Microbiologie van de levensmiddelen: theorie en lab (B-UCLL-MBD76X)

5 studiepuntenNederlandsTweede semesterTweede semesterUitgesloten voor examencontract
Moens Sara (coördinator) |  Keijers Veerle |  Moens Sara |  N.
POC PBA Voedings- en dieetkunde (Leuven)

Dit OPO draagt bij tot het verwerven van volgende leerdoelen:

  • De student kent de belangrijkste voedselgebonden bederfmicro-organismen, pathogene micro-organismen en microbiële toxines en de risico’s die ermee verbonden zijn.
  • De student kent de microbiologische risico's van de belangrijkste groepen levensmiddelen.
  • De student heeft inzicht in de verschillende factoren die een invloed hebben op de evolutie van de microflora in een levensmiddel.
  • De student kent methodes om micro-organismen onder controle te houden, en om de aanwezigheid ervan na te gaan.
  • De student kan steriel werken en heeft een grondig besef van de alomtegenwoordigheid van micro-organismen.
  • De student kent methodes om bacteriën te identificeren en kan een identificatie uitvoeren.
  • De student kan microbiologische analyses uitvoeren en de resultaten berekenen en rapporteren.

Dit OPO draagt bij tot het verwerven van volgende leerresultaten op opleidingsniveau:

DLR 6. ACS/HACCP (administratief)
Is (mede)verantwoordelijk voor het plannen, implementeren, evalueren en bijsturen van het voedingshygiënebeleid binnen het ACS (autocontrolesysteem) van de voedingsdienst van instellingen/bedrijven in overeenstemming met de vigerende regelgeving.

DLR 7. Voorbereiden, uitvoeren, evalueren voorlichting (preventief)
Doet op methodische, creatieve en didactische wijze aan gezondheidspromotie en ziektepreventie in het brede domein van gezonde voeding en levensstijl op maat van cliënt of doelgroep in overeenstemming met maatschappelijke noden en het (inter)nationaal gezondheidsbeleid, met het oog op blijvende gedragsverandering.

DLR 8. Analyse (bedrijf)
Analyseert en optimaliseert de veiligheid, kwaliteit en samenstelling van voedingsmiddelen met het oog op consumptiegeschiktheid.

DLR 9. Beroepsethiek, beroepsattitude (alle settings)
Handelt  op professionele en ethisch verantwoorde wijze binnen de grenzen van deontologie en wetgeving, rekening houdend met diversiteit en de multiculturele omgeving.

DLR 13. Communiceren (alle settings)
Communiceert mondeling en schriftelijk op een professionele manier aangepast aan de gesprekspartner(s)/doelgroep.

In dit OPO worden volgende begintermen verwacht:

  • De competenties verworven in het OPO "Basisbegrippen Microbiologie: Theorie en lab"

Onderwijsleeractiviteiten

5 sp. Microbiologie van de levensmiddelen: theorie en lab (B-UCLL-MBD76z)

5 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicumTweede semesterTweede semester
Keijers Veerle |  Moens Sara |  N.
POC PBA Voedings- en dieetkunde (Leuven)

Theorie:

  • Groepen micro-organismen van belang voor levensmiddelenmicrobiologie;
  • Microflora van groepen levensmiddelen;
  • Evolutie van de microflora van levensmiddelen;
  • Detectie van micro-organismen in levensmiddelen.

Lab:

  • Opsporing en identificatie van hygiënisch belangrijke micro-organismen
  • Microbiologisch onderzoek van water, levensmiddelen, en omgeving.

Theorie:

  • Cursustekst: Moens S., Microbiologie van de levensmiddelen: Theorie, UC Leuven-Limburg, campus Gasthuisberg
  • Toledo

Lab:

  • Cursustekst: Moens S., Microbiologie van de levensmiddelen: Lab, UC Leuven-Limburg, campus Gasthuisberg.
  • Labomateriaal, voedingsmedia, lichtmicroscoop, microbiële culturen.
  • Toledo

Theorie:

  • Activerend hoorcollege;
  • Gebruikte presentaties en informatie beschikbaar op Toledo.

Lab:

  • Voorbereiding: info op Toledo
  • Practicum op 2 opeenvolgende dagen:
    • dag 1 - 2u : uitleg & inzetten experimenten
    • dag 2 - 1u : aflezen & interpretatie resultaten; verslag

Evaluatieactiviteiten

Microbiologie v/d levensmiddelen (B-UCLL-M78502)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Verslag, Medewerking tijdens contactmomenten, Procesevaluatie
Vraagvormen : Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Rekenmachine, Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Het beoordelingscijfer van het OPO komt als volgt tot stand:

60% Examen (Theorie en lab):

  • 100% Mondelinge en schriftelijke kennis- en inzichtstoets tijdens de examenperiode (met schriftelijke voorbereiding)

40% Permanente evaluatie  (Lab):

  • 50 % Procesevaluatie (labovaardigheden, medewerking, ...)
  • 50 % Productevaluatie (verslagen, ...)

Er kan slechts een eindcijfer worden berekend indien de student een beoordeling heeft behaald op elk van de vermelde evaluatieactiviteiten. Niet deelname aan één of meerdere evaluatieactiviteiten waarvoor een weging wordt vermeld in de ECTS-fiche, geeft aanleiding tot een vermelding 'niet afgelegd' (NA) voor deze activiteit. Het punt voor het OPO kan bijgevolg niet worden samengesteld.

De volgende regels zijn van toepassing op dit OPO:

  • Voor het gedeelte "Permanente evaluatie" geldt dat geen tweede examenkans wordt voorzien binnen hetzelfde academiejaar
  • Aanwezigheid in de labosessies is verplicht om een cijfer te krijgen voor "Permanente evaluatie". Indien de student meer dan 2 practica (6u) gemist heeft, geeft dit aanleiding tot de vermelding 'NA' voor  Permanente evaluatie".
  • Bij niet slagen voor een activiteit worden alternatieve modaliteiten gehanteerd: het eindresultaat voor het OPO wordt maximaal 7/20 indien de quotering voor minstens één van de activiteiten minder dan 5,0/20 bedraagt. Indien de quotering voor minstens één van de activiteiten minder dan 8,0/20 bedraagt, wordt het eindresultaat voor het OPO maximaal 9/20.
  • De evaluatiemethode(n) voor examenkans 2 wijkt af van die van examenkans 1, de verschillen worden toegelicht in het tabblad Toelichting 2e Examenkans.

Voor Examen: zelfde modaliteit als 1e examenkans

Voor Permanente evaluatie: geen herkansing. De punten van de eerste examenkans worden overgedragen naar de tweede examenkans.