Keuzestage klinisch en professionalisering (B-UCLL-MBD93Y)

10 studiepuntenNederlandsEerste semesterEerste semesterUitgesloten voor examencontract
Joossens Sofie (coördinator) |  Joossens Sofie |  Pensaert Godelieve |  N.
POC PBA Voedings- en dieetkunde (Leuven)

De diëtist is actief in verschillende domeinen/settings: klinisch domein, administratief domein, preventief domein en bedrijfs-setting. Een aantal leerresultaten zijn domeinspecifiek en een aantal zijn van toepassing op alle settings.

Dit OPO draagt bij tot het bereiken van volgende DLR's:

1. Nutritional assessment (klinisch)
Verzamelt en registreert autonoom en op methodische wijze relevante informatie met betrekking tot nutriënteninname, leefstijl, antropometrie, labowaarden en klinisch onderzoek.
2. Diëtistische diagnose (klinisch)
Analyseert de verzamelde gegevens, stelt de diëtistische diagnose en formuleert aan de hand hiervan theoretisch onderbouwde en evidence based behandeldoelen op maat van de hulpvrager.
3. Behandelplan (klinisch)
Stelt in overleg met de hulpvrager, en waar relevant multidisciplinair, een haalbaar behandelplan op zowel in eenvoudige als complexe en gespecialiseerde zorgsituaties, en evalueert en stuurt bij waar nodig.
4. Opvolgen voedings- en dieetadvies (klinisch)
Adviseert, ondersteunt, geeft educatie aan en motiveert de hulpvrager in het volgen van het voedings- en dieetadvies, aan de hand van doeltreffende methoden.
5. Maaltijdvoorziening, menuplanning (administratief)
Ondersteunt het beheer van het voedselproductieproces binnen de gemeenschapsrestauratie; instrueert de voedingsdienst en adviseert over smaakvolle en kwaliteitsvolle (dieet)voeding, rekening houdend met doelgroep, duurzaamheid, organisatorische en economische aspecten.
6. ACS/HACCP (administratief)
Is (mede)verantwoordelijk voor het plannen, implementeren, evalueren en bijsturen van het voedingshygiënebeleid binnen het ACS (autocontrolesysteem) van de voedingsdienst van instellingen/bedrijven in overeenstemming met de vigerende regelgeving.
7. Voorbereiden, uitvoeren, evalueren voorlichting (preventief)
Doet op methodische, creatieve en didactische wijze aan gezondheidspromotie en ziektepreventie in het brede domein van gezonde voeding en levensstijl op maat van cliënt of doelgroep in overeenstemming met maatschappelijke noden en het (inter)nationaal gezondheidsbeleid, met het oog op blijvende gedragsverandering.
8. Analyse (bedrijf)
Analyseert en optimaliseert de veiligheid, kwaliteit en samenstelling van voedingsmiddelen met het oog op consumptiegeschiktheid.
9. Beroepsethiek, beroepsattitude (alle settings)
Handelt  op professionele en ethisch verantwoorde wijze binnen de grenzen van deontologie en wetgeving, rekening houdend met diversiteit en de multiculturele omgeving.
10. Plannen, organiseren en beslissingsvermogen (alle settings)
Plant, organiseert en coördineert beropesspecifieke activiteiten teneinde de werksetting te managen
11. Samenwerken (alle settings)
Werkt constructief, assertief en teamgericht samen binnen een intra- en interprofessionele domeinspecifieke context.
12. Evidence-based (alle settings)
Handelt evidence-based door het integreren van nieuwe (domeinspecifieke) en gevestigde wetenschappelijke inzichten en best practices, en participeert aan praktijkgericht wetenschappelijk voedingsgerelateerd onderzoek.
13. Communiceren (alle settings)
Communiceert mondeling en schriftelijk op een professionele manier aangepast aan de gesprekspartner(s)/doelgroep.
14. Ontwikkelen van eigen deskundigheid (alle settings)
Reflecteert continu over het eigen functioneren, bepaalt de eigen leerbehoeften en vertaalt deze autonoom in initiatieven om zich blijvend te professionaliseren in een evoluerende (inter)nationale domeinspecifieke context.

voorwaarde om dit OPO aan te vatten: opleidingsfase 1 en 2 zijn afgerond, inclusief vrijstellingen en toleranties’ 

‘modeltraject: indien afgerond in juni/september, start stage in semester 2 van volgende academiejaar’

‘niet-modeltraject: indien afgerond in januari/juni, start stage in semester 1 van volgend academiejaar’

‘niet-modeltraject: indien afgerond in september, start stage in semester 2 van volgend academiejaar’

 

Volgtijdelijkheid:

Soepel: OPO MBD35B, MBD36B en MBD37B dienen voorafgaand met 'stage en professionalisering' worden opgenomen

 

Bijkomende voorwaarde om de stage aan te vatten, is:

De student neemt deel aan alle activiteiten die georganiseerd worden in het kader van de onderwijsleeractiviteit 'professionalisering'.

