Analytische chemie II (B-UCLL-MBC45C)
Doelstellingen
In dit OPO wordt bijgedragen aan de volgende bouwstenen en de ontwerpprincipes van de Moving Minds DNA (zie ook www.ucll.be):
- Expertise
- Onderzoekend vermogen
- Reflectie
- Geletterdheid en communicatie
- Samenwerken en co-creatie
- Maatschappelijk engagement
Dit OPO draagt bij tot het verwerven van de volgende domeinspecifieke leerresultaten (DLRs):
DLR 1. De PBA chemie voert met kennis van zaken een analyseproces uit in het (bio-)chemische werkveld, zodat correcte analyseresultaten bekomen worden. Hij maakt een gemotiveerde keuze tussen bestaande technieken in functie van het vereiste analyseresultaat.
- 1.0 Beheersen en toepassen van wetenschappelijke basiskennis;
- 1.1 Voert met kennis van zaken analyses uit;
- 1.2 Voert analyses correct uit;
- 1.3 Beheerst een brede waaier aan instrumentele analysetechnieken;
- 1.4 Maakt een gemotiveerde keuze;
- 1.5 Neemt op een correcte manier stalen en bereidt deze voor.
DLR 2. De PBA chemie past zelfstandig bestaande en nieuw ontwikkelde (bio- en fysico-)chemische technieken toe. Hij werkt mee aan het beoordelen en valideren ervan.
- 2.1 Past bestaande en nieuwe technieken toe.
DLR 3. De PBA chemie bedient en beheert apparatuur gangbaar in de (bio-) chemische sector op adequate wijze, zodat hun efficiëntie, betrouwbaarheid en duurzaamheid gegarandeerd zijn.
- 3.1 Bedient apparatuur.
DLR 7 De PBA chemie noteert, verwerkt en interpreteert analyse- en onderzoeksresultaten op een kritische wijze. Hij beschikt hiervoor over de gepaste ICT-vaardigheden.
- 7.1 Noteert en verwerkt resultaten correct m.b.v. ICT;
- 7.3 Interpreteert kritisch resultaten.
DLR 9 De PBA chemie werkt mee aan het opstellen en implementeren van kwaliteitszorgsystemen. Hij werkt veilig en milieubewust.
- 9.2: Werkt veilig.
DLR 10: De PBA chemie functioneert zelfstandig in een intra- en interprofessioneel team in zijn (bio-) chemische werkomgeving.
- 10.1: Functioneert zelfstandig;
- 10.2: Functioneert in een team.
Deze DLR’s zijn vertaald in volgende vakspecifieke competenties:
- De student heeft inzicht in en kan problemen oplossen met betrekking tot de kwantitatieve analyse;
- De student kent een gamma van methodieken, de precisie en de bruikbaarheid van verschillende analysemogelijkheden;
- De student kan chemische basisbegrippen en principes correct definiëren en toepassen.
Begintermen
In dit OPO worden volgende begincompetenties verwacht:
- Competenties bereikt in het OPO Algemene chemie en het OPO Analytische Chemie I;
- Kennis hebben van basistermen en begrippen uit de scheikunde, mathematische basiskennis en vaardigheden;
- Interesse in mens en gezondheid, positief wetenschappelijke interesse, geboeid door probleemoplossend vermogen;
- De student kan uitgaande van de reagentia van chemische reacties (zuur-base, neerslag, redox) de eindproducten voorspellen;
- De student kan een chemische reactie opbouwen en stoichiometrisch correct uitschrijven.
Plaats in het onderwijsaanbod
- PBA Chemie (Leuven) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Analytische chemie II: theorie, oefeningen (B-UCLL-MBC45c)
Inhoud
Theorie
- Oplosbaarheid en neerslagvorming
- Neerslagtitraties
- Conductometrie
- Complexometrische titraties
- Spectrofotometrie
Oefeningen
- Oefeningen op oplosbaarheid en oplosbaarheidsproducten
- Oefeningen op spectrofotometrie en verdunningen
- Oefeningen rond conductometrie (optioneel)
Studiemateriaal
Theorie
- MORTIER, T., Analytische chemie II, Acco Uitgeverij, 2024-2025
- MORTIER, T., Tabellen Analytische Chemie, Acco Uitgeverij, 2024-2025
Oefeningen
- MORTIER, T. mmv Chiaverini, N. & Kinnaes, A., Analytische chemie: oefeningen, Acco Uitgeverij, 2024-2025
- Extra oefeningen via Toledo
Toelichting werkvorm
Theorie
- (Activerend) hoorcollege;
Oefeningen
- Werkcollege/oefenzitting.
- Opdrachten
3 sp. Analytische chemie II: lab (B-UCLL-MBC45f)
Inhoud
Labo
Het labo omvat 6 labosessies en een praktijkexamen tijdens de examenperiode.
Gedurende de labosessies worden de hieronder beschreven vaardigheden en technieken verworven.
- Laboratoriumvaardigheden die worden aangeleerd:
- Gebruik micropipetten
- Analytische (niet instrumentele en instrumentele) technieken die aan bod komen:
- niet instrumenteel: gravimetrie, titrimetrie (neerslagtitraties, complexometrische titraties)
- instrumenteel: conductometrie, fotometrie
- De verwerking en de rapportering van de ruwe meetresultaten gebeuren in een laboschrift, verslag en/of rekenblad.
