Analytische chemie I (B-UCLL-MBC31B)

7 studiepuntenNederlandsEerste semesterEerste semester
Mortier Tom (coördinator) |  Arickx Stefanie |  Calcoen Jasper |  Chiaverini Natalie |  D'hont Donny |  Dehaen Geert |  Delespaul Wouter |  Meulemans Els |  Mortier Tom |  Scheers Thomas |  Schoukens Eva |  Van Zeebroeck Griet |  Van de Broek Bieke |  Vanderstukken Wim  | MinderMeer
POC PBA Chemie (Leuven)

In dit OPO wordt bijgedragen aan de volgende bouwstenen en de ontwerpprincipes van de Moving Minds DNA (zie ook www.ucll.be):

  • Expertise
  • Onderzoekend vermogen
  • Reflectie
  • Geletterdheid en communicatie
  • Samenwerken en co-creatie
  • Maatschappelijk engagement

Dit OPO draagt bij tot het verwerven van de volgende domeinspecifieke leerresultaten (DLRs):

DLR 1. De PBA chemie voert met kennis van zaken een analyseproces uit in het (bio-)chemische werkveld, zodat correcte analyseresultaten bekomen worden. Hij maakt een gemotiveerde keuze tussen bestaande technieken in functie van het vereiste analyseresultaat.

  • 1.0 Beheersen en toepassen van wetenschappelijke basiskennis;
  • 1.1 Voert met kennis van zaken analyses uit;
  • 1.2 Voert analyses correct uit;
  • 1.3 Beheerst een brede waaier aan instrumentele analysetechnieken;
  • 1.4 Maakt een gemotiveerde keuze;
  • 1.5 Neemt op een correcte manier stalen en bereidt deze voor.

DLR 2. De PBA chemie past zelfstandig bestaande en nieuw ontwikkelde (bio- en fysico-)chemische technieken toe. Hij werkt mee aan het beoordelen en valideren ervan.

  • 2.1 Past bestaande en nieuwe technieken toe.

DLR 3. De PBA chemie bedient en beheert apparatuur gangbaar in de (bio-) chemische sector op adequate wijze, zodat hun efficiëntie, betrouwbaarheid en duurzaamheid gegarandeerd zijn.

  • 3.1 Bedient apparatuur.

DLR 7  De PBA chemie noteert, verwerkt en interpreteert analyse- en onderzoeksresultaten op een kritische wijze. Hij beschikt hiervoor over de gepaste ICT-vaardigheden.

  • 7.1 Noteert en verwerkt resultaten correct m.b.v. ICT;
  • 7.3 Interpreteert kritisch resultaten.

DLR 9  De PBA chemie werkt mee aan het opstellen en implementeren van kwaliteitszorgsystemen. Hij werkt veilig en milieubewust.

  • 9.2: Werkt veilig.

DLR 10: De PBA chemie functioneert zelfstandig in een intra- en interprofessioneel team in zijn (bio-) chemische werkomgeving.

  • 10.1: Functioneert zelfstandig;
  • 10.2: Functioneert in een team.

Deze DLR’s zijn vertaald in volgende vakspecifieke competenties:

  • De student heeft inzicht in en kan problemen oplossen met betrekking tot de kwantitatieve analyse;
  • De student kent een gamma van methodieken, de precisie en de bruikbaarheid van verschillende analysemogelijkheden;
  • De student kan chemische basisbegrippen en principes correct definiëren en toepassen.

In dit OPO worden volgende begincompetenties verwacht:

  • Competenties bereikt in het OPO Algemene chemie;
  • Kennis hebben van basistermen en begrippen uit de scheikunde, mathematische basiskennis en vaardigheden;
  • Interesse in mens en gezondheid, positief wetenschappelijke interesse, geboeid door probleemoplossend vermogen en labowerk;
  • De student kan uitgaande van de reagentia van chemische reacties (zuur-base, neerslag, redox) de eindproducten voorspellen; 
  • De student kan een chemische reactie opbouwen en stoichiometrisch correct uitschrijven.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
MBC03B : Analytische chemie I (Niet meer aangeboden dit academiejaar)

