Scenarios for Dreamers for the 21st Century (B-UCLL-MGD02T)
Doelstellingen
Je vindt bijkomende informatie over dit OPO op deze intranetpagina.
Studenten introduceren in de complexiteit en verwevenheid van verschillende uitdagingen van de samenleving van de toekomst. De competenties die nodig zijn om in de superdiverse, pluralistische en complexe samenleving op een constructieve en vruchtbare te kunnen samenwerken en samenleven worden aangesproken en opgebouwd. Doorheen de opeenvolgende fasen van het scenario planningsproces die ze samen met hun peer groep doorlopen ontwikkelen ze volgende competenties:
Onderzoekend vermogen om relevant evidence based wetenschappelijke literatuur voor het gekozen thema te verzamelen, deze kritisch te analyseren en onderscheid te kunnen maken tussen standpunten die op meningen en/of feiten gebaseerd zijn.
Constructieve dialoog aangaan op basis van openheid en multi-perspectiviteit, hierin bereid zijn de eigen vanzelfsprekendheden in vraag te stellen en oordelen uit te stellen. ‘deep listening skills’ en diversiteits-sensitieve communicatieve vaardigheden worden hierbij ingezet en getraind.
Probleemoplossend vermogen voor complexe problemen wordt aangescherpt, out-of-the-box denken gevalideerd en co-creatie met de ‘diverse andere’ on the spot getraind. Hierbij wordt expliciet aandacht besteed aan het bewust worden van ‘biases’ (snelle denkprocessen en vooroordelen) en het ‘trage’ denksysteem wordt geactiveerd.
Een publieke presentatie geven met de peer-groep waarbij de resultaten van het doorlopen scenario planning proces op een creatieve manier vorm heeft gekregen. De superdiverse en trans-disciplinaire samenstelling van de verschillende groepen dagen studenten uit om los te komen van de eigen ‘comfort zone’ en de verscheidene perspectieven en talenten een plaats te geven in hun eindproduct.
De cursus wordt opgevat als een vorm van hybride leerproces waarbij niet alleen de eigen achtergronden, interessegebieden en opzoekingen maar ook externe ervaringen zoals bezoek aan musea, gesprekken met deskundigen etc. zullen bijdragen aan de innovatieve en diverse oplossingen die voor de samenleving van de toekomst worden bedacht.
Een student bereikt zelfstandig een resultaat.
- Een student kan zijn eigen functioneren kritisch evalueren.
- Een student kan op professionele wijze met feedback omgaan.
- Een student toont een probleemoplossende houding (reactief).
Een student werkt samen met anderen.
- Een student kan op professionele wijze feedback geven en ontvangen.
- Een student kan op gepaste wijze communiceren onder peers:
- Een student kan grondig/diepgaand luisteren naar de inbreng van anderen: deep listening skills.
- Een student kan doelgericht in gesprek gaan met anderen: voeren van een constructieve dialoog
Een student bereikt in samenwerking met anderen een gedeeld resultaat dat zonder samenwerking niet bereikt kon worden = transdisciplinair werken.
- Een student neemt een onderzoekende houding aan vanuit wetenschappelijke inzichten.
- Een student kan vanuit de eigen discipline een bijdrage leveren die door collega’s van andere disciplines begrepen wordt.
- Een student kan inschatten welke bijdrage een andere discipline zou kunnen leveren.
- Een student kan de eigen discipline overstijgen om tot nieuwe kennis te komen.
- Een student kan creatieve en innovatieve ideeën formuleren.
- Een student durft (proactief) initiatief nemen buiten de eigen omgeving.
- Een student kan zich inleven in de noden van de klant of de externe partner.
Een student handelt in samenwerking met anderen maatschappelijk relevant.
- Een student toont een kritisch maatschappelijk bewustzijn.
- Een student toont een brede blik op de samenleving.
- Een student heeft oog en respect voor diversiteit.
- Een student neemt een engagement op voor een duurzame samenleving.
Begintermen
Voldoende Engels kennen om wetenschappelijke teksten te kunnen lezen en de lessen in het Engels te kunnen volgen.
