Interactieve bewegingsvormen I (B-UCLL-MSQ13A)

4 studiepuntenNederlandsTweede semesterTweede semester
Vanhille Joeri (coördinator) |  Goossens Geert |  Van der Auwera Roel |  Vanhille Joeri
POC PBA Secundair onderwijs (Leuven) 1

2. De leraar heeft inhoudelijke en vakdidactische expertise:

OLR 2.1 De MOVE-leraar ontwerpt krachtige en stimulerende leeromgevingen. (DLR 1) 

  • Vertrekt vanuit de beginsituatie van de lerende 
  • Vertrekt vanuit de leer(plan)doelen 
  • Werkt doelgericht en maakt verantwoorde keuzes bij de selectie van leerinhouden, werkvormen en media bij het ontwerpen van de eigen lessen 
  • Zet gepaste didactische principes in om een krachtige leeromgeving te creëren   
  • Geeft vanuit een foutenanalyse gepaste feedback om het leerproces bij te sturen 
  • Legt de leerinhoud op een heldere manier uit 

OLR 2.2 De MOVE-leraar bezit een brede basiskennis waarin domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische elementen elkaar ontmoeten.   Hij beheerst, verbreedt, verdiept en actualiseert zijn expertise.  (DLR 3) 

  • Heeft een brede kennisbasis;  kent diepgaand begrippen, concepten en principes

 

3. De leraar begeleidt leer- en ontwikkelings-processen 

OLR 3.2 De MOVE-leraar gebruikt werkvormen, leermiddelen en -media om de leer- en ontwikkelingsprocessen te faciliteren en te ondersteunen. (DLR 1)

  • Heeft inzicht in hoe een leerproces verloopt 
  • Weet hoe je leren zichtbaar maakt en bijstuurt (a.d.h.v. feedback) 

 

OLR 5.2 De MOVE-leraar gebruikt een correcte, gepaste en uitdagende taal die de lerenden ondersteunt en aanmoedigt in hun leren. (DLR 3) 

  • Kan de leerinhoud op een heldere manier uitleggen  
  • Kan heldere en concrete instructies formuleren aangepast aan de verschillende doelgroepen 

OLR 5.3 De MOVE-leraar gaat adequaat en respectvol in interactie met leerlingen, collega’s en ouders. (DLR 6) <

  • Gaat correct, verbindend en respectvol in interactie met leerlingen

 

Geen specifieke beginvereisten.

Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Interactieve bewegingsvormen I (B-UCLL-MSQ13a)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: PracticumTweede semesterTweede semester
Goossens Geert |  Van der Auwera Roel |  Vanhille Joeri
POC PBA Secundair onderwijs (Leuven) 1

Volleybal

  • Bijbrengen van de basistechnieken: bovenhands spelen, onderhands spelen, opslaan, aanvallen via aangepaste spel- en oefenvormen.
  • Bijbrengen van tactische principes door middel van “met” en “tegen” elkaar spelen, als... dan, voor-tijdens-na.
  • Bijbrengen van didactische aanleerprincipes via bestaande spelniveaus binnen de verschillende spelgroepen.
  • Kennen en kunnen herkennen van deze verschillende spelniveaus.
  • Kennen van de spelregels volleybal.
  • Op het einde van het eerste jaar moet de student in staat zijn op technisch en tactisch vlak 3 tegen 3 te spelen.
  • Zelfstandig studeren van het handboek (ROUSSEAUX, E, RUTTEN, J, SPAENJERS, M, Jeugdvolleybal, Aangepaste spelvormen voor club en school, 2006, 325 p.) + informatie beschikbaar op toledo
  • Aanvullende lectuur (niet verplicht, ook te raadplegen in de bibliotheek): (RUTTEN, J, Spelenderwijs volleybal: 1 tegen 1, 2010, 325 p.) en (RUTTEN, j, Volleybal 2-2: Spelenderwijs & top, 2012, 324 p.)

