Voedingsleer - deel 2 (B-UCLL-MBD51A)
Doelstellingen
De doelstellingen van het OPO 'Voedingsleer - deel 2' zijn:
De student deelt de verschillende micronutriënten en bioactieve stoffen in op basis van eigenschappen en structuurkenmerken.
De student benoemt de belangrijkste bronnen van micronutriënten en de oorzaken van een teveel of een tekort.
Het OPO 'Voedingsleer - deel 2' draagt bij tot het verwerven van de volgende domeinspecifieke leerresultaten (DLR):
DLR 1. Verzamelt en registreert autonoom en op methodische wijze relevante informatie met betrekking tot nutriënteninname, leefstijl, antropometrie, labowaarden en klinisch onderzoek;
DLR 2. Analyseert de verzamelde gegevens, stelt de diëtistische diagnose en formuleert aan de hand hiervan theoretisch onderbouwde en evidence based haalbare behandeldoelen op maat van de hulpvrager;
DLR 7. Doet op methodische, creatieve en didactische wijze aan gezondheidspromotie en ziektepreventie in het brede domein van gezonde voeding en levensstijl op maat van cliënt of doelgroep in overeenstemming met maatschappelijke noden en het (inter)nationaal gezondheidsbeleid, met het oog op blijvende gedragsverandering;
DLR 8. Analyseert en optimaliseert de veiligheid, kwaliteit en samenstelling van voedingsmiddelen met het oog op consumptiegeschiktheid;
DLR 12. Handelt evidence-based door het integreren van nieuwe (domeinspecifieke) en gevestigde wetenschappelijke inzichten en best practices, en participeert aan praktijkgericht wetenschappelijk voedingsgerelateerd onderzoek;
DLR 14. Reflecteert continu over het eigen functioneren, bepaalt de eigen leerbehoeften en vertaalt deze autonoom in initiatieven om zich blijvend te professionaliseren in een evoluerende (inter)nationale domeinspecifieke context.
Begintermen
In dit OPO worden volgende begincompetenties verwacht:
- celbiologie
- biologie
- fysica
- eenvoudige wiskunde
- bio-organische chemie
- fysiologie
Voedingsleer deel 1 gevolgd hebben is een pluspunt.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Voedingsleer - deel 2 (B-UCLL-MBD51a)
Inhoud
In voedingsleer deel 2 ligt de focus volledig op de micronutriënten, de vitaminen en de mineralen. Na een globale inleiding worden alle vitaminen en mineralen apart besproken. Aansluitend bekijken we ook de rol van de verschillende micronutriënten in enkele belangrijke llichaamsstelsels. Nadat alle nutriënten besproken zijn, volgt een hoofdstuk over bioactieve stoffen en een hoofdstuk over voeding en ziekte.
Studiemateriaal
Handboek: Voeding: Van basisconcepten tot metabolisme. (Ann Meulemans, Stefaan De Henauw, Erika Vanhauwaert, Vicky De Preter, Christophe Matthys, Marleen Van Loo, Uitgegeven bij Acco)
De presentaties die tijdens de les gebruikt worden, worden per hoofdstuk op toledo geplaatst.
Bijkomende informatie (artikels, filmpjes) worden ook op toledo gezet.
Voedingsaanbevelingen voor België van de Hoge Gezondheidsraad (meest recente versie!).
Toelichting onderwijstaal
De lessen worden in het Nederlands gegeven. Teksten en filmpjes zijn meestal in het Engels.
Toelichting werkvorm
Tijdens de hoorcolleges worden de verschillende hoofdstukken uitvoerig besproken aan de hand van de presentaties.
Studenten krijgen bij de start van het academiejaar de opdracht om gedurende 3 dagen hun eigen inname aan micronutriënten bij te houden, uit te rekenen en te interpreteren ten opzichte van de aanbevelingen en in grafiek uit te zetten.
Evaluatieactiviteiten
Voedingsleer - deel 2 (B-UCLL-M70633)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Het examen is altijd een combinatie van open en gesloten vragen.
Toelichting bij herkansen
De opdracht kan niet in 2de zit opnieuw gemaakt worden en moet binnen de deadline van 1ste zit afgegeven worden. De punten worden mee overgenomen in 2de zit.