Onderwijslabo (B-UCLL-MSQ31A)
Doelstellingen
1.De leraar handelt vanuit een professionele houding
OLR I.3 DE MOVE-leraar reflecteert systematisch, kritisch en met een open blik over het eigen functioneren en de klas- en schoolpraktijk en stuurt zijn handelen bij op basis van deze reflecties. (DLR 5)
- Staat open voor feedback en past het eigen handelen daarop aan
OLR I.4 De MOVE-leraar blijft de kwaliteit van zijn onderwijs ontwikkelen vanuit een onderzoekende houding. (DLR 5)
- Is leergierig
- Durft te experimenteren
- Ziet kansen voor praktijkgericht onderzoek, hanteert gepaste onderzoeksmethodes en kan suggesties doen voor het toepassen van de verworven inzichten
- Gaat onderzoeksgeïnformeerd en vanuit eigen inzichten op zoek naar kwaliteitsverbetering / innovatie
OLR 1.5 De MOVE-leraar neemt zowel autonoom als teamgericht engagement op in de school. (DLR 7)
- Staat open voor samenwerking
- Werkt samen en overlegt met collega’s over de pedagogische en (vak)didactische aanpak (DLR 7)
OLR I.6 De MOVE-leraar kan vanuit inzicht in de complexe realiteit van onderwijs deelnemen aan het maatschappelijk debat over onderwijskundige thema’s en de rol van de leraar in de samenleving, ook in internationaal perspectief. (DLR 9)
- Informeert zich over de eigenheid van onderwijs en de interacties tussen onderwijs en samenleving
- Formuleert en hanteert doordachte argumenten als kernelementen in professionele discussies
OLR 1.7 De MOVE-leraar is zich als wereldburger bewust van wat er beweegt en denkt kritisch na over wat dit betekent voor het onderwijs. Met een open geest neemt de MOVE-leraar engagement op om mee te zorgen voor een duurzame en rechtvaardige samenleving. (DLR 10)
- Neemt kritische houding aan t.o.v. actualiteit en media
- Gaat actief aan de slag met de actualiteit en met maatschappelijk relevante thema’s
2. De leraar heeft inhoudelijke en vakdidactische expertise
OLR 2.1 De MOVE-leraar ontwerpt krachtige en stimulerende leeromgevingen. (DLR 1)
- Werkt doelgericht en maakt verantwoorde keuzes bij de selectie van leerinhouden, werkvormen en media bij het ontwerpen van de eigen lessen
OLR 2.2 De MOVE-leraar bezit een brede basiskennis waarin domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische elementen elkaar ontmoeten. Hij beheerst, verbreedt, verdiept en actualiseert zijn expertise. (DLR 3)
- Actualiseert de eigen expertise
OLR 2.3 De MOVE-leraar stuurt -vanuit de wetenschap dat kennis steeds in ontwikkeling is- inzichten bij op basis van (eigen) praktijkonderzoek. (DLR 5)
- Raadpleegt relevante bronnen om nieuwe (wetenschappelijke) inzichten te integreren in het eigen onderwijs
Begintermen
Er wordt verder gebouwd op competenties die aan bod kwamen bij vakdidactiek LO (onderdeel van Praktijk OF 2) : studenten die de lessen vakdidactiek al volgden, zullen dit als een meerwaarde ervaren maar er is geen volgtijdelijkheid.
Van studenten wordt -omwille van de gehanteerde werkvorm (groepswerk/groepsindeling)- verwacht om vanaf de eerste les aanwezig te zijn in de lessen van dit OPO. Wie de opstart (les1/les2) omwille van een ongewettigde afwezigheid mist, zal dit OPO niet kunnen opnemen.
Plaats in het onderwijsaanbod
- EBA Secundair onderwijs, extra lesbevoegdheid (Leuven) (Lichamelijke opvoeding) 180 sp.
