen.
Studiemateriaal
Studiekosten:
- Cursus docent (kan online geraadpleegd worden via Scoodle, code gratis verkrijgbaar via biblotheek)
- Handboeken secundair onderwijs (bijvoorbeeld Delta Nova 1a en 1b, Delta Nova 2a en 2b, Delta 3 (leerweg 5), Delta 4 (leerweg 5) of vergelijkbaar materiaal (kan ook online geraadpleegd worden via Scoodle, de code hiervoor is gratis verkrijgbaar in de bibliotheek)
- Wie zich inschrijft voor een OPO verbindt zich ertoe om de kosten die verbonden zijn aan het OPO te dragen. Bijkomende informatie over studiekosten wordt gecommuniceerd door de verantwoordelijke lector.
Toelichting werkvorm
Tijdens de contacturen wordt vooral (nieuwe) theorie aangebracht. Er wordt ruim tijd gemaakt voor werkzittingen met oefenmomenten (practica).
Er wordt verwacht dat de student bij elke les de opgegeven opdrachten voorbereidt en actief aan de slag gaat met de leerinhouden die (online) worden aangeboden.
Er zijn twee opdracht die de student zelfstandig uitvoert
- OPDRACHT 1
De studenten bestuderen zelfstandig de leerstof telproblemen en kansrekenen zoals deze voorkomt op het leerplan van de tweede graad (Doorstroom, KOV of Go) . Dit kan m.b.v. de boeken Delta 4 (leerweg 5). - OPDRACHT 2
De studenten oefenen zelfstandig met het grafisch rekentoestel om dit zelf vlot te kunnen hanteren en te kunnen didactisch aanwenden, i.h.b. de commando's van de GRM om kansen te simuleren en de commando's om combinaties, variaties of verdelingen te berekenen.
Voor het gebruik van GEN-AI wordt het beleidskader van UCLL gevolgd. De concrete modaliteiten worden per evaluatie-opdracht gespecifieerd.
Evaluatieactiviteiten
Kansrekenen (B-UCLL-M70747)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Schriftelijk contactexamen
- Er zijn 2 CU voorzien
- Er worden vooral toepassingen op de leerinhouden en bijhorende ICT-vaardigheden getoetst.
- Voor de vragen die leerstof secundair onderwijs toetsen (cfr. opdracht 1; zie toelichting werkvorm), geldt een 70% norm.
Opmerking: Bij overmacht of onverwachte omstandigheden kan afgeweken worden van deze evaluatierichtlijnen. De aangepaste informatie wordt in dat geval gecommuniceerd via de Toledo-cursussen.
Voor het gebruik van GEN-AI wordt het beleidskader van UCLL gevolgd. De concrete modaliteiten worden per evaluatie-opdracht gespecifieerd.
Toelichting bij herkansen
Zelfde modaliteiten als de eerste zittijd