Handbal

  • Bijbrengen van tactische spelprincipes  en technische vaardigheden om het handbalspel te spelen via spelnabije oefeningen: slagworp (passen geven en werpen op doel), sprongworp, vangen, …
  • Voorbereidende basisspelen voor het verwerven van techniek, samenspel en tactische vaardigheden in aanval en verdediging.
  • Kennen en toepassen van spelregels beachhandbal, streethandbal, spelvorm handbal 5-5 eindvorm
  • Afhankelijk van het niveau van de doelgroep een geschikt spel kunnen kiezen.
  • Zelfstandig studeren van cursus + aanvulling toledo.

Badminton

  • Gewenningsoefeningen met racket en shuttle, jongleren, met elkaar spelen.
  • Bijbrengen van de basistechnieken binnen enkelspel (lobservice, clear, drob, lob, smash). Deze basistechnieken worden zoveel mogelijk ingeoefend in spelvormen en wedstrijdnabije situaties
  • Bijbrengen van tactische principes binnen enkel- en dubbelspel (ABC van Mills, respectievelijk Big Stick Principe). Deze eenvoudige tactieken moet de student in staat stellen een wedstrijd op een behoorlijke manier te spelen.
  • Kennen en toepassen van de spelregels enkelspel en dubbelspel.
  • Zelfstandig studeren van de cursus.
  • Als naslagwerk werken we met de cursus ‘initiator badminton’ van Sport Vlaanderen.

Voetbal

  • Bijbrengen van technische vaardigheden om voetbal te spelen via spelgerichte oefenvormen: drijven, dribbelen, passen, controle, wreeftrap, ...
  • Voortaktiek in functie van de wedstrijdvorm 4 tegen 4: vrijlopen, vooracties, aanspeelbaar opstellen,  optimaal gebruik van de ruimte, 
  • Tactische principes in functie van de wedstrijdvorm 4 tegen 4: flankverandering, breed in aanval, knijpen in verdediging, juiste tactische keuzes maken afhankelijk van de spelsituatie, uitspelen van meerderheidssituaties, ...
  • Kennen en toepassen van de spelregels.
  • Zelfstandig studeren van de cursus.

Cursus en studiekosten:

Volleybal

  • Cursussen en handboeken: 

Kennen van de spelregels volleybal (documenten op Toledo).

Zelfstandig studeren van het handboek (ROUSSEAUX, E, RUTTEN, J, SPAENJERS, M, Jeugdvolleybal, Aangepaste spelvormen voor club en school, 2006, 325 p.) + informatie beschikbaar op toledo (+- 31 euro)

Aanvullende lectuur (niet verplicht, ook te raadplegen in de bibliotheek): (RUTTEN, J, Spelenderwijs volleybal: 1 tegen 1, 2010, 325 p.) en (RUTTEN, j, Volleybal 2-2: Spelenderwijs & top, 2012, 324 p.)

  • Didactisch materiaal gebruikt tijdens de lessen: n.v.t.
  • Laptop: n.v.t.
  • Groepswerken: n.v.t.
  • Specifieke kledij: n.v.t.
  • Activiteiten, studiebezoeken, uitstappen: n.v.t.

Handbal

Zelfstandig studeren van cursus + aanvulling toledo.

  • Cursussen en handboeken: de cursustekst en studiemateriaal (+/- 150 pagina's) wordt beschikbaar gesteld via Toledo. Afdrukken van de cursus gewenst.
  • Didactisch materiaal gebruikt tijdens de lessen: n.v.t.
  • Laptop: n.v.t.
  • Groepswerken: n.v.t.
  • Specifieke kledij: n.v.t.
  • Activiteiten, studiebezoeken, uitstappen: n.v.t.

Badminton

Zelfstandig studeren van de cursus, cursus Initiator Badminton van VTS digitaal beschikbaar op Toledo.

PPT's Toledo ivm spelregels en "Badmintonfilosofie op initiatorniveau"

  • Cursussen en handboeken: de cursustekst en studiemateriaal (+/- 43 pagina's) wordt beschikbaar gesteld via Toledo. Afdrukken van de cursus gewenst.
  • Didactisch materiaal gebruikt tijdens de lessen: aankoop badmintonracket 25 à 30 euro
  • Laptop: n.v.t.
  • Groepswerken: n.v.t.
  • Specifieke kledij: n.v.t.
  • Activiteiten, studiebezoeken, uitstappen: n.v.t.

