Soft skills (B-UCLL-MBA53A)

3 studiepuntenNederlandsTweede semesterTweede semesterUitgesloten voor examencontract
Geuens Sophie (coördinator) |  Geuens Sophie
POC PBA Bedrijfsmanagement (Leuven)

Domeinspecifieke leerresultaten (DLR):

DLR8  De bachelor BM werkt constructief samen als lid van een divers (internationaal) team en neemt verantwoordelijkheid in verschillende taken en rollen binnen een bedrijf of een organisatie.

DLR9  De bachelor BM handelt op een ethische, deontologische en maatschappelijk verantwoorde wijze en reflecteert over het eigen handelen en dat van anderen.

DLR10  De bachelor BM neemt verantwoordelijkheid voor de eigen professionele ontwikkeling en volgt zelfstandig (internationale) tendensen op en integreert deze nieuwe inzichten.

 

 

Algemene competenties (AC)

AC1 Je hebt een groeimindset (bij DLR 10)

a.      Je kent het belang en de kenmerken van een groeimindset (vs een vaste mindset) en kan van vast naar groei overstappen.

b.      Je toont een lerende en positieve ingesteldheid en ziet het belang in van levenslang leren.

f.    Je neemt je eigen leerproces in handen:

·        Je toont inzicht in je sterktes en ontwikkelingspunten

·        Je reflecteert kritisch over jezelf als professional en staat open voor feedback

·        Je omarmt feedback, fouten en tegenslagen, en ziet ze als groeikansen

·        Je kan autonoom persoonlijke ontwikkelingsdoelen vooropstellen en behalen

AC2 Je hebt een professionele attitude. (bij DLR 10)

a)      Je weet welke houding er verwacht wordt binnen een professionele context (versus een niet-professionele context) en past je vlot aan aan wisselende contexten.

b)     Je omgang en communicatie met mensen is respectvol en passend binnen de context.

c)      Je respecteert de regels en gebruiken van de werkvloer/context.

d)     Je presenteert jezelf op een professionele manier met kledij aangepast aan de context.

e)      Je toont verantwoordelijkheidszin ten aanzien van je werk (individueel en in groep):

·        Je kan je werk, je tijd en je agenda goed organiseren en efficiënt beheren.

·        Je respecteert afspraken en deadlines.

·        Je levert nauwkeurig, verzorgd en grondig werk af.

f)       Je neemt actief deel aan projecten, meetings, uitstappen, etc.

g)     Je toont aanpassingsvermogen t.o.v. wijzigende deadlines, omstandigheden, opdrachten, etc.

AC4 Je werkt effectief in team. (bij DLR 8)

Doelstellingen:

a.      Je kent de kenmerken van een goed functionerend professioneel team en kan er een rol in spelen.

b.     Je begrijpt dat er verschillende rollen binnen een team kunnen zijn; je bent je bewust van je eigen voorkeur maar kan je ook vlot aanpassen aan wisselende (werk)rollen en verantwoordelijkheden.

c.      Je hebt een open houding en bouwt verbinding en vertrouwen met anderen op.

f.      Je bent je bewust van het belang van constructieve feedback en past feedbacktechnieken toe, als ontvanger en als gever. Je gaat met gekregen feedback aan de slag.

g.     Je kan constructief en uit eigen beweging omgaan met conflicten binnen een team.

AC 6. Je handelt vanuit ethische en deontologische principes. (bij DLR 9)

a.     Je hebt zicht op ethische vragen en integriteitskwesties die zich in de concrete beroepssituatie kunnen voordoen.

b.     Je reflecteert ethisch bij je persoonlijk handelen binnen een organisatie of bedrijf en de maatschappelijke context.

c.      Je analyseert samenlevings- en bedrijfssituaties op basis van ethische theorieën en concepten en toetst daar persoonlijke waarden en normen aan.

d.     Je houdt je aan de deontologische beroepsregels.

e.     Je geeft op basis van een ethische reflectie suggesties voor een ethisch-deontologisch verantwoord beleid van een bedrijf of organisatie.

Geen specifieke voorkennis vereist

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
MKM64A : Soft skills
MBF91A : Soft skills
MBN04A : Soft skills
MBK09A : Soft skills
MBP45A : Soft skills

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Soft skills (B-UCLL-MBA53a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdrachtTweede semesterTweede semester
Geuens Sophie
POC PBA Bedrijfsmanagement (Leuven)

  • Introductiesessie: wat zijn soft skills en wat is het belang ervan?
  • The Growth Mindset
  • Professionele attitude
  • Zelfinzicht
  • Non-verbale communicatie
  • Communicatie
  • Feedback geven en ontvangen
  • Conflicthantering
  • Creativiteit
  • Samenwerken

  • Toledo
  • ​Handboek: Soft Skills in Ondernemerschap, Pieter Vandekerkhof & Marc Beenders, ISBN 978 94 6117 121 4, Uitgeverij ASP nv

 

De taal van het opleidingsonderdeel is het Nederlands. 

  • Concrete werkvormen: activerend hoorcollege - werksessies – online leerpaden
  • Het reële aantal contacturen kan in lichte mate afwijken van het aangegeven aantal contacturen.
  • Een minimum van 80% aanwezigheid en actieve participatie tijdens de contacturen is vereist.

Evaluatieactiviteiten

Soft skills (B-UCLL-M81998)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Presentatie, Portfolio, Vaardigheidstoets
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Gesloten vragen, Open vragen
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Deel 1 Puntenverdeling

  • 60% Permanente evaluatie (vaardigheidstoets, presentatie en portfolio)
  • 40% Examen

Deel 2: Opmerkingen

  • Een minimum van 80% aanwezigheid en actieve participatie tijdens de contacturen is vereist. 
  • Bij een ongewettigde afwezigheid tijdens een permanente evaluatie of het laattijdig inleveren van een opdracht krijgt de student een nul voor die opdracht.  
  • Regelmatige ongewettigde afwezigheid (minder dan 80% aanwezig) tijdens de contacturen leidt tot een onvoldoende. Minder dan 80% voldoende uitgewerkte en correct opgeladen opdrachten in het portfolio leidt tot een onvoldoende voor het portfolio. 
  • Bij gewettigde afwezigheid verwittigt de student de lector persoonlijk en vooraf. De student meldt zijn afwezigheid volgens de geldende procedure 
  • Als de student het examen aflegt, krijgt hij/zij een score, nl. de optelling van de deelcijfers.  
  • Als de student ongewettigd afwezig is op een examen in de examenperiode, krijgt de student een NA-score. 
  • Voor een aantal multiple choice-vragen kan giscorrectie gebruikt worden. 
  • Voor detailafspraken: zie Toledo 
  • Late instromers nemen contact op met de lector. 

Deel 1 puntenverdeling
Geen overdracht permanente evaluatie. 

  • 40%: Nieuwe presentatie en geactualiseerd portfolio)
  • 60% Schriftelijk examen

Deel 2: Opmerkingen

  • Als de student de opdrachten niet tijdig indient, krijgt hij/zij een 0 voor dit gedeelte. Als de student het examen wel aflegt, krijgt hij/zij een score, nl. de optelling van de deelcijfers.  
  • Als de student ongewettigd afwezig is op een examen in de examenperiode, krijgt de student een NA-score. 
  • Voor een aantal multiple choice-vragen kan giscorrectie gebruikt worden. 
  • Voor detailafspraken: zie Toledo 
  • Late instromers nemen contact op met de lector.