GeZO 1: Basiscompetenties gezondheid 1B (B-UCLL-MSV17A)

7 studiepuntenNederlandsTweede semesterTweede semester
Van Waeyenberghe Gaëlle (coördinator) |  Van Waeyenberghe Gaëlle
POC PBA Secundair onderwijs (Leuven) 1

1. De leraar handelt vanuit een professionele houding. 

  • OLR I.3 DE MOVE-leraar reflecteert systematisch, kritisch en met een open blik over het eigen functioneren en de klas- en schoolpraktijk en stuurt zijn handelen bij op basis van deze reflecties. 
  • OLR I.4 De MOVE-leraar blijft de kwaliteit van zijn onderwijs ontwikkelen vanuit een onderzoekende houding. 

2. De leraar heeft inhoudelijke en vakdidactische expertise. 

  • OLR 2.2 De MOVE-leraar bezit een brede basiskennis waarin domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische elementen elkaar ontmoeten. Hij beheerst, verbreedt, verdiept en actualiseert zijn expertise. 
  • OLR 2.3 De MOVE-leraar stuurt -vanuit de wetenschap dat kennis steeds in ontwikkeling is- inzichten bij op basis van (eigen) praktijkonderzoek.   

3. De leraar begeleidt leer- en ontwikkelingsprocessen. 

  • OLR 3.2 De MOVE-leraar gebruikt werkvormen, leermiddelen en -media om de leer- en ontwikkelingsprocessen te faciliteren en te ondersteunen.

5. De leraar beheerst communicatieve vaardigheden en geeft taalontwikkelend les. 

  • OLR 5.2 De MOVE-leraar gebruikt een correcte, gepaste en uitdagende taal die de lerenden ondersteunt en aanmoedigt in hun leren. 
  • OLR 5.3 De MOVE-leraar gaat adequaat en respectvol in interactie met leerlingen, collega’s en ouders. 

Vereiste voorkennis: basiscompetenties gezondheid A. 

Onderwijsleeractiviteiten

7 sp. GeZO 1: Basiscompetenties gezondheid 1B (B-UCLL-MSV17a)

7 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdrachtTweede semesterTweede semester
Van Waeyenberghe Gaëlle
POC PBA Secundair onderwijs (Leuven) 1

  • Inleiding 
  • EHBO 
  • Fysieke activiteit en sport 
  • Leefomgeving 
  • Activiteiten 
  • Voedselveiligheid en hygiëne 
  • Bewegingsstelsel 
  • Ademhalingsstelsel
  • Plantenzorg 

Verplicht studiemateriaal

  • Gezond en wel, met dank aan de wetenschap (uitgeverij Borgenhoff en Lamberigts).
  • Belgische voedingsmiddelentabel, 7de editie (Nubel).
  • Eigen nota's van tijdens de lessen. 
  • Leerplannen studiedomein 'Maatschappij en Welzijn'. 
  • Websites: Vlaams Instituut Gezond Leven, Voedingsinformatiecentrum en Kind&Gezin.
  • Cursusdocumenten beschikbaar gesteld door de lector.
  • Witte keukenschort met korte mouwen. 

Studiekosten  

Wie zich inschrijft voor een OPO verbindt zich ertoe om de kosten die verbonden zijn aan het OPO te dragen: bijkomende informatie over studiekosten wordt gecommuniceerd door de verantwoordelijk lector.

 

  • De data van alle lesmomenten worden de eerste les overlopen en zijn terug te vinden op Toledo.
  • Tijdens evaluatiemomenten is aanwezigheid verplicht. 
  • De eerste les wordt alle informatie besproken, cursusmateriaal wordt steeds op Toledo geplaatst. 
  • Tijdens de lesmomenten wordt verwacht dat de studenten actief meewerken.
  • Respectvol handelen kan niet zonder respectvol gedrag. Tijdens alle lessen is afspraken naleven, doelgericht en recpectvol samenwerken een belangrijke voorwaarde om in team te werken. Deze gedragindicatoren vormen een deel van de permanente evaluatie. 

Evaluatieactiviteiten

GeZO 1: Basiscompetenties gezondheid 1B (B-UCLL-M82543)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Paper/Werkstuk, Ontwerp/Product, Procesevaluatie, Vaardigheidstoets
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Gesloten vragen, Open vragen
Leermateriaal : Naslagwerk

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

  • Taak: EHBO  (puntentaandeel: 15/140)
  • Taak: Plantenzorg  (puntentaandeel: 5/140)
  • Taak: Hygiënisch handelen  (puntentaandeel: 10/140)
  • Taak: Voeding met afwijkende consistentie (praktijk)  (puntentaandeel: 10/140)
  • Taak: Indirecte zorg in het WZC  (puntentaandeel: 20/140)
  • Vaardigheidstoets  (puntentaandeel: 20/140)
  • Schriftelijk examen (puntentaandeel: 60/140)

Te laat indienen van evaluatieopdrachten resulteert in een halvering van het behaalde punt voor desbetreffende taak. 

Bij overmacht of onverwachte omstandigheden kan afgeweken worden van deze evaluatierichtlijnen. De aangepaste informatie wordt in dat geval gecommuniceerd via de Toledo-cursussen.

Voor het gebruik van GEN-AI wordt het beleidskader van UCLL gevolgd. De concrete modaliteiten worden per evaluatie-opdracht gespecifieerd.

In geval van een onvoldoende in 1ste zit heeft de student de verantwoordelijkheid om zelf contact op te nemen met de lector i.v.m. de herkansing in 2de zit.

De gedetailleerde evaluatiecriteria worden per opdracht besproken tijdens de contactmomenten.

Bij overmacht of onverwachte omstandigheden kan afgeweken worden van deze evaluatierichtlijnen. De aangepaste informatie wordt in dat geval gecommuniceerd via de Toledo-cursussen.