De student meldt zich aan bij de coördinator van de stage (stagefase3.vd@ucll.be) van zodra hij aan de voorwaarden voldoet om de stage aan te vatten.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
MBD52Y : Keuzestage klinisch en professionalisering
MBD47B : Keuzestage IPICSIG en professionalisering

Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):

Onderwijsleeractiviteiten

9 sp. Keuzestage Klinisch (B-UCLL-MBD93y)

9 studiepuntenNederlandsWerkvorm: StageEerste semesterEerste semester
Joossens Sofie |  N.
POC PBA Voedings- en dieetkunde (Leuven)

In dit OPO worden de competenties verwacht volgens het domein van de keuzestage (klinisch) , naar analogie van de domein specifieke leerresultaten.

• Studiemateriaal van alle opleidingsonderdelen van het standaardtraject en deze van het keuzetraject 'klinische';


• Toledo


• Geïndividualiseerd electronisch stageportfolio

Het stagedraaiboek (zie Toledo), Toledo en het Eportfolio omvatten alle richtlijnen met betrekking tot dit OLA

1 sp. Professionalisering - keuze klinisch (B-UCLL-MBD93z)

1 studiepuntenNederlandsWerkvorm: StageEerste semesterEerste semester
Pensaert Godelieve |  N.
POC PBA Voedings- en dieetkunde (Leuven)

De organisatie van dit OLA vindt plaats in de week voor de officiële start van het academiejaar !!!

  • Binnen  dit OLA worden professionalisering startdagen (on campus of online) georganiseerd en er wordt gewerkt rond volgende thema's
    •     draaiboek stage bespreken;
    •     gebruik van het electronisch portfolio;
    •     stagecontracten administratie;
    •     stageplaatsen;
    •     beroepsgeheim;
    •     motivatie en weerstand;
    •     werken als zelfstandige diëtiste;
    •     verder studeren;
    •     solliciteren.
  • Binnen dit OLA worden professionalisering terugkomdagen (on campus of online) georganiseerd en  wordt er tijd voorzien voor volgende thema's:
    •     stagereflectie;
    •     casusoverdracht;
    •     administratie contracten stage;
    •     moeilijke gesprekssituaties;
    •     gezondheidsvoorlichting en –opvoeding.

Het volgen van dit OLA  draagt bij tot het verwerven van volgende 'learning outcomes':
1. Nutritional assessment (klinisch)
Verzamelt en registreert autonoom en op methodische wijze relevante informatie met betrekking tot nutriënteninname, leefstijl, antropometrie, labowaarden en klinisch onderzoek.
2. Diëtistische diagnose (klinisch)
Analyseert de verzamelde gegevens, stelt de diëtistische diagnose en formuleert aan de hand hiervan theoretisch onderbouwde en evidence based behandeldoelen op maat van de hulpvrager.
3. Behandelplan (klinisch)
Stelt in overleg met de hulpvrager, en waar relevant multidisciplinair, een haalbaar behandelplan op zowel in eenvoudige als complexe en gespecialiseerde zorgsituaties, en evalueert en stuurt bij waar nodig.
4. Opvolgen voedings- en dieetadvies (klinisch)
Adviseert, ondersteunt, geeft educatie aan en motiveert de hulpvrager in het volgen van het voedings- en dieetadvies, aan de hand van doeltreffende methoden.
7. Voorbereiden, uitvoeren, evalueren voorlichting (preventief)
Doet op methodische, creatieve en didactische wijze aan gezondheidspromotie en ziektepreventie in het brede domein van gezonde voeding en levensstijl op maat van cliënt of doelgroep in overeenstemming met maatschappelijke noden en het (inter)nationaal gezondheidsbeleid, met het oog op blijvende gedragsverandering.
9. Beroepsethiek, beroepsattitude (alle settings)
Handelt  op professionele en ethisch verantwoorde wijze binnen de grenzen van deontologie en wetgeving, rekening houdend met diversiteit en de multiculturele omgeving.
10. Plannen, organiseren en beslissingsvermogen (alle settings)
Plant, organiseert en coördineert beropesspecifieke activiteiten teneinde de werksetting te managen
11. Samenwerken (alle settings)
Werkt constructief, assertief en teamgericht samen binnen een intra- en interprofessionele domeinspecifieke context.  
12. Evidence-based (alle settings)
Handelt evidence-based door het integreren van nieuwe (domeinspecifieke) en gevestigde wetenschappelijke inzichten en best practices, en participeert aan praktijkgericht wetenschappelijk voedingsgerelateerd onderzoek.
13. Communiceren (alle settings)
Communiceert mondeling en schriftelijk op een professionele manier aangepast aan de gesprekspartner(s)/doelgroep.
14. Ontwikkelen van eigen deskundigheid (alle settings)
Reflecteert continu over het eigen functioneren, bepaalt de eigen leerbehoeften en vertaalt deze autonoom in initiatieven om zich blijvend te professionaliseren in een evoluerende (inter)nationale domeinspecifieke context.

