Individuele bewegingsvormen I (B-UCLL-MSQ14A)

4 studiepuntenNederlandsTweede semesterTweede semester
Gers Brent (coördinator) |  Bryon Ingrid |  Gers Brent |  Meese Koen |  Van Assche Werner |  Van der Auwera Roel  | MinderMeer
POC PBA Secundair onderwijs (Leuven) 1

2. De leraar heeft inhoudelijke en vakdidactische expertise 

 

OLR 2.1 De MOVE-leraar ontwerpt krachtige en stimulerende leeromgevingen. (DLR 1) 

  • Vertrekt vanuit de beginsituatie van de lerende 
  • Vertrekt vanuit de leer(plan)doelen 
  • Werkt doelgericht en maakt verantwoorde keuzes bij de selectie van leerinhouden, werkvormen en media bij het ontwerpen van de eigen lessen 
  • Zet gepaste didactische principes in om een krachtige leeromgeving te creëren 
  • Geeft vanuit een foutenanalyse gepaste feedback om het leerproces bij te sturen 
  • Legt de leerinhoud op een heldere manier uit 

OLR 2.2 De MOVE-leraar bezit een brede basiskennis waarin domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische elementen elkaar ontmoeten.   Hij beheerst, verbreedt, verdiept en actualiseert zijn expertise.  (DLR 3) 

  • Heeft een brede kennisbasis;  kent diepgaand begrippen, concepten en principes

 

3. De leraar begeleidt leer- en ontwikkelings-processen  

OLR 3.1 De MOVE-leraar legt de focus op het leren en ontwikkelen en vertrekt hierbij vanuit het perspectief en de leefwereld van de leerlingen. (MOVE) 

  • Heeft inzicht in hoe een leerproces verloopt
  • Weet hoe je leren zichtbaar maakt en bijstuurt (a.d.h.v. feedback) 
  • Weet hoe je lerenden kan ondersteunen om zelf het leren in handen te nemen 

4. De leraar creëert een positief leer- en leefklimaat 

OLR 4.2 De MOVE-leraar realiseert een positief leer- en leefklimaat met aandacht voor diversiteit. (DLR 1 en 2) 

  • Kan een leeromgeving ontwerpen waarin  rekening wordt gehouden met diversiteit en elke leerling de kans krijgt om zich maximaal te ontplooien aan de hand van differentiatie 

5. De leraar beheerst communicatieve vaardigheden en geeft taal-ontwikkelend les 

OLR 5.2 De MOVE-leraar gebruikt een correcte, gepaste en uitdagende taal die de lerenden ondersteunt en aanmoedigt in hun leren. (DLR 3) 

  • Kan de leerinhoud op een heldere manier uitleggen  
  • Kan heldere en concrete instructies formuleren aangepast aan de verschillende doelgroepen 

 

Zwemmen : de student kan aaneensluitend: duiken, 50m schoolslag zwemmen en 50m crawl.

Voor de andere activiteiten (atletiek, gymnastiek, ritmiek) zijn er geen minimumvereisten.

Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Individuele bewegingsvormen I (B-UCLL-MSQ14a)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: PracticumTweede semesterTweede semester
Bryon Ingrid |  Gers Brent |  Meese Koen |  Van Assche Werner |  Van der Auwera Roel
POC PBA Secundair onderwijs (Leuven) 1

Gymnastiek:

Vaardigheden die gebruikt kunnen worden in het onderwijs om te voldoen aan de eindtermen gymnastiek (secundair onderwijs en basisonderwijs) o.a. steunsprongen, vrije sprongen, rotaties om verschillende assen en toestellen. Toelichting omtrent de praktijktests is terug te vinden op toledo ultra. Praktijk en methodisch-didactische kennis bij deze vaardigheden.

Atletiek

Vormen van lopen, werpen en springen komen aan bod. Omwille van de aard van het vak atletiek (weersomstandigheden) is er een zekere flexibiliteit in de inhoud, de evaluatienormen en de lesorganisatie. Toelichting omtrent de praktijktesten is terug te vinden op toledo.

Zwemmen:

SCHOOLSLAG: de coördinatie armen-benen, de beenbeweging, de armbeweging, de ademhaling (in coördinatie met de armbeweging)
CRAWL: de ademhaling (in coördinatie met de armbeweging), de armbeweging, de beenbeweging, de coördinatie armen-benen
ELEMENTAIRE VAARDIGHEDEN: aquatisch ademen, drijven en zinken, duiken van de kant, watertrappen, zwemmen op de rug (met de beenbeweging schoolslag en crawl), wrikken (voetwaarts en hoofdwaarts), voorwaarts en achterwaarts tuimelen

Ritmiek

Twee combinaties: één streetdancecombinatie en één jazz/musicalcombinatie. De bruikbaarheid naar het onderwijs wordt hierin niet uit het oog verloren.