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Analytische chemie I: theorie, oefeningen (B-UCLL-MBC31b)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: CollegeEerste semesterEerste semester
Chiaverini Natalie |  Meulemans Els |  Mortier Tom
POC PBA Chemie (Leuven)

Theorie

  • Algemene Inleiding en situering van de Analytische Chemie
  • De zuur-base evenwichten en eigenschappen van buffers
  • De zuur-base titraties met zuur-base indicatoren
  • Elektrochemie
  • Potentiometrie met focus op de pH-elektrode
  • Redoxtitraties

Oefeningen

  • Oefeningen rond concentraties van oplossingen met inbegrip van titraties
  • pH-berekeningen 
  • Berekenen van zuur-base titratiecurves
  • Bereiden van buffers
  • Oefeningen rond Wet van Nernst en elektrochemie (optioneel)

 

Theorie

  • MORTIER, T., Analytische chemie I,  Acco Uitgeverij, 2024-2025
  • MORTIER, T., Tabellen Analytische Chemie, Acco Uitgeverij, 2024-2025

Oefeningen

  • MORTIER, T. mmv Chiaverini, N. & Kinnaes, A., Analytische chemie: oefeningen, Acco Uitgeverij, 2024-2025
  • Extra oefeningen via Toledo

 

Theorie

  • (Activerend) hoorcollege

Oefeningen

  • Werkcollege/oefenzitting.
  • Opdrachten

 

3 sp. Analytische chemie I: lab (B-UCLL-MBC31c)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: PracticumEerste semesterEerste semester
Arickx Stefanie |  Calcoen Jasper |  Chiaverini Natalie |  D'hont Donny |  Dehaen Geert |  Delespaul Wouter |  Meulemans Els |  Scheers Thomas |  Schoukens Eva |  Van Zeebroeck Griet |  Van de Broek Bieke |  Vanderstukken Wim  | MinderMeer
POC PBA Chemie (Leuven)

Het labo omvat 6 labovoorbereidingen en 6 labosessies. Er is een afrondend praktijkexamen tijdens examenperiode.

Gedurende de labosessies worden de hieronder beschreven vaardigheden en technieken verworven.

  • Laboratoriumvaardigheden die worden aangeleerd:
    • afwegen op een analytische balans
    • gebruik van volumetrisch glaswerk
  • Analytische (niet instrumentele en instrumentele) technieken die aan bod komen:
    • niet instrumenteel: zuur-base titraties, redoxtitraties, verdunningsreeksen maken, buffers bereiden, …
    • instrumenteel: potentiometrie

De verwerking en de rapportering van de ruwe meetresultaten gebeuren in een laboschrift, verslag en/of rekenblad.

  • Cursustekst : Analytische chemie 1: Lab
  • Aanvullende documenten op TOLEDO
  • Eigen genomen notities en voorbereidingen in het labschrift

Het labo omvat 6 labovoorbereidingen en 6 labosessies. Er is een afrondend praktijkexamen tijdens examenperiode.

  • Aan de hand van de cursus en toledo-opdrachten bereidt de student het labo grondig voor in het laboschrift.
  • Er worden verslagen/rekenbladen ingediend voor de verwerking van de meetresultaten.

 

Evaluatieactiviteiten

Analytische chemie I (B-UCLL-M80946)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Praktijkexamen, Verslag, Medewerking tijdens contactmomenten, Portfolio, Procesevaluatie, Vaardigheidstoets
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Formularium, Rekenmachine

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
MBC31b - Analytische chemie I: theorie, oefeningen1-20/20 puntenschaal
MBC31c - Analytische chemie I: lab1-20/20 puntenschaal

Het eindcijfer voor het OPO is het gewogen gemiddelde van de eindcijfers van de OLA’s, met als wegingsfactoren de vermelde studiepunten. 

OLA   "Analytische chemie I: theorie, oefeningen"

De quotatie voor Analytische chemie I: theorie, oefeningen bestaat uit:

  • 65 % theorie 
  • 35 % oefeningen 

Het eindcijfer voor het OLA is het meetkundig gemiddelde van de eindcijfers van de evaluatie-activiteiten, met als wegingsfactoren de vermelde percentages.