Studiemateriaal
Labo
- Cursustekst : Analytische chemie 2: Lab aangeboden via TOLEDO
- Aanvullende documenten op TOLEDO
- Eigen genomen notities en voorbereidingen in het labschrift
Toelichting onderwijstaal
De voertaal en het lesmateriaal zijn in het Nederlands.
Tijdens de internationale week wordt een deel van het lesmateriaal in het Engels aangeboden.
Toelichting werkvorm
Labo
6 practica en 1 praktijkexamen tijdens de examenperiode.
- Aan de hand van de cursus en toledo-opdrachten bereidt de student het labo grondig voor in het laboschrift.
- Er worden 2 verslagen en 2 rekenbladen ingediend voor de verwerking van de meetresultaten.
Evaluatieactiviteiten
Analytische chemie II (B-UCLL-M84147)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
MBC45c - Analytische chemie II: theorie, oefeningen | 1-20/20 puntenschaal |
MBC45f - Analytische chemie II: lab | 1-20/20 puntenschaal |
Het eindcijfer voor het OPO is het gewogen gemiddelde van de eindcijfers van de OLA’s, met als wegingsfactoren de vermelde studiepunten.
OLA "Analytische chemie II: theorie, oefeningen"
De quotatie voor Analytische chemie I: theorie, oefeningen bestaat uit:
- 80% theorie
- 20% oefeningen
Het eindcijfer voor het OLA is het meetkundig gemiddelde van de eindcijfers van de evaluatie-activiteiten, met als wegingsfactoren de vermelde percentages.
Theorie
De theorie wordt geëvalueerd door middel van een schriftelijk theoretisch examen tijdens de examenzittijd. Het examen bestaat uit theoretische vragen. Dit examenresultaat telt voor 80 % mee in het OLA 'Analytische chemie II: theorie, oefeningen'.
Tijdens het examen krijgt de student Tabellen Analytische Chemie. De eigen Tabellen en een eigen periodiek systeem mogen niet gebruikt worden tijdens het examen.
Oefeningen
De oefeningen worden door een schriftelijk examen geëvalueerd in de examenperiode tezamen met het examen theorie. Dit examenresultaat telt voor 20 % mee in het OLA 'Analytische chemie II: theorie, oefeningen'.
Tijdens het examen krijgt de student Tabellen Analytische Chemie. De eigen Tabellen en een eigen periodiek systeem mogen niet gebruikt worden tijdens het examen.
Opmerking
Concrete info over de organisatie en evaluatie van het OPO Analytische chemie II vind je in de studiewijzers. De studiewijzers zijn voor elke ingeschreven student beschikbaar op het elektronisch leerplatform (Toledo) of in de cursus.
OLA "Analytische chemie II: lab"
De evaluatie-activiteiten van het lab bestaan uit:
- 50 % Vaardigheden
- 25 % Inzicht
- 25 % Schriftelijke rapportering
Het eindcijfer voor het OLA is het meetkundig gemiddelde van de eindcijfers van de evaluatie-activiteiten.
Concrete info over de organisatie en evaluatie is terug te vinden in de studiewijzer.
De volgende regels zijn van toepassing op dit OLA:
- Om deel te nemen aan het lab dient de student voldoende voorbereid te zijn. Dit is nodig om de veiligheid van zichzelf, de medestudent en de lectoren te vrijwaren. Indien de student onvoldoende is voorbereid, kan de toegang tot deelname aan het lab geweigerd worden. Deze weigering resulteert in een ongewettigde afwezigheid. Wat er precies verwacht wordt per lab staat gespecifieerd in de studiewijzer onder de rubriek Partiële of permanente evaluatie/schriftelijk rapporteren.
- Een ongewettigde afwezigheid (wettiging volgens de regels van het OER) resulteert in een 0 op de evaluatie-activiteiten van de desbetreffende labosessie.
- Er kan slechts een eindcijfer worden berekend indien de student een beoordeling heeft behaald op elk van de vermelde evaluatie-activiteiten. Niet deelnemen aan één of meerdere evaluatieactiviteiten (waarvoor een weging wordt vermeld in de ECTS-fiche), geeft aanleiding tot een vermelding 'niet afgelegd' (NA). Het punt voor de OLA kan bijgevolg niet worden samengesteld.
- Indien de student 2 of meer labozittingen mist, krijgt hij/zij een score NA voor deze OLA.
- De evaluatiemethode voor de tweede examenkans wijkt af van die van de eerste examenkans. De verschillen worden toegelicht in het tabblad ‘Toelichting bij herkansen’.
- Er wordt van de student een professionele werkhouding verwacht. Indien niet aan de verwachtingen wordt voldaan, kan de student punten verliezen op de eindscore van het lab, deze kunnen oplopen tot een vermindering van 5 %.
Concrete info over de organisatie en evaluatie is terug te vinden in de studiewijzer.
Toelichting bij herkansen
Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:
- MBC45c - Analytische chemie II: theorie, oefeningen (binnen en over academiejaar)
- MBC45f - Analytische chemie II: lab (binnen en over academiejaar)
Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:
- MBC35b - Analytische chemie II: theorie, oefeningen (binnen en over academiejaar)
- MBC35c - Analytische chemie II: lab (binnen en over academiejaar)
OLA "Analytische chemie II: lab"
Het totaal herkansbaar percentage bedraagt 50 %. Tijdens de tweede examenkans zullen andere evaluatievormen worden toegepast.
De andere scores, inclusief eventuele minpunten, worden mee overgedragen naar de 2de examenkans. Een 'NA' ten gevolge van het missen van 2 of meer labosessies, leidt automatisch tot een 'NA' voor de tweede examenkans.