- EBA Secundair onderwijs (Leuven) (Lichamelijke opvoeding) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Onderwijslabo (B-UCLL-MSQ31a)
Inhoud
De lesonderwerpen en eventuele gastsprekers kunnen per academiejaar variëren: dit geeft de mogelijkheid in te spelen op de actualiteit en/of de beschikbaarheid van mensen.
De cursusinhouden worden opgebouwd rond dit centraal thema: 'weten wat ik waard ben'.
Hieronder volgt een opsomming van mogelijke deelthema's die al dan niet leerkrachtgestuurd aan bod komen:
We bekijken op macroniveau belangrijke juridische aspecten van het onderwijs zoals:
- bevoegheden
- bekwaamheidsbewijzen
- beroepsprofiel
Op mesoniveau gaan we na wat een school(leider) van zijn leerkracht verwacht door in te zoomen op:
- de functiebeschrijving
- de engagementen van een leerkracht (schoolopdracht versus lesopdracht)
- en de verantwoordelijkheden van een team (organisatie-ontwerp van het onderwijs)
Op microniveau gaan we op zoek naar tips en tricks al dan niet met focus op de novemberstage. In dit deel kunnen heel wat thema's aan bod komen zoals:
- het verdiepen in leerplannen
- het uitzetten van leerlijnen
- het inzoomen op taakadaptaties en het gedifferentieerd voorbereiden
- het ontwikkelen van zelfontdekkende werkvormen waardoor leerlingen hun leerproces meer in handen kunnen nemen
- het ontwikkelen van materiaal ontwikkelen ifv sociale vaardigheden / het opnemen van ondersteunende rollen in de les LO
Studiemateriaal
Studiemateriaal en studiekosten:
- Didactisch materiaal gebruikt tijdens de lessen is beschikbaar op Toledo
- Didactisch materiaal voor persoonlijk gebruik: nvt
- Laptop: ja
- Groepswerken: ja
- Activiteiten, studiebezoeken, uitstappen en gastsprekers: maximaalbedrag van 20 euro
Wie zich inschrijft voor een opo verbindt zich ertoe om de kosten die verbonden zijn aan het opo te dragen: bijkomende informatie over studiekosten wordt gecommuniceerd door de verantwoordelijk lector.
Toelichting werkvorm
Volgende werkvormen worden ingezet:
- Hoor- en werkcolleges
- Infosessies
- Zelfstandig werk
ter voorbereiding en ondersteuning van een workshop die in groep wordt uitgewerkt en aan medestudenten gegeven wordt.
Voor het gebruik van GEN-AI wordt het beleidskader van UCLL gevolgd. De concrete modaliteiten worden per evaluatie-opdracht gespecifieerd.
Belangrijk: bij overmacht of onverwachte omstandigheden kan afgeweken worden van lesinhouden, werkvormen en evaluatierichtlijnen van één of meerdere examenkansen. De aangepaste informatie wordt in dat geval gecommuniceerd via de Toledo-cursussen.
Evaluatieactiviteiten
Onderwijslabo (B-UCLL-M81485)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
De studenten worden in deelgroepen verdeeld. Zij zijn samen verantwoordelijk voor hun eindproduct dat gepresenteerd wordt op een mondeling contactexamen.
Tussentijdse opdrachten dienen op de groepspagina op Toledo gepost te worden. De groep kiest zelf de wijze waarop zij hun sessie/workshop vorm geven.
Hiervoor krijgt de groep voldoende tijd (10 tot 60min). Na de sessie/workshop vult elke student een self- en peerevaluatie in.
Studenten participeren actief mee tijdens de sessies van hun medestudenten en worden ingeschakeld bij de evaluatie.
Toelichting bij herkansen
De examenmodaliteiten van de tweede examenkans VERSCHILLEN van deze van de eerste zittijd.
Studenten ontvangen in dit geval een nieuwe individuele opdracht, die wordt toegelicht op Toledo en mondeling te bespreken is op de examenbespreking.
Door in te schrijven in de tweede examenperiode behaal je uiteraard een nieuwe score voor dit OPO.