 

  • Cursus Professionalisering, Mevr Pensaert, cursus 2020-2021, ter beschikking op Toledo
  • Individueel electronisch portfolio (ePF) Toledo
     

De professionalisering start- en terugkomdagen worden georganiseerd on campus of online.

  •     Professionalisering startdagen: ganse groep, datums staan in de kalender van de studiegids vermeld;
  •     Professionalisering terugkomdagen in kleine groepen
  •     Groepsindeling voor de terugkomdagen gebeurt op de startdag van de eerste stageperiode.
  •     Wijzigingen zijn slechts uitzonderlijk mogelijk na overleg met betrokken lector.
  •     De opgaven voor de opdrachten professionalisering staan als een hoofdstuk in de cursus opgenomen.
  •     Aanwezigheid is vereist, een formulier  (beschikbaar op Toledo) dient door de lector ondertekend te worden.
  •     Studenten die een buitenlandse stage lopen dienen een vervangopdracht aan te vragen bij de betrokken lector voor professionalisering.

 

Evaluatieactiviteiten

Keuzestage klinisch en professionalisering (B-UCLL-M78843)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Verslag, Self assessment/Peer assessment, Medewerking tijdens contactmomenten, Portfolio, Procesevaluatie
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
MBD93y - Keuzestage Klinisch1-20/20 puntenschaal
MBD93z - Professionalisering - keuze klinisch1-20/20 puntenschaal

Om organisatorische redenen en de keuze van de werkvormen, wordt er geen tweede examenkans aangeboden in één semester.
Er dient input van de  lopende stage-ervaringen te zijn om de opdrachten voor professionalisering te kunnen uitwerken.

Voor het OLA professionalisering worden de opdrachten tijdens de eerste professionalisering-startdag opgegeven.
Er wordt van de studenten verwacht dat ze actief deelnemen aan deze professionaliseringsdagen.
Een verslag van deze opdrachten wordt in het ePF geplaatst op de daarvoor voorziene locatie.
De taken die voorzien zijn vanuit de opleiding worden weergeven in de cursus professionalisering, het stagedraaiboek en individuele electronisch portfolio.

  • Stage: 100% permanente evaluatie met participatie van externe deskundigen aan  de permanente evaluatie.
  • Er is een cesuur van toepassing (voor details zie draaiboek en toledo).
  • Professionalisering: 15% permanente evaluatie en 85% opdrachten.

 

Beoordeling van de klinische stage en professionalisering is onderworpen aan voorwaarden, met name:

  • aanmelden voor deelname aan stage voor 31 oktober van het academiejaar voor stages in semester 2 van hetzelfde academiejaar
  • aanmelden voor deename aan stage voor 31 mei van het academiejaar voor stages in semester 1 van het volgende academiejaar (niet in geval van herkansing).
  • een verplichte deelname aan alle  professionaliseringsdagen, met uitzondering van de studenten die een buitenlandse stage lopen op die dagen: zij nemen voor aanvang van de stage contact op met de lector van het OLA professionalisering;
  • deelname aan het examen van het OPO 'diëtistisch consult' voorafgaand aan de stage;
  • opdrachten voor ePF moeten gemaakt én tijdig ingeleverd zijn;
  • de stagedocumenten (contract en logboek stage-uren) dienen tijdig ingeleverd te worden.

Verder gelden volgende regels:

  • Dit opleidingsonderdeel is niet-tolereerbaarheid (nultolerantie);
  • Bij niet slagen voor een onderwijsleeractiviteit worden alternatieve modaliteiten gehanteerd zijnde:  het eindresultaat voor dit OPO wordt maximaal 7/20 indien de quotering voor minstens één van de OLA’s minder dan 5/20 bedraagt. Indien de quotering voor minstens één van de OLA’s minder dan 8/20 bedraagt, wordt het eindresultaat voor het OPO maximaal 9/20.
  • Er kan slechts een eindcijfer berekend worden indien de student een beoordeling heeft behaald op elk van de vermelde  evaluatieactiviteiten.  Niet deelname aan één of meerdere evaluatieactiviteiten waarvoor een weging wordt vermeld in de ECTS-fiche, geeft aanleiding tot een vermelding ‘niet afgelegd’ voor de onderwijsleeractiviteit. Het punt voor het opleidingsonderdeel kan bijgevolg niet worden samengesteld.

Er is geen tweede examenkans.
Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:

  • MBD93y - Keuzestage Klinisch (over academiejaar)
  • MBD93z - Professionalisering - keuze klinisch (over academiejaar)

Herkansen klinische stage en professionalisering is onderworpen aan voorwaarden, met name:

* aanwezig zijn op de exameninzage en aanmelden voor een herkansing van de stage van semester 1 van het volgende academiejaar.

* indienen van een nieuw tussentijds en eindreflectieverslag