 

Bij overmacht of onverwachte omstandigheden kan afgeweken worden van lesinhouden, werkvormen en evaluatierichtlijnen van één of meerdere examenkansen. De aangepaste informatie wordt in dat geval gecommuniceerd via de Toledocursussen.

Gymnastiek:

cursus methodiek gymnastiek. Indien aanvullende informatie bij de cursus bv. kijkwijzers: zie toledo ultra. 

Atletiek

cursus methodiek atletiek (verkrijgbaar via shop.ucll.be)
verplicht : degelijke loopschoenen met voldoende demping (eventueel spikes)
sport- en regenkledij

Zwemmen:

Verplicht: badmuts.  Aanbevolen: zwembril en aanspannende zwemkledij
Handboek.  Van Assche W, 1999, Leren zwemmen: didactiek van het zwemonderwijs, Leuven: Garant, 150p.

Ritmiek:

Theoriecursus waarin de dansstijlen, die vernoemd worden bij het onderdeel inhoud, worden behandeld op muzikaal, technisch, didactisch en methodisch vlak.
Deze worden aangevuld met info ivm het te gebruiken didactisch model: House of TRECS
Voor deze info zie Toledo Ultra.

 

studiekosten :

  • De cursus atletiek is te verkrijgen via shop.ucll.be (cursus atletiek : 85 blz.)
  • Het handboek 'Leren zwemmen: didactiek van het zwemonderwijs', is te verkrijgen via shop.ucll.be: 20 euro.
  • didactisch materiaal gebruikt tijdens de lessen : NVT
  • didactisch materiaal voor persoonlijk gebruik : loopschoenen (atletiek), zwembroek/badpak, badmuts, zwembrilletje (zwemmen), sportkledij -geen specifieke vereisten (gymnastiek en ritmiek)
  • laptop : ja
  • groepswerken : NVT
  • specifieke kledij : NVT
  • activiteiten, studiebezoeken, uitstappen : NVT

Wie zich inschrijft voor een opo verbindt zich ertoe om de kosten die verbonden zijn aan het opo te dragen: bijkomende informatie over studiekosten wordt gecommuniceerd door de verantwoordelijk lector.

Meer info over benodigd materiaal is terug te vinden via toledo ultra.

De lessen worden in het Nederlands gegeven. Extra materiaal zoals teksten, publicaties, filmpjes, artikels, ted talks, etc kunnen in een andere taal (Engels of Frans) aangeboden worden.

Er wordt geen specifieke theorieles gegeven over de methodiek.

De cursustekst/methodiek dient verwerkt te worden via zelfstudie.

 

Bij overmacht of onverwachte omstandigheden kan afgeweken worden van lesinhouden, werkvormen en evaluatierichtlijnen van één of meerdere examenkansen. De aangepaste informatie wordt in dat geval gecommuniceerd via de Toledocursussen.

Voor het gebruik van GEN-AI wordt het beleidskader van UCLL gevolgd. De concrete modaliteiten worden per evaluatie-opdracht gespecifieerd.

Evaluatieactiviteiten

Individuele bewegingsvormen I (B-UCLL-M79520)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Vaardigheidstoets
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Voor elke deelactiviteit (atletiek, gymnastiek, zwemmen, ritmiek) wordt er een verhouding genomen van 50% theorie (schriftelijk contactexamen) en 50% sportpraktijk.

Dit OPO is niet tolereerbaar. Aanwezigheid is verplicht om te kunnen slagen voor dit OPO.

Voor dit OPO is er een tweede examenkans.

 

Toelichting bij evaluatie

De student is op de hoogte van de aanwezigheidsregels, gekwetstenregeling en de rekenregels voor de OPO's / onderdelen met sportpraktijk. Het is de verantwoordelijkheid van de student om deze informatie na te lezen op de BaSO LOBR community onder de knop 'reglement sportpraktijk'.

 

Toelichting bij de vaardigheidstesten is terug te vinden op Toledo.

 

Bij overmacht of onverwachte omstandigheden kan afgeweken worden van lesinhouden, werkvormen en evaluatierichtlijnen van één of meerdere examenkansen. De aangepaste informatie wordt in dat geval gecommuniceerd via de Toledocursussen.

Voor het gebruik van GEN-AI wordt het beleidskader van UCLL gevolgd. De concrete modaliteiten worden per evaluatie-opdracht gespecifieerd.​

Toelichting bij evaluatie

De student is op de hoogte van de aanwezigheidsregels, gekwetstenregeling en de rekenregels voor de OPO's / onderdelen met sportpraktijk. Het is de verantwoordelijkheid van de student om deze informatie na te lezen op de BaSO LOBR community onder de knop 'reglement sportpraktijk'.

Toelichting bij de vaardigheidstesten is terug te vinden op Toledo Ultra.

Bij overmacht of onverwachte omstandigheden kan afgeweken worden van lesinhouden, werkvormen en evaluatierichtlijnen van één of meerdere examenkansen. De aangepaste informatie wordt in dat geval gecommuniceerd via de Toledocursussen.