Beroepsethiek (B-UCLL-MGM06E)
Doelstellingen
Dit opleidingsonderdeel situeert zich op de conceptuele leerlijn. Het kan niet in een examencontract worden opgenomen.
Na het voltooien ervan:
- heeft de student inzicht in ethische denkmodellen en kan deze verantwoorden en toepassen op casussen uit de beroepspraktijk;
- kan de student op een kritisch-ethische wijze reflecteren op beroepsgebonden thema’s;
- verwerft de student een kritische houding tegenover gangbare en eigen ethische opvattingen;
- gaat de student integer om met vertrouwelijke informatie.
- heeft de student oog voor verschillende perspectieven en belangen
Deze competenties sluiten aan bij volgende domeinspecifieke leerresultaten:
- DLR 1: stelt de cliënt centraal, bevordert empowerment, emancipatie en sociale cohesie, uitgaande van de mensenrechten en met respect voor gelijkwaardigheid en diversiteit.
- DLR 2: handelt bewust binnen een beroepsethisch en wettelijk kader.
- DLR 14: ontwikkelt het professioneel handelen permanent op basis van (zelf)reflectie en deskundigheidsontwikkeling.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
MGM06T : Beroepsethiek
Plaats in het onderwijsaanbod
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Beroepsethiek (B-UCLL-MGM06e)
Inhoud
- Ethische denkkaders: fundamentele benadering;
- Ethische denkkaders: praktische toepassingen en casussen;
- Kritische beroepssituaties en spanningsvelden.
Studiemateriaal
Syllabus, powerpoints en online materiaal
Toelichting werkvorm
Dit OPO wordt gegeven in een mix van onderwijs op campus, online en/of zelfstudie.
- werkvormen: doceren, interactiecolleges, werkopdrachten, reflectie-opdrachten, casusbespreking, oefeningen;
Evaluatieactiviteiten
Beroepsethiek (B-UCLL-M81203)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Algemeen
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar.
Er geldt verplichte aanwezigheid tijdens de geplande contactmomenten, zowel op de campus als online.
Eerste examenkans
Om te slagen dient de student minstens 50% te behalen op het geheel van:
- schriftelijke opdrachten: (7/20);
- schriftelijk examen (13/20).
Het niet of niet tijdig inleveren van opdrachten houdt in dat je niet slaagt voor de 1ste examenkans; je wordt dan automatisch verwezen naar de herkansing.
Toelichting bij herkansen
- De evaluatie van de herkansing verloopt op dezelfde wijze als de 1ste examenkans.
- De punten op de opdrachten waarvoor voldoende werd gescoord kunnen behouden blijven. De opdrachten waarop onvoldoende werd gescoord moeten opnieuw worden gemaakt (dezelfde of gelijkaardige opdrachten).