Voetbal

  • Cursussen en handboeken: de cursustekst en studiemateriaal (+/- 150 pagina's) wordt beschikbaar gesteld via Toledo. Afdrukken van de cursus gewenst.
  • Didactisch materiaal gebruikt tijdens de lessen: n.v.t.
  • Laptop: n.v.t.
  • Groepswerken: n.v.t.
  • Specifieke kledij: n.v.t.
  • Activiteiten, studiebezoeken, uitstappen: n.v.t.

Wie zich inschrijft voor een opleidingsonderdeel verbindt zich ertoe om de kosten die verbonden zijn aan het opleidingsonderdeel te dragen: bijkomende informatie over studiekosten wordt gecommuniceerd door de verantwoordelijk lector.

Werkcolleges zijn activerende colleges.

Bij overmacht of onverwachte omstandigheden kan afgeweken worden van lesinhouden, werkvormen en evaluatierichtlijnen van één of meerdere examenkansen. De aangepaste informatie wordt in dat geval gecommuniceerd via de Toledo-cursussen.

Voor het gebruik van GEN-AI wordt het beleidskader van UCLL gevolgd. De concrete modaliteiten worden per evaluatie-opdracht gespecifieerd.

Evaluatieactiviteiten

Interactieve bewegingsvormen 1 (B-UCLL-M79519)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Praktijkexamen, Medewerking tijdens contactmomenten, Vaardigheidstoets
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

- Dit OPO is niet tolereerbaar

- Voor dit OPO is er een tweede examenkans.

Evaluatievorm

  • Permanente Evaluatie  (PE):  Dit omvat de vaardigheidstesten, de professionele houding en de attitude van de student (skill, spelvorm, tactiek en techniek) die gedurende het semester (indien een semestervak) of het jaar (indien een jaarvak) zullen worden afgenomen tijdens de werkcolleges.
  • Mondeling examen voor gedeelte methodiek/theorie tijdens de examenperiode.
  • Hierin wordt een verhouding genomen van 50% Permanente Evaluatie en 50% Mondelinge Evaluatie.

Bij overmacht of onverwachte omstandigheden kan afgeweken worden van deze evaluatierichtlijnen. De aangepaste informatie wordt in dat geval gecommuniceerd via de Toledo-cursussen.

Toelichting bij evaluatie in de ECTS fiche:

Voor de berekening van het eindcijfer wordt het rekenkundig gemiddelde genomen van de praktijktesten (50%) en het geïntegreerd mondeling examen (50%).

Bij een deelactiviteit (badminton, handbal, voetbal, volleybal) wordt ieder tekortpunt verdubbeld.

Bij verdubbeling van het aantal tekortpunten worden ook negatieve cijfers verrekend (als de score op een deelactiviteit lager is dan 5/20) vóór het rekenkundig gemiddelde van alle deelactiviteiten wordt berekend.

 

De student is op de hoogte van de aanwezigheidsregels, gekwetstenregeling en de rekenregels voor de Opo’s / onderdelen met sportpraktijk.  

Het is de verantwoordelijkheid van de student om deze informatie na te lezen op de BASO LOBR community onder de knop “reglement sportpraktijk”    

Voor het gebruik van GEN-AI wordt het beleidskader van UCLL gevolgd. De concrete modaliteiten worden per evaluatie-opdracht gespecifieerd.​

 

De berekening van de eindscore gebeurt op dezelfde wijze als tijdens de juni zittijd.

De student is op de hoogte van de aanwezigheidsregels, gekwetstenregeling en de rekenregels voor de Opo’s / onderdelen met sportpraktijk.  

Het is de verantwoordelijkheid van de student om deze informatie na te lezen op de BASO LOBR community onder de knop “reglement sportpraktijk”