Basisbegrippen chemie (B-UCLL-MBD02A)

4 studiepuntenNederlandsEerste semesterEerste semester
Kinnaes Ann (coördinator) |  Kinnaes Ann |  Kostermans Maarten
POC PBA Voedings- en dieetkunde (Leuven)

De doelstellingen van dit opleidingsonderdeel dragen bij tot:

  • DLR 8: Analyse (bedrijf): analyseert en optimaliseert de veiligheid, kwaliteit en samenstelling van voedingsmiddelen met het oog op consumptiegeschiktheid;
  • DLR 12: Evidence-based (alle settings): handelt evidence-based door het integreren van nieuwe (domeinspecifieke) en gevestigde wetenschappelijke inzichten en best practices, en participeert aan praktijkgericht wetenschappelijk voedingsgerelateerd onderzoek.

De doelstellingen van dit opleidingsonderdeel zijn:

  • De student kan eenvoudige chemische basisbegrippen en principes correct definiëren, interpreteren en toepassen;
  • De student heeft inzicht in de opbouw en eigenschappen van eenvoudige anorganische verbindingen en kan deze correct benoemen;
  • De student kan eenvoudige chemische reacties schrijven en stoichiometrische berekeningen maken;
  • De student kan eenvoudige concentratieberekeningen maken. 

 

In dit OPO worden volgende begincompetenties verwacht:

 Eindtermen secundair onderwijs.

Specifieke competenties en attitudes:

  • Interesse in positieve wetenschappen met een beperkte kennis van eenvoudige termen en begrippen uit de chemie;
  • Mathematische basisvaardigheden;
  • Probleemoplossend vermogen;
  • Vermogen tot analyse, synthese en interpretatie;
  • Nauwgezetheid.

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Basisbegrippen chemie (B-UCLL-MBD02a)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicumEerste semesterEerste semester
Kinnaes Ann |  Kostermans Maarten
POC PBA Voedings- en dieetkunde (Leuven)

Theorie

  • Opbouw van het atoom;
  • De chemische binding;
  • Klassen van anorganische verbindingen met hun chemische formule, benaming en belangrijkste eigenschappen;
  • De chemische verbinding in oplossing met de verschillende concentratiegrootheden;
  • Soorten chemische reacties;
  • Stoichiometrisch rekenen;
  • De reactiesnelheid met de verschillende factoren die hierop een invloed hebben;
  • Het chemisch evenwicht met bijzondere aandacht voor het zuur-base evenwicht (zuurconstante/baseconstante) en het evenwicht bij redoxreacties (reductiepotentialen).

Oefeningen

  • Opbouw van het atoom met de elektronenconfiguratie van de elementen;   
  • Klassen van anorganische verbindingen met hun chemische formule en naamgeving;
  • De begrippen 'mol' en 'molaire massa';
  • Schrijven van chemische reacties;
  • Stoichiometrisch rekenen;
  • Concentratieberekeningen.

   

Cursustekst: KINNAES, A., Basisbegrippen chemie: theorie en oefeningen (UCLeuven, Programma Gezondheid, 2020-2021)

  • (Activerend) hoorcollege
  • Werkcollege/oefenzitting

Evaluatieactiviteiten

Basisbegrippen chemie (B-UCLL-M71409)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen
Leermateriaal : Formularium, Rekenmachine

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

 

De tweede examenkans heeft dezelfde modaliteiten als de eerste examenkans.