Van samen denken over zorg naar samenwerken in zorg (B-UCLL-MBV45X)

3 studiepuntenNederlandsTweede semesterTweede semester
Cannaerts Nancy (coördinator) |  Cannaerts Nancy |  Meyers Ann |  N.
POC PBA Verpleegkunde (Leuven)

De opleiding hanteert de CanMeds rollen doorheen de opleiding "bachelor in de verpleegkunde".

De opleiding wordt echter geaccrediteerd (NVAO) op basis van domein specifieke leerresultaten (DLR's). In de onderstaande link vindt u de overeenstemming tussen DLR's en de CanMeds rollen.

http://www.ucll.be/canmeds_gelinkt_aan_dlr

In het opleidingsonderdeel "Van samen denken over zorg naar samenwerken in zorg" betreft het:

CanMeds 3: Samenwerkingspartner

Kernbegrip: professionele relatie

Het aangaan en onderhouden van contact met de zorgvrager, diens naasten en sociale netwerk, het onderhouden van langdurige zorgrelaties en het zorgvuldig afbouwen van de relatie daar waar dit noodzakelijk is.

Kernbegrip: gezamenlijke besluitvorming

Het systematisch overleggen in dialoog met de zorgvrager en diens naasten over de te verlenen verpleegkundige zorg en zorgdragen voor een expliciete afweging van verschillende kennisbronnen en de waarden van de zorgvrager in het besluitvormingsproces.

Kernbegrip: multidisciplinaire samenwerking

Het handelen vanuit de eigen verpleegkundige deskundigheid en samenwerken op basis van gelijkwaardigheid met de eigen en andere disciplines binnen en buiten de gezondheidszorg met betrekking tot (multidisciplinaire) zorg en behandeldoelen.​

CanMeds 4: Reflectieve EBP professional

Kernbegrip: professionele reflectie

Het kritisch beschouwen van het eigen verpleegkundig gedrag in relatie tot beroepscode en beroepswaarden en het in (mono- en multidisciplinaire) besprekingen over zorgvragers betrokken en zorgvuldig argumenteren, rekening houdend met de emoties en belangen van de zorgvrager vanuit het besef dat zorg een morele-ethische praktijk behelst.

Kernbegrip: morele sensitiviteit

Het tonen van een voortdurende gevoeligheid vanuit compassie voor de wensen en noden en daarbij behorende emoties van de zorgvrager en het daarop reageren met passend en persoonsgericht gedrag waarin de zorgvrager zich gehoord en begrepen voelt.

Canmeds Rol 6: De organisator

Kernbegrip: verpleegkundig leiderschap

Het initiatief nemen in het voeren van regie over het eigen vakgebied vanuit een ondernemende, coachende en resultaatgerichte houding.

Kernbegrip: coördinatie van zorg

Het nemen van initiatief in het organiseren van de zorg om deze soepel in samenspraak met de zorgvrager en in onderlinge afstemming tussen de verschillende zorgverleners en zorgorganisaties volgens zorgplan te laten verlopen.

Canmeds Rol 7: De Professional en kwaliteitsbevorderaar

Kernbegrip: kwaliteit van zorg leveren

Het op een methodische en kritische wijze bewaken, uitvoeren en borgen van kwaliteit in de verpleegkundige zorg.

Kernbegrip: professioneel gedrag

Het handelen en zich gedragen naar de professionele standaard en de beroepscode, verantwoordelijkheid nemen in al het eigen handelen en het uitdragen van de beroepstrots.

 

In dit OPO worden volgende begincompetenties verwacht:

  • zie de algemene toelatingsvoorwaarden van UC Leuven Limburg (www.ucll.be)
  • voor anderstaligen: kennis van de Nederlandse taal niveau 5 of hoger.

