Van samen denken over zorg naar samenwerken in zorg (B-UCLL-MBV45X)
Doelstellingen
De opleiding hanteert de CanMeds rollen doorheen de opleiding "bachelor in de verpleegkunde".
De opleiding wordt echter geaccrediteerd (NVAO) op basis van domein specifieke leerresultaten (DLR's). In de onderstaande link vindt u de overeenstemming tussen DLR's en de CanMeds rollen.
http://www.ucll.be/canmeds_gelinkt_aan_dlr
In het opleidingsonderdeel "Van samen denken over zorg naar samenwerken in zorg" betreft het:
CanMeds 3: Samenwerkingspartner
Kernbegrip: professionele relatie
Het aangaan en onderhouden van contact met de zorgvrager, diens naasten en sociale netwerk, het onderhouden van langdurige zorgrelaties en het zorgvuldig afbouwen van de relatie daar waar dit noodzakelijk is.
Kernbegrip: gezamenlijke besluitvorming
Het systematisch overleggen in dialoog met de zorgvrager en diens naasten over de te verlenen verpleegkundige zorg en zorgdragen voor een expliciete afweging van verschillende kennisbronnen en de waarden van de zorgvrager in het besluitvormingsproces.
Kernbegrip: multidisciplinaire samenwerking
Het handelen vanuit de eigen verpleegkundige deskundigheid en samenwerken op basis van gelijkwaardigheid met de eigen en andere disciplines binnen en buiten de gezondheidszorg met betrekking tot (multidisciplinaire) zorg en behandeldoelen.
CanMeds 4: Reflectieve EBP professional
Kernbegrip: professionele reflectie
Het kritisch beschouwen van het eigen verpleegkundig gedrag in relatie tot beroepscode en beroepswaarden en het in (mono- en multidisciplinaire) besprekingen over zorgvragers betrokken en zorgvuldig argumenteren, rekening houdend met de emoties en belangen van de zorgvrager vanuit het besef dat zorg een morele-ethische praktijk behelst.
Kernbegrip: morele sensitiviteit
Het tonen van een voortdurende gevoeligheid vanuit compassie voor de wensen en noden en daarbij behorende emoties van de zorgvrager en het daarop reageren met passend en persoonsgericht gedrag waarin de zorgvrager zich gehoord en begrepen voelt.
Canmeds Rol 6: De organisator
Kernbegrip: verpleegkundig leiderschap
Het initiatief nemen in het voeren van regie over het eigen vakgebied vanuit een ondernemende, coachende en resultaatgerichte houding.
Kernbegrip: coördinatie van zorg
Het nemen van initiatief in het organiseren van de zorg om deze soepel in samenspraak met de zorgvrager en in onderlinge afstemming tussen de verschillende zorgverleners en zorgorganisaties volgens zorgplan te laten verlopen.
Canmeds Rol 7: De Professional en kwaliteitsbevorderaar
Kernbegrip: kwaliteit van zorg leveren
Het op een methodische en kritische wijze bewaken, uitvoeren en borgen van kwaliteit in de verpleegkundige zorg.
Kernbegrip: professioneel gedrag
Het handelen en zich gedragen naar de professionele standaard en de beroepscode, verantwoordelijkheid nemen in al het eigen handelen en het uitdragen van de beroepstrots.
Begintermen
In dit OPO worden volgende begincompetenties verwacht:
- zie de algemene toelatingsvoorwaarden van UC Leuven Limburg (www.ucll.be)
- voor anderstaligen: kennis van de Nederlandse taal niveau 5 of hoger.
Verder wordt verwacht dat de student …
- klinisch-verpleegkundige ervaring heeft door middel van stage;
- in gesprek durft te gaan met medestudenten van eigen en andere disciplines over de eigen deskundigheid en over de casussen die aan bod komen;
- vanuit een gemotiveerde deskundigheid waardige en patiëntgerichte zorg wil bieden aan de patiënt en zijn omgeving;
- zichzelf creatief, dynamisch, samenwerkend en innovatief opstelt.
Plaats in het onderwijsaanbod
- PBA Voedings- en dieetkunde (Leuven) (Interprofessioneel en intercultureel samenwerken) 180 sp.