Theorie

De theorie wordt geëvalueerd door middel van een schriftelijk theoretisch examen tijdens de examenzittijd. Het examen bestaat uit theoretische vragen. Dit examenresultaat telt voor 65 % mee in het OLA 'Analytische chemie I: theorie, oefeningen'.

Tijdens het examen krijgt de student Tabellen Analytische Chemie. De eigen Tabellen en een eigen periodiek systeem mogen niet gebruikt worden tijdens het examen.

Oefeningen

De oefeningen worden door een schriftelijk examen geëvalueerd in de examenperiode tezamen met het examen theorie.  Dit examenresultaat telt voor 35 % mee in het OLA 'Analytische chemie I: theorie, oefeningen'..
Tijdens het examen krijgt de student Tabellen Analytische Chemie. De eigen Tabellen en een eigen periodiek systeem mogen niet gebruikt worden tijdens het examen.

Opmerking

Concrete info over de organisatie en evaluatie van het OPO Analytische chemie I vind je in de studiewijzers. De studiewijzers zijn voor elke ingeschreven student beschikbaar op het elektronisch leerplatform (Toledo) of in de cursus.

OLA   "Analytische chemie I: lab"

Het eindcijfer voor het OLA is het meetkundig gemiddelde van de eindcijfers van de evaluatie-activiteiten.

De evaluatie-activiteiten van het lab bestaan uit:

  • 50 % Vaardigheden
  • 25 % Inzicht 
  • 25 % Schriftelijke rapportering

De volgende regels zijn van toepassing op dit OLA:

  • Om deel te nemen aan het lab dient de student voldoende voorbereid te zijn. Dit is nodig om de veiligheid van zichzelf, de medestudent en de lectoren te vrijwaren. Indien de student onvoldoende is voorbereid, kan de toegang tot het lab geweigerd worden. Deze weigering resulteert in een ongewettigde afwezigheid. Wat er precies verwacht wordt per lab staat gespecifieerd in de studiewijzer onder de rubriek Partiële of permanente evaluatie/schriftelijk rapporteren.
  • Een ongewettigde afwezigheid (wettiging volgens de regels van het OER) resulteert in een 0 op de evaluatie-activiteiten van de desbetreffende labosessie.
  • ​Er kan slechts een eindcijfer worden berekend indien de student een beoordeling heeft op elk van de vermelde evaluatie-activiteiten. Niet deelnemen aan één of meerdere evaluatieactiviteiten, geeft aanleiding tot een vermelding van 'niet afgelegd' (NA). Het punt voor het OLA kan bijgevolg niet worden samengesteld.
  • Indien de student 2 of meer labozittingen mist, krijgt hij/zij een score NA voor deze OLA.
  • De evaluatiemethode voor de tweede examenkans wijkt af van die eerste examenkans. De verschillen worden toegelicht in het tabblad 'Toelichting bij herkansen'.
  • Er wordt van de student een professionele werkhouding verwacht. Indien niet aan de verwachtingen wordt voldaan, kan de student punten verliezen op de eindscore van het lab, deze kunnen oplopen tot een vermindering van 5 %.
  • De evaluatie wordt verdeeld in 45% permanente evaluatie en 55% contactexamen.

Concrete info over de organisatie en evaluatie is terug te vinden in de studiewijzer.

Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:

  • MBC31b - Analytische chemie I: theorie, oefeningen (binnen en over academiejaar)
  • MBC31c - Analytische chemie I: lab (binnen en over academiejaar)

OLA   "Analytische chemie I: lab"

Voor de volgende evaluatie-activiteiten geldt dat een tweede examenkans niet mogelijk is binnen het zelfde academiejaar:

45% permanente evaluatie:

  • 20% Vaardigheden
  • 5% Inzicht
  • 20% Schriftelijke rapportering

De scores van deze evaluatie-activiteiten, inclusief eventuele minpunten, worden mee overgedragen naar de 2de examenkans. Opgelet: een NA 'niet afgelegd' ten gevolge van het missen van 2 of meer labosessies, leidt automatisch tot een 'NA' voor de 2e examenkans.

Het totaal herkansbaar percentage bedraagt 55 %. Tijdens de tweede examenkans kunnen andere evaluatievormen worden toegepast.