Jezus en verhalen NT (B-UCLL-MSM22A)
Doelstellingen
1.De leraar handelt vanuit een professionele houding
OLR I.1 De MOVE-leraar is authentiek en inspirerend. (uit MOVE)
- Toont inzet en is enthousiast
- Draagt passie uit voor het leraarschap
OLR I.3 DE MOVE-leraar reflecteert systematisch, kritisch en met een open blik over het eigen functioneren en de klas- en schoolpraktijk en stuurt zijn handelen bij op basis van deze reflecties. (DLR 5)
- Kijkt kritisch naar het eigen handelen en stuurt bij op basis van observatie, analyse en reflectie
OLR I.6 De MOVE-leraar kan vanuit inzicht in de complexe realiteit van onderwijs deelnemen aan het maatschappelijk debat over onderwijskundige thema’s en de rol van de leraar in de samenleving, ook in internationaal perspectief. (DLR 9)
- Is zich bewust van het eigen referentiekader in professionele context
- Informeert zich over de eigenheid van onderwijs en de interacties tussen onderwijs en samenleving
OLR 1.7 De MOVE-leraar is zich als wereldburger bewust van wat er beweegt en denkt kritisch na over wat dit betekent voor het onderwijs. Met een open geest neemt de MOVE-leraar engagement op om mee te zorgen voor een duurzame en rechtvaardige samenleving. (DLR 10)
- Neemt een kritische houding aan t.o.v. actualiteit en media
- Gaat actief aan de slag met de actualiteit en met maatschappelijk relevante thema’s
- Draagt actief bij tot een rechtvaardige en duurzame samenleving
2. De leraar heeft inhoudelijke en vakdidactische expertise
OLR 2.1 De MOVE-leraar ontwerpt krachtige en stimulerende leeromgevingen. (DLR 1)
- Vertrekt vanuit de beginsituatie van de lerende
OLR 2.2 De MOVE-leraar bezit een brede basiskennis waarin domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische elementen elkaar ontmoeten. Hij beheerst, verbreedt, verdiept en actualiseert zijn expertise. (DLR 3)
- Kan het zinaanbod van het christelijk geloof plaatsen in de levensbeschouwelijke pluraliteit van het menselijke spreken, denken en handelen
- Gebruikt het Nieuwe Testament daarbij niet als een buikspreker van voorgeprogrammeerde opvattingen maar als een toekomstperspectief, een licht op een alternatieve wereld.
- Kan verhalen van en over Jezus vanuit de eigen levensbeschouwelijke identiteit (spiritualiteit) aanbrengen om zo levensbeschouwelijke bedachtzaamheid te stimuleren.
- Kan zich vanuit de dialoog tussen beide, rekenschap geven van het eigen levensbeschouwelijke profiel.
- Heeft passie voor het eigen vak en kan leerlingen inspireren en boeien
OLR 2.3 De MOVE-leraar stuurt -vanuit de wetenschap dat kennis steeds in ontwikkeling is- inzichten bij op basis van (eigen) praktijkonderzoek. (DLR 5)
- Raadpleegt relevante bronnen om nieuwe (wetenschappelijke) inzichten te integreren in het eigen onderwijs
3. De leraar begeleidt leer- en ontwikkelingsprocessen
OLR 3.1 De MOVE-leraar legt de focus op het leren en ontwikkelen en vertrekt hierbij vanuit het perspectief en de leefwereld van de leerlingen. (MOVE)
- Is in staat (om jongeren uit te nodigen om) eigen levensbeschouwelijke veronderstellingen en aanvoelen op te sporen.
- Gaat op zoek naar de hoogtes en de laagtes van het leven, de schoonheid en de troost, de pijn en het lijden, het mysterie en het onbegrijpelijke, het genadevolle karakter en de harde kant van de werkelijkheid, de broze, kwetsbare en uitgesloten medemens en de broosheid van de natuur.