- PBA Sociaal werk (Leuven) (Maatschappelijk werk) 180 sp.
- PBA Sociaal werk (Leuven) (Maatschappelijke advisering) 180 sp.
- PBA Verpleegkunde (Leuven) 240 sp.
- PBA Verpleegkunde, werken en leren combineren (Leuven) 240 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Van samen denken over zorg naar samenwerken in zorg (B-UCLL-MBV45x)
Inhoud
- Interprofessioneel overleg en interprofessionele samenwerking waarbij inzicht verkregen wordt in elkaars bevoegdheden, competenties en visie op goede zorg;
- Op basis van (eigen beleefde) casussen en/of casussen aangebracht door zorgverleners uit het werkveld en/of patiëntengetuigenis;
- Met integratie van een ethisch-juridische vraagstelling en gebruik makend van ethisch-juridische kaders en overlegmethodieken;
- Met integratie van biomedische, verpleegwetenschappelijke en menswetenschappelijke inhouden;
- Voorstelling en reflecties over interprofessioneel overleg door een interprofessioneel team en eventueel ook bezoek en overlegmoment met zorgverleners en -teams in de zorg.
Studiemateriaal
Toledo: studiewijzer, powerpoints, verdiepings- en verwerkingsmateriaal en opdrachten
Toelichting werkvorm
- Dit keuze-opleidingsonderdeel wordt georganiseerd in samenwerking met de faculteiten geneeskunde en farmacologische wetenschappen, bachelor sociaal werk, bachelor voeding- en dieetleer en bachelor mondzorg. Studenten uit andere opleidingen kunnen op vrijwillige basis aansluiten.
- Interactief hoorcollege:
- De essentiële kenmerken, voorwaarden en vormen van interprofessioneel samenwerken worden toegelicht.
- Tevens getuigen interprofessionele teams in een interactief hoorcollege of bezoek over interprofessioneel samenwerken (proces, hinderpalen, voorwaarden,...) vertrekkend vanuit de illustratie van hun samenwerking aan de hand van een actuele casus.
- Practicum:
- De studenten gaan, ter kennismaking, in overleg en discussie met elkaar over elkaars bevoegdheden, competenties, verwachtingen en visie op goede zorg.
- In dit keuze-opleidingsonderdeel komt het interprofessioneel overleg aan bod, ic met studenten geneeskunde, farmacologische wetenschappen, maatschappelijk werk, mondzorg en voeding- en dieetleer. Er wordt gebruik gemaakt van casusbesprekingen en groepsdiscussies in kleine groepen rond diverse thema's. alsook van een methodiek voor ethisch overleg (Utrechts stappenplan, Van Dartel & Molewijk, 2014) en andere overleg- en communicatie- en classificatietools (ISBARR, ICF). Via zelfstudie dienen studenten bepaalde kennistekorten aan te vullen in functie van een volledige casusanalyse. Studenten werken voor de individuele casus een interprofessioneel zorgplan uit.
- Opdracht:
- studenten maken een zorgplan op basis van de interprofessionele besprekingen.
- De activiteiten gaan door zowel on Campus als off Campus.
Evaluatieactiviteiten
Van samen denken over zorg naar samenwerken in zorg (B-UCLL-M78710)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
De eindscore voor het opleidingsonderdeel wordt als volgt samengesteld:
- reflectieverslag (60%);
- mondeling examen (25%) op basis van het reflectieverslag
- peer- en self assessment (15%)
Er kan slechts een eindcijfer berekend worden indien de student een beoordeling heeft behaald op elk van de vermelde evaluatieactiviteiten. Niet deelname aan één of meerdere evaluatieactiviteiten waarvoor een weging wordt vermeld in de ECTS-fiche, geeft aanleiding tot een vermelding ‘niet afgelegd’ voor de onderwijsleeractiviteit. Het punt voor het opleidingsonderdeel kan bijgevolg niet worden samengesteld.
Toelichting bij herkansen
De tweede examenkans bevat een opdracht met mondelinge toelichting waarvan de modaliteiten beschreven zijn in de studiewijzer.
De deelscore voor peer assesment wordt tijdens hetzelfde academiejaar éénmalig overgedragen naar de 2e examenkans.