Vak(-didactische) vervolmaking fysica (B-UCLL-MSY32A)

3 studiepuntenNederlandsEerste semesterEerste semester
Vandamme Nele (coördinator) |  Vandamme Nele
POC PBA Secundair onderwijs (Leuven) 1

1.De leraar handelt vanuit een professionele houding 

OLR 1.2 De MOVE-leraar neemt als professional verantwoordelijkheid op voor de relevante beroepsgerelateerde taken. (DLR 4) 

  • Gaat correct om met relevante administratieve taken (DLR 4) 
  • Leeft afspraken en regels correct na 
  • Plant en organiseert efficiënt en effectief de beroepsgerelateerde taken 

OLR I.3 DE MOVE-leraar reflecteert systematisch, kritisch en met een open blik over het eigen functioneren en de klas- en schoolpraktijk en stuurt zijn handelen bij op basis van deze reflecties. (DLR 5) 

  • Staat open voor feedback en past het eigen handelen daarop aan 
  • Kijkt kritisch naar het eigen handelen en stuurt bij op basis van observatie, analyse en reflectie 

OLR I.4 De MOVE-leraar blijft de kwaliteit van zijn onderwijs ontwikkelen vanuit een onderzoekende houding. (DLR 5) 

  • Durft te experimenteren 

OLR 1.5 De MOVE-leraar neemt zowel autonoom als teamgericht engagement op in de school. (DLR 7) 

  • Staat open voor samenwerking  

OLR 1.7 De MOVE-leraar is zich als wereldburger bewust van wat er beweegt en denkt kritisch na over wat dit betekent voor het onderwijs.  Met een open geest neemt de MOVE-leraar engagement op om mee te zorgen voor een duurzame en rechtvaardige samenleving. (DLR 10)

  • Neemt kritische houding aan t.o.v. actualiteit en media
  • Gaat actief aan de slag met de actualiteit en met maatschappelijk relevante thema’s
  • Draagt actief bij tot een rechtvaardige en duurzame samenleving

2. De leraar heeft inhoudelijke en vakdidactische expertise 

OLR 2.2 De MOVE-leraar bezit een brede basiskennis waarin domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische elementen elkaar ontmoeten.   Hij beheerst, verbreedt, verdiept en actualiseert zijn expertise.  (DLR 3) 

  • Heeft een brede kennisbasis;  kent diepgaand begrippen, concepten en principes (ivm geometrische optica)
  • Plaatst het eigen vak in een ruimere onderwijscontext  
  • Actualiseert de eigen expertise 

OLR 2.3 De MOVE-leraar stuurt -vanuit de wetenschap dat kennis steeds in ontwikkeling is- inzichten bij op basis van (eigen) praktijkonderzoek. (DLR 5)  

  • Raadpleegt relevante bronnen om nieuwe (wetenschappelijke) inzichten te integreren in het eigen onderwijs

Dit OPO is het meest zinvol als alle OPO's OF 1 en OF 2 gevolgd  zijn en als stage OF3 kan opgenomen worden.

 

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Vak(-didactische) vervolmaking fysica (B-UCLL-MSY32a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdrachtEerste semesterEerste semester
Vandamme Nele
POC PBA Secundair onderwijs (Leuven) 1

Vakdidactische vervolmaking

  • door het uitkiezen en uitwerken van knelpunten leert de student op een heldere manier vragen en vraagstukken uit de fysica uit te leggen.  Hierbij wordt de aandacht gevestigd op duidelijk taalgebruik en diepgang.
  • door onderling overleg tussen studenten en lector worden vakdidactische onderwerpen (fysica en STEM) besproken en aangepakt.  De focus ligt op de implementatie in de lespraktijk. 
  • door coaching van eerste jaars studenten bij de eerste lesontwerpen versterkt de student zijn vakdidactische expertise en coachingsvaardigheden.
  • door een zelfvoorbereid bezoek aan Technopolis, NIRAS, .... wordt er kennisgemaakt met de mogelijkheden van de organisatie en worden inspirerende voorbeelden gezien


Vakinhoudelijke vervolmaking 

  • vastestoffysica
  • halfgeleiders
  • actueel onderwerp
  • persoonlijke leerinhoud stage

 

studiemateriaal

  • Cursus: wordt door de lector ter beschikking gesteld.
  • Aanvullend lesmateriaal: kan aangeboden worden via Toledo.

studiekosten

Wie zich inschrijft voor een opo verbindt zich ertoe om de kosten die verbonden zijn aan het opo te dragen: bijkomende informatie over studiekosten wordt gecommuniceerd door de verantwoordelijke lector. ​

  • Cursussen en handboeken: 
    • Giancoli - Natuurkunde - Elektriciteit, magnetisme, optica en moderne fysica : deel 2 -80,55 euro  (wordt ook gebruikt voor andere OPO's binnen OF1 en OF3)
  • Didactisch materiaal gebruikt tijdens de lessen: n.v.t.
  • Didactisch materiaal gebruikt voor persoonlijk gebruik: student print begeleidende cursustekst zelf af (max 50 blz, indien gewenst)
  • Laptop:ja 
  • Groepswerken:n.v.t.
  • Specifieke kledij: n.v.t.
  • Activiteiten, studiebezoeken, uitstappen: onderwijsvakkendag wordt ingepland i.s.m. studenten, max 20 euro

- vakinhoudelijke vervolmaking:

  • opdrachten
  • mondeling examen

- vakdidactische vervolmaking:

  • opdrachten

De invulling van de opdrachten wordt de eerste les via Toledo ter beschikking gesteld.

Voor het gebruik van GEN-AI wordt het beleidskader van UCLL gevolgd. De concrete modaliteiten worden per evaluatie-opdracht gespecifieerd.

Evaluatieactiviteiten

Vak(-didactische) vervolmaking fysica (B-UCLL-M81477)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Presentatie
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Rekenmachine

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

  • De evaluatie is beschreven bij werkvorm:
    • opdrachten tijdens het jaar: 2/3 (66 %)
    • mondeling examen: 1/3 (33 %)
  • Niet deelnemen aan één van de onderdelen leidt tot een NA voor het OPO
  • Niet deelnemen aan de OD-dag leidt tot een onvoldoende voor het OPO

Bij overmacht of onverwachte omstandigheden kan afgeweken worden van deze evaluatierichtlijnen. De aangepaste informatie wordt in dat geval gecommuniceerd via de Toledo-cursussen.

Voor het gebruik van GEN-AI wordt het beleidskader van UCLL gevolgd. De concrete modaliteiten worden per evaluatie-opdracht gespecifieerd.​

  • vervangende opdrachten voor permanente evaluatie (2/3)   De student beslist of hij/zij de volledige permanente evaluatie herneemt of het totaalpunt van de vakdidactische opdrachten van de eerste zittijd behoudt.
  • mondeling examen (1/3)