Verder wordt verwacht dat de student …

  • klinisch-verpleegkundige ervaring heeft door middel van stage;
  • in gesprek durft te gaan met medestudenten van eigen en andere disciplines over de eigen deskundigheid en over de casussen die aan bod komen;
  • vanuit een gemotiveerde deskundigheid waardige en patiëntgerichte zorg wil bieden aan de patiënt en zijn omgeving;
  • zichzelf creatief, dynamisch, samenwerkend en innovatief opstelt.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Van samen denken over zorg naar samenwerken in zorg (B-UCLL-MBV45x)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdrachtTweede semesterTweede semester
Cannaerts Nancy |  Meyers Ann |  N.
POC PBA Verpleegkunde (Leuven)

  • Interprofessioneel overleg en interprofessionele samenwerking waarbij inzicht verkregen wordt in elkaars bevoegdheden, competenties en visie op goede zorg;
  • Op basis van (eigen beleefde) casussen en/of casussen aangebracht door zorgverleners uit het werkveld en/of patiëntengetuigenis;
  • Met integratie van een ethisch-juridische vraagstelling en gebruik makend van ethisch-juridische kaders en overlegmethodieken;
  • Met integratie van biomedische, verpleegwetenschappelijke en menswetenschappelijke inhouden;
  • Voorstelling en reflecties over interprofessioneel overleg door een interprofessioneel team en eventueel ook bezoek en overlegmoment met zorgverleners en -teams in de zorg. 

Toledo: studiewijzer, powerpoints, verdiepings- en verwerkingsmateriaal en opdrachten

 

  • Dit keuze-opleidingsonderdeel wordt georganiseerd in samenwerking met de faculteiten geneeskunde en farmacologische wetenschappen, bachelor sociaal werk, bachelor voeding- en dieetleer en bachelor mondzorg. Studenten uit andere opleidingen kunnen op vrijwillige basis aansluiten.
  • Interactief hoorcollege:
    • De essentiële kenmerken, voorwaarden en vormen van interprofessioneel samenwerken worden toegelicht.
    • Tevens getuigen interprofessionele teams in een interactief hoorcollege of bezoek over interprofessioneel samenwerken (proces, hinderpalen, voorwaarden,...) vertrekkend vanuit de illustratie van hun samenwerking aan de hand van een actuele casus.
  • Practicum:
    • De studenten gaan, ter kennismaking, in overleg en discussie met elkaar over elkaars bevoegdheden, competenties, verwachtingen en visie op goede zorg.
    • In dit keuze-opleidingsonderdeel komt het interprofessioneel overleg aan bod, ic met studenten geneeskunde, farmacologische wetenschappen, maatschappelijk werk, mondzorg en voeding- en dieetleer. Er wordt gebruik gemaakt van casusbesprekingen en groepsdiscussies in kleine groepen rond diverse thema's. alsook van een methodiek voor ethisch overleg (Utrechts stappenplan, Van Dartel & Molewijk, 2014) en andere overleg- en communicatie- en classificatietools (ISBARR, ICF).  Via zelfstudie dienen studenten bepaalde kennistekorten aan te vullen in functie van een volledige casusanalyse. Studenten werken voor de individuele casus een interprofessioneel zorgplan uit. 
  • Opdracht:
    • studenten maken een zorgplan op basis van de interprofessionele besprekingen.
  • De activiteiten gaan door zowel on Campus als off Campus.

Evaluatieactiviteiten

Van samen denken over zorg naar samenwerken in zorg (B-UCLL-M78710)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Verslag, Self assessment/Peer assessment
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

De eindscore voor het opleidingsonderdeel wordt als volgt samengesteld:

  • reflectieverslag (60%);
  • mondeling examen (25%) op basis van het reflectieverslag
  • peer- en self assessment (15%)

Er kan slechts een eindcijfer berekend worden indien de student een beoordeling heeft behaald op elk van de vermelde evaluatieactiviteiten. Niet deelname aan één of meerdere evaluatieactiviteiten waarvoor een weging wordt vermeld in de ECTS-fiche, geeft aanleiding tot een vermelding ‘niet afgelegd’ voor de onderwijsleeractiviteit. Het punt voor het opleidingsonderdeel kan bijgevolg niet worden samengesteld.

 

De tweede examenkans bevat een opdracht met mondelinge toelichting waarvan de modaliteiten beschreven zijn in de studiewijzer.

De deelscore voor peer assesment wordt tijdens hetzelfde academiejaar éénmalig overgedragen naar de 2e examenkans.