Basisbegrippen chemie (B-UCLL-MBD02A)
4 studiepuntenNederlandsEerste semester
Kinnaes Ann (coördinator) | Kinnaes Ann | Kostermans Maarten
POC PBA Voedings- en dieetkunde (Leuven)
Doelstellingen
De doelstellingen van dit opleidingsonderdeel dragen bij tot:
- DLR 8: Analyse (bedrijf): analyseert en optimaliseert de veiligheid, kwaliteit en samenstelling van voedingsmiddelen met het oog op consumptiegeschiktheid;
- DLR 12: Evidence-based (alle settings): handelt evidence-based door het integreren van nieuwe (domeinspecifieke) en gevestigde wetenschappelijke inzichten en best practices, en participeert aan praktijkgericht wetenschappelijk voedingsgerelateerd onderzoek.
De doelstellingen van dit opleidingsonderdeel zijn:
- De student kan eenvoudige chemische basisbegrippen en principes correct definiëren, interpreteren en toepassen;
- De student heeft inzicht in de opbouw en eigenschappen van eenvoudige anorganische verbindingen en kan deze correct benoemen;
- De student kan eenvoudige chemische reacties schrijven en stoichiometrische berekeningen maken;
- De student kan eenvoudige concentratieberekeningen maken.
Begintermen
In dit OPO worden volgende begincompetenties verwacht:
Eindtermen secundair onderwijs.
Specifieke competenties en attitudes:
- Interesse in positieve wetenschappen met een beperkte kennis van eenvoudige termen en begrippen uit de chemie;
- Mathematische basisvaardigheden;
- Probleemoplossend vermogen;
- Vermogen tot analyse, synthese en interpretatie;
- Nauwgezetheid.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Basisbegrippen chemie (B-UCLL-MBD02a)
4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicumEerste semester
Kinnaes Ann | Kostermans Maarten
POC PBA Voedings- en dieetkunde (Leuven)
Inhoud
Theorie
- Opbouw van het atoom;
- De chemische binding;
- Klassen van anorganische verbindingen met hun chemische formule, benaming en belangrijkste eigenschappen;
- De chemische verbinding in oplossing met de verschillende concentratiegrootheden;
- Soorten chemische reacties;
- Stoichiometrisch rekenen;
- De reactiesnelheid met de verschillende factoren die hierop een invloed hebben;
- Het chemisch evenwicht met bijzondere aandacht voor het zuur-base evenwicht (zuurconstante/baseconstante) en het evenwicht bij redoxreacties (reductiepotentialen).
Oefeningen
- Opbouw van het atoom met de elektronenconfiguratie van de elementen;
- Klassen van anorganische verbindingen met hun chemische formule en naamgeving;
- De begrippen 'mol' en 'molaire massa';
- Schrijven van chemische reacties;
- Stoichiometrisch rekenen;
- Concentratieberekeningen.
Studiemateriaal
Cursustekst: KINNAES, A., Basisbegrippen chemie: theorie en oefeningen (UCLeuven, Programma Gezondheid, 2020-2021)
Toelichting werkvorm
- (Activerend) hoorcollege
- Werkcollege/oefenzitting
Evaluatieactiviteiten
Basisbegrippen chemie (B-UCLL-M71409)
Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen
Leermateriaal : Formularium, Rekenmachine
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Toelichting bij herkansen
De tweede examenkans heeft dezelfde modaliteiten als de eerste examenkans.