The course takes students through a 6-phase scenario planning process, which opens their minds to the reality of the complexity, but also the inter-connectedness of many issues and problems that society faces today. They are asked to both research and reflect on these complexities and the deeper consequences for society and education. By focussing on the future, ca. 20 to even 40 years' time, it allows them to escape the tyranny and dominance of the present and open up to and be respectful towards the different and sometimes opposing perspectives of others.
Phase 1: Framing the Challenge à First Lesson. Students are introduced to the Scenario Planning concept/method and asked to think about a theme (e.g. Education and Society) in the broadest sense of the term. They are asked the question: How could uncertainties affect the future of education and society, but also how can and could initiatives in both education and society positively affect the future?
Phase 2: Information Gathering (research skills based on global trends)à An on-going process throughout the course, however, during the second lesson, students learn about how to distinguish between driving forces that give rise to trends, but also critical uncertainties. Students learn the terminology and tools (e.g. trends, uncertainties, predictability, probability, uncertainty axes, matrix, narratives, etc…) they will use during the course. They are introduced to the ENDSTEP model (Environment, Natural Resources, Demography, Society, Technology, Economics/Finance and Politics), which they will use to determine society’s critical uncertainties and as the basis of and guide for a required evidence-based approach.
Phase 3: Identifying Driving Forces that can affect society and create trends à Here, students go deeper into the ENDSTEP Model. Students, based on their own interests and research, are pushed to identify driving forces that are unseen but potentially impactful should they come to fruition. They learn how to enter into structured dialogue with each other about potentially contentious issues and debate these in a respectful and non-judgemental way, challenging misunderstandings and bias, based on their research and thinking about how uncertainties could unfold and affect society in foreseeable but also surprising ways.
Phase 4: Identifying the Future of Education‘s Critical Either/Or Uncertainties à During this phase, based on prior research and the ENDSTEP model, students generate critical uncertainties as the basis for their Scenario Matrices.
Phase 5: Generating Scenarios à Through a process of collaborative creation and dialogue, each Scenario Team develops a Scenario Matrix. Each team member takes responsibility for one Quadrant of their selected Team Matrix further develops this aspect of their Team Matrix. In collaboration with their Team, through discussions but also respectful debate, they engage in critical and reflective thinking about policies, programmes, events would be suited for that world (abstract problem-solving).
Phase 6: Creating Narratives (story lines): à Each Scenario Team selects one Scenario Quadrant from their Matrix to creatively ‘work out’ as a Scenario Narrative or a story of life in the world of the chosen Quadrant. Students are encouraged to make a video – or some other creative expression - that adequately typifies the life in the world of their selected Quadrant, which is presented during their final evaluative presentation to an ‘expert panel’ as a class. The final presentation constitutes an important part of their evaluation as a Team.
At the end of the Semester, student Scenario Teams present their work (Scenario Matrix and Scenario Narrative) to and are judged by an expert panel from various fields of expertise.
Plaats in het onderwijsaanbod
- PBA Biomedische laboratoriumtechnologie (Leuven) (Farmaceutische en biologische laboratoriumtechnologie) 180 sp.
- PBA Biomedische laboratoriumtechnologie (Leuven) (Medische laboratoriumtechnologie) 180 sp.
- PBA Chemie (Leuven) 180 sp.
- PBA Sociale readaptatiewetenschappen (Leuven) 180 sp.
- PBA Voedings- en dieetkunde (Leuven) 180 sp.
- PBA Vroedkunde (Leuven) 180 sp.
- EBA Kleuteronderwijs (Leuven) 180 sp.
- EBA Lager onderwijs (Diest) 180 sp.
- EBA Lager onderwijs (Leuven) 180 sp.
- PBA Sociaal werk (Leuven) (Maatschappelijk werk) 180 sp.
- PBA Sociaal werk (Leuven) (Maatschappelijke advisering) 180 sp.
- PBA Sociaal werk (Leuven) (Sociaal-cultureel werk) 180 sp.
- Courses for Exchange Students - Health (Leuven)
- Courses for Exchange Students - Teacher Education (Leuven)
- Courses for Exchange Students - Social Work (Leuven)
- PBA Bedrijfsmanagement, financiën en verzekeringen (Leuven) 180 sp.
- PBA Bedrijfsmanagement