Taal en denken I (B-UCLL-MSN12A)
Doelstellingen
De leraar handelt vanuit een professionele houding
OLR 1.2 De MOVE-leraar neemt als professional verantwoordelijkheid op voor de relevante beroepsgerelateerde taken. (DLR 4)
- Gaat correct om met relevante administratieve taken (DLR 4)
OLR 1.3 DE MOVE-leraar reflecteert systematisch, kritisch en met een open blik over het eigen functioneren en de klas- en schoolpraktijk en stuurt zijn handelen bij op basis van deze reflecties. (DLR 5)
- Staat open voor feedback en past het eigen handelen daarop aan
OLR 1.4 De MOVE-leraar blijft de kwaliteit van zijn onderwijs ontwikkelen vanuit een onderzoekende houding. (DLR 5)
- Gaat onderzoeksgeïnformeerd en vanuit eigen inzichten op zoek naar kwaliteitsverbetering / innovatie
OLR 1.5 De MOVE-leraar neemt zowel autonoom als teamgericht engagement op in de school. (DLR 7)
- Werkt samen en overlegt met collega’s over de pedagogische en (vak)didactische aanpak (DLR 7)
OLR 1.7 De MOVE-leraar is zich als wereldburger bewust van wat er beweegt en denkt kritisch na over wat dit betekent voor het onderwijs.
- Neemt kritische houding aan t.o.v. actualiteit en media
De leraar heeft inhoudelijke en vakdidactische expertise
OLR 2.1 De MOVE-leraar ontwerpt krachtige en stimulerende leeromgevingen. (DLR 1)
- Vertrekt vanuit de leer(plan)doelen
- Legt de leerinhoud op een heldere manier uit
OLR 2.2 De MOVE-leraar bezit een brede basiskennis waarin domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische elementen elkaar ontmoeten. Hij beheerst, verbreedt, verdiept en actualiseert zijn expertise. (DLR 3)
- Heeft een brede kennisbasis; kent diepgaand begrippen, concepten en principes
- Plaatst het eigen vak in een ruimere onderwijscontext
OLR 2.3 De MOVE-leraar stuurt -vanuit de wetenschap dat kennis steeds in ontwikkeling is- inzichten bij op basis van (eigen) praktijkonderzoek. (DLR 5)
- Raadpleegt relevante bronnen om nieuwe (wetenschappelijke) inzichten te integreren in het eigen onderwijs
De leraar begeleidt leer- en ontwikkelingsprocessen
OLR 3.1 De MOVE-leraar legt de focus op het leren en ontwikkelen en vertrekt hierbij vanuit het perspectief en de leefwereld van de leerlingen. (MOVE)
- Heeft inzicht in hoe een leerproces verloopt
Begintermen
De student is taalcompetent
beheerst het Standaardnederlands
schrijft korte, werkgerelateerde teksten
analyseert aangereikte onderwijs- en vakgerelateerde teksten
Plaats in het onderwijsaanbod
- EBA Secundair onderwijs, extra lesbevoegdheid (Leuven) (Nederlands) 180 sp.
- EBA Secundair onderwijs (Leuven) (Nederlands) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
8 sp. Taal en denken I (B-UCLL-MSN12a)
Inhoud
Strategieën gericht op kennisverwerving vormen de rode draad doorheen dit vak: De studenten maken kennis met verschillende strategieën om nieuwe kennis te verwerven en te integreren. Ze passen deze strategieën ook toe aan de hand van opdrachten tijdens de les.
Een eerste luik biedt een grondige theoretische onderbouwing van de traditionele zinsontleding. De terminologie sluit aan bij die van de eindtermen en leerplannen lager onderwijs en secundair onderwijs. De nadruk ligt hierbij op de vaardigheden om taal te onderzoeken.
In een tweede luik maken de studenten kennis met verschillende deeldomeinen van de taalwetenschap. Ook actuele taaldiscussies komen aan bod via opdrachten. Hierbij staat het opzoeken en verwerken van informatie centraal.
Studiemateriaal
Studiekosten:
Cursussen van de lector. Deze cursussen worden ter beschikking gesteld via Toledo. Afdrukken van cursusmateriaal is gewenst.
Laptop: ja
Wie zich inschrijft voor een opo verbindt zich ertoe om de kosten die verbonden zijn aan het opo te dragen: bijkomende informatie over studiekosten wordt gecommuniceerd door de verantwoordelijke lector.
Toelichting werkvorm
Voor het gebruik van GEN-AI wordt het beleidskader van UCLL gevolgd. De concrete modaliteiten worden per evaluatie-opdracht gespecifieerd.
Evaluatieactiviteiten
Taal en denken I (B-UCLL-M79521)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
De evaluatie bestaat uit een schriftelijk examen tijdens de examenperiode en twee opdrachten. Voor de tweede examenkans is er maar een opdracht. De taken staan in juni op 30 van de 160 punten, in augustus op 20 van de 160 punten. Ze worden toegelicht via Toledo. Te laat indienen van een taak resulteert in -1 per werkdag op die taak. Niet indienen van een taak leidt tot een NA voor die taak (en dus voor het hele OPO).
De opdracht dient individueel gemaakt te worden voor de tweede examenkans. Alle informatie daarover verschijnt op Toledo tijdens de eerste week van juli. Studenten die in augustus een eerste keer het examen afleggen of de taken nog niet eerder maakten, vallen onder de regeling van de eerste examenkans (2 taken, individueel, op 30 van de 160 punten).
Voor het gebruik van GEN-AI wordt het beleidskader van UCLL gevolgd. De concrete modaliteiten worden per evaluatie-opdracht gespecifieerd.
Bij overmacht of onverwachte omstandigheden kan afgeweken worden van deze evaluatierichtlijnen. De aangepaste informatie wordt in dat geval gecommuniceerd via de Toledo-cursussen.
Toelichting bij herkansen
De puntenverdeling is anders bij de tweede examenkans.
De opdracht dient individueel gemaakt te worden voor de tweede examenkans. Alle informatie daarover verschijnt op Toledo tijdens de eerste week van juli. Studenten die in augustus een eerste keer het examen afleggen of de taken nog niet eerder maakten, vallen onder de regeling van de eerste examenkans (2 taken, individueel, op 30 van de 160 punten).
Voor het gebruik van GEN-AI wordt het beleidskader van UCLL gevolgd. De concrete modaliteiten worden per evaluatie-opdracht gespecifieerd.