4. De leraar creëert een positief leer- en leefklimaat
OLR 4.1 De MOVE-leraar maakt het zorg- en gelijkekansenbeleid van de school concreet. (DLR 1)
- Beschikt over een grondhouding die diversiteit herkent en waardeert en gericht is op het realiseren van gelijke onderwijskansen voor elke leerling
5. De leraar beheerst communicatieve vaardigheden en geeft taalontwikkelend les
OLR 5.1 De MOVE-leraar concretiseert het zorg- en gelijkekansenbeleid van de onderwijsinstelling, met aandacht voor talensensibilisering. (DLR 1)
- Herkent en waardeert de talige diversiteit in de klas en houdt rekening met de talige beginsituatie van elke lerende
- Kan taalontwikkelende feedback geven
OLR 5.2 De MOVE-leraar gebruikt een correcte, gepaste en uitdagende taal die de lerenden ondersteunt en aanmoedigt in hun leren. (DLR 3)
- Kan de bouwstenen meegeven van het christelijke taalsysteem (zoals cultuur, symbolen, verhalen, rituelen, teksten, kunststromingen, spelregels) zoals je de woordenschat en grammatica van een taal zou aanleren.
- Focust zich niet op de taal op zich maar op geletterdheid, zodat jongeren begrijpen wat de christelijke taal zegt over de wereld, hem/haarzelf en wat hem/haar overstijgt (het transcendente) en wat doorheen die taal wordt meegegeven.
OLR 5.3 De MOVE-leraar gaat adequaat en respectvol in interactie met leerlingen, collega’s en ouders. (DLR 6)
- Gaat correct, verbindend en respectvol in interactie met leerlingen, collega’s en ouders
Begintermen
Levensbeschouwing in het algemeen en het christelijke geloof in het bijzonder moeten tot je interessesfeer behoren. Meer nog dan bij andere vakken is deze innerlijke, positieve motivatie van groot belang. We verwachten van jou een kritische loyaliteit ten opzichte van het christelijke geloof en de katholieke kerk. Dat betekent dat je vanuit een betrokkenheid met het katholieke geloof bereid bent om deel te nemen aan een constructieve dialoog rond het geloof, het christendom en levensbeschouwing in het algemeen. Als je het vak rooms-katholieke godsdienst later wil geven in een schoolcontext, moet je katholiek gedoopt zijn. Idealiter heb je de opleidingsonderdelen (waaronder MSM21a Inleiding op de Bijbel) en praktijk van OF1 succesvol afgerond.
Studenten hebben een basiskennis Engels en Frans, dat wil zeggen dat ze een Engels/Franstalig videofragment begrijpen en een Engelstalige/Franstalige tekst kunnen lezen.
Plaats in het onderwijsaanbod
- EBA Secundair onderwijs, extra lesbevoegdheid (Leuven) (Katholieke godsdienst) 180 sp.
- EBA Secundair onderwijs (Leuven) (Katholieke godsdienst) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Jezus en verhalen NT (B-UCLL-MSM22a)
Inhoud
1. De historische Jezus vs. Jezus door de ogen van zijn volgelingen
2. De boodschap van Jezus in zijn tijd en nu voor ons
3. Palestina ten tijde van Jezus (het land, het volk, de groeperingen)
4. Het Nieuwe Testament of het verhaal van Jezus en de eerste kerk
5. Een Bijbel vol, maar wat doe je ermee?
6. De geboorteverhalen
7. Parabels
8. Wonderverhalen
9. De Bergrede
Studiemateriaal
Bijbel in Gewone Taal. (2018). Nbg.
De Nieuwe Bijbelvertaling 2021. (2021). Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap.
Verbesselt, B., (2024-2025). Jezus en verhalen uit het Nieuwe Testament [MSM22a] [Cursus]. UC Leuven-Limburg Bachelor Secundair Onderwijs.
Verbesselt, B., (2024). ULTRA-B-UCLL-MSM22a-2425 5-Jezus en verhalen uit het Nieuwe Testament [MSM22a] Lesmateriaal [PowerPoint slides]. https://toledo.ucll.be/
Terlinden, N. (2007). De profeet in de vis. Uitgeverij Balans B.V.
Terlinden, N. (2011). Het land onder de regenboog. Uitgeverij Balans B.V.
Terlinden, N. (2011). Moet je horen. Uitgeverij Balans B.V.
Wie zich inschrijft voor een opo verbindt zich ertoe om de kosten die verbonden zijn aan het opo te dragen: bijkomende informatie over studiekosten wordt gecommuniceerd door de verantwoordelijk lector.
Opgegeven lectuur tijdens de colleges.
Toelichting onderwijstaal
De lessen worden in het Nederlands gegeven. Extra materiaal zoals teksten, publicaties, filmpjes, artikels, TED Talks, etc kunnen in een andere taal (Engels of Frans) aangeboden worden.
Toelichting werkvorm
Het OPO Jezus en verhalen uit het Nieuwe Testament [MSM22a] bestaat uit werkcolleges en oefensessies (on/off campus) en (online) vaardigheidsopdrachten die de studenten individueel of in groep maken. Beide onderdelen hebben tot doel om theoretische inzichten te verwerven en toe te passen, vaardigheden in te oefenen om zo in een latere fase het geleerde in de praktijk toe te passen.
- Als de les on campus gepland staat, verwachten we actieve medewerking van de student. Dit houdt in dat de student de gevraagde resultaten en voorbereidingen kan voorleggen en dat het noodzakelijk voorbereidend studiewerk uitgevoerd is.
- Als de les synchroon off campus (dus digitaal) gepland staat, verwachten we dat studenten op dat moment actief deelnemen aan de online sessies. Deze zijn immers ook live en kunnen enkel op het ingeplande moment gevolgd worden. We verwachten ook dat de opdrachten met de nodige inspanningen gemaakt worden.
- Als de les asynchroon off campus doorgaat, kunnen de studenten zelf hun tijd inplannen. Ze respecteren hierbij de deadlines. Ze doen, naargelang de opdracht, het noodzakelijk voorbereidend studiewerk (bijv verwerken van delen theorie in zelfstudie, voorbereidend opzoekwerk, opdrachten en oefeningen voorbereiden en uitwerken). De student is zelf verantwoordelijk om deze uren nuttig in te vullen.
De verschillende opdrachten worden in de tijdslijn op toledo opgenomen met duidelijke afspraken over verwachtingen en deadlines.
Voor het gebruik van GEN-AI wordt het beleidskader van UCLL gevolgd. De concrete modaliteiten worden per evaluatie-opdracht gespecifieerd.
Evaluatieactiviteiten
Jezus en verhalen NT (B-UCLL-M82871)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Samenstelling punt: 20% Permanente Evaluatie (PE), 80% Mondeling Contactexamen (MCE)
De samenstelling van het punt voor PE is gekoppeld aan criteria die worden gecommuniceerd via de Toledo-cursus. Voor het gebruik van GEN-AI wordt het beleidskader van UCLL gevolgd. De concrete modaliteiten worden per evaluatie-opdracht gespecifieerd.
De studenten krijgen 40 minuten voorbereidingstijd voor het MCE.
Bij overmacht of onverwachte omstandigheden kan afgeweken worden van deze evaluatierichtlijnen. De aangepaste informatie wordt in dat geval gecommuniceerd via Toledo.
Voor het gebruik van GEN-AI wordt het beleidskader van UCLL gevolgd. De concrete modaliteiten worden per evaluatie-opdracht gespecifieerd.
Toelichting bij herkansen
Samenstelling punt: 20% Permanente Evaluatie (PE), 80% Mondeling Contactexamen (MCE)
Het punt voor Permanente Evaluatie (PE) wordt integraal overgenomen van de eerste zittijd: geen herkansing mogelijk.