Stage en afstudeerwerk CB (sem1) (B-UCLL-MBC75B)
Doelstellingen
In dit OPO wordt bijgedragen aan de volgende bouwstenen en de ontwerpprincipes van de Moving Minds DNA (meer info www.ucll.be):
· Expertise
· Onderzoekend vermogen
· Reflectie
· Geletterheid & communicatie
· Cocreatie
· Ondernemerszin
· Maatschapppelijk engagement
Dit OPO draagt bij tot het verwerven van de volgende leerresultaten:
DLR 1 De PBA chemie voert met kennis van zaken een analyseproces uit in het (bio-)chemische werkveld, zodat correcte analyseresultaten bekomen worden. Hij maakt een gemotiveerde keuze tussen bestaande technieken in functie van het vereiste analyseresultaat.
· 1.0 Beheersen en toepassen van wetenschappelijke basiskennis
· 1.1 Voert met kennis van zaken analyses uit
· 1.2 Voert analyses correct uit
· 1.3 Beheerst een brede waaier aan instrumentele analysetechnieken
· 1.4 Maakt een gemotiveerde keuze
· 1.5 Neemt op een correcte manier stalen en bereidt deze voor
DLR 2 De PBA chemie past zelfstandig bestaande en nieuw ontwikkelde (bio- en fysico-)chemische technieken toe. Hij werkt mee aan het beoordelen en valideren ervan.
· 2.1 Past bestaande en nieuwe technieken toe
· 2.2 Beoordeelt en valideert methodes
DLR 3 De PBA chemie bedient en beheert apparatuur gangbaar in de (bio-) chemische sector op adequate wijze, zodat hun efficiëntie, betrouwbaarheid en duurzaamheid gegarandeerd zijn.
· 3.1 Bedient apparatuur
· 3.2 Beheert apparatuur
DLR 4 De PBA chemie voert eenvoudige organische syntheses uit en bewaakt de kwaliteit van proces en product.
· 4.1 Voert eenvoudige organische syntheses uit
· 4.2 Controleert de synthese
DLR 5 De PBA chemie zoekt doelgericht wetenschappelijke en (bio-)chemisch-technische informatie op, evalueert en verwerkt deze en refereert correct naar de geraadpleegde bronnen.
· 5.1 Zoekt wetenschappelijke info op
· 5.2 Evalueert en verwerkt wetenschappelijke bronnen
· 5.3 Refereert correct naar geraadpleegde bronnen
DLR 6 De PBA chemie levert een actieve bijdrage tot het praktisch realiseren van wetenschappelijk onderzoek. Hij gaat hierbij projectmatig, methodisch en probleemoplossend tewerk.
· 6.1 Stelt een onderzoeksvraag op en analyseert deze
· 6.2 Werkt projectmatig, methodisch en probleemoplossend
· 6.3 Heeft inzicht in een wetenschappelijke onderzoekscyclus (toegevoegd)
DLR 7 De PBA chemie noteert, verwerkt en interpreteert analyse- en onderzoeksresultaten op een kritische wijze. Hij beschikt hiervoor over de gepaste ICT-vaardigheden.
· 7.1 Noteert en verwerkt resultaten correct m.b.v. ICT
· 7.2 Verwerkt de onderzoeksgegevens en analyseresultaten statistisch
· 7.3 Interpreteert kritisch resultaten
DLR 8 De PBA chemie rapporteert helder aan (vak-) specialisten en leken. Hij gebruikt daarbij de juiste vakterminologie.
· 8.1 Rapporteert mondeling gebruik makend van juiste vakterminologie
· 8.2 Rapporteert schriftelijk gebruik makend van juiste vakterminologie
· 8.3 Communiceert adequaat en doelgroepgericht
DLR 9 De PBA chemie werkt mee aan het opstellen en implementeren van kwaliteitszorgsystemen. Hij werkt veilig en milieubewust.
· 9.1 Werkt mee aan het opstellen en implementeren van kwaliteitszorgsystemen
· 9.2 Werkt veilig
· 9.3 Werkt milieubewust
DLR 10 De PBA chemie functioneert zelfstandig in een intra- en interprofessioneel team in zijn (bio-) chemische werkomgeving
· 10.1 Functioneert zelfstandig
· 10.2 Functioneert in een team
· 10.0 Functioneert in een internationale context
DLR 11: De PBA chemie reflecteert kritisch over het eigen handelen. Hij handelt hierbij op een maatschappelijk en ethisch verantwoorde manier.
· 11.1 Analyseert zijn handelen kritisch, stuurt bij indien nodig en vraagt indien nodig advies aan collega's en specialisten
· 11.2 Gaat respectvol om met anderen, gaat respectvol en economisch om met materialen en apparatuur, geeft de bekomen resultaten eerlijk weer
· 11.3 Bepaalt de eigen leerbehoeften om zich blijvend te professionaliseren in een evoluerende (inter)nationale context
DLR B1 De PBA chemie (afstudeerrichting biochemie) voert met kennis van zaken biotechnologische technieken uit in een industriële of onderzoeksomgeving en draagt bij tot nieuwe ontwikkelingen
· B1.1 Voert met kennis van zaken biotechnologische technieken uit
· B1.2 Voert biotechnologische technieken correct uit
DLR B2. De PBA chemie (afstudeerrichting biochemie) voert microbiologische en biochemische analyses uit.
· B2.1 Voert met kennis van zaken microbiologische en biochemische analyses uit
· B2.2 Voert microbiologische en biochemische analyses correct uit
Begintermen
De stagiair moet minstens voldaan hebben aan de voorwaarden die geformuleerd zijn in het document 'Aanvullingen bij het Onderwijs- en Examenreglement 2024-2025 Che.pdf', te raadplegen op www.intranet.ucll.be.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
MBC76B : Stage en afstudeerwerk CB (sem2)
Plaats in het onderwijsaanbod
- PBA Chemie (Leuven) (Biochemie) 180 sp.
- PBA Chemie, vervolgtraject 112sp na graduaat (Leuven) (Afstudeerrichting biochemie) 180 sp.
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
Onderwijsleeractiviteiten
25 sp. Stage en afstudeerwerk CB (sem1) (B-UCLL-MBC75b)
Inhoud
De stagiair leert nauwkeurig te werken in een omgeving die lijkt op zijn latere beroepsleven;
Hij is in staat om redeneringen op te bouwen;
Hij dient informatie op te zoeken en leert verbanden te leggen tussen metingen in een omgeving die zin voor verantwoordelijkheid en eerlijkheid stimuleert;
Hij is in staat om een probleem te analyseren, het in verband te brengen met reeds gekende problemen om creatief het probleem op te lossen;
Hij maakt een werkplanning en afspraken met andere leden van het team en communiceert bevindingen. Hij maakt kennis met de laboratoriumsituatie (onderwerpen, apparatuur en technieken);
Hij is bereid nevenopdrachten uit te voeren die tot een beter totaalbeeld kunnen leiden;
Hij noteert op systematische wijze de gegevens in een labo logboek, bereidt verslagen voor en bespreekt deze met de medewerkers;
Hij onderkent op basis van reflectie en de tussentijdse evaluatie verbeterpunten en gaat op zoek naar wegen om hieraan te werken.
Hij schrijft een afstudeerwerk met de normale opbouw (titelblad, dankwoord, samenvatting, lijst met afkortingen, literatuurstudie, materialen en methoden, resultaten, bespreking resultaten, literatuuroverzicht);
Hij verdedigt succesvol zijn eindwerk voor een panel van juryleden.
Studiemateriaal
FAES, H., GIELEN, L., Stagegids PBa Chemie,UC Leuven-Limburg, Campus Gasthuisberg - Toledo Ultra: Community "Stage Chemie 24-25"
Toelichting onderwijstaal
Indien de stage in een internationale werkomgeving (KULeuven, Multinational, Onderzoekscentrum,...) wordt uitgevoerd, kan de voertaal Engels of Frans zijn.
Bij een stage in het buitenland zal de voertaal Engels of Frans zijn, met uitzondering van een stage in Nederland.
Toelichting werkvorm
Tijdens de stage zal de stagiair onder supervisie van een stagepromotor en/of stagementor beroepsgerelateerde taken opvolgen en uitvoeren.
Naast de stage wordt ook een afstudeerwerk geschreven en voorgedragen aan een jury.
Evaluatieactiviteiten
Stage en afstudeerwerk CB (sem1) (B-UCLL-M81964)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
De tussentijdse evaluatie en eindevaluatie van de STAGE (16 Studiepunten) gebeurt aan de hand van een evaluatieformulier, gebaseerd op de DLR van de opleiding. Dit formulier wordt ingevuld door de stagementor en/of stagepromotor in aanwezigheid van de stagebegeleider en de stagiair..
De evaluatie van het AFSTUDEERWERK (9 Studiepunten) gebeurt door het inleveren van een afstudeerwerk, het brengen van een (powerpoint) presentatie voor een panel van juryleden, het beantwoorden van de vragen, het aantonen dat je de materie meester bent door hier vlot over te kunnen communiceren.
Volgende clausules zijn van toepassing:
Clausule 5: Voor dit opleidingsonderdeel geldt dat een score van 8 of 9/20 niet tolereerbaar is, d.w.z. dat de student minimaal 10/20 moet scoren om een diploma te kunnen behalen (OER)
Clausule 6: De beoordeling van dit opleidingsonderdeel gebeurt (mee) door externe deskundigen (OER).
Toelichting bij herkansen
Voor het EINDWERK is een tweede examenkans mogelijk tijdens de derde examenperiode.
Volgende clausule is van toepassing:
Clausule 2: Voor STAGE geldt dat voor permanente evaluatie geen tweede examenkans wordt voorzien binnen hetzelfde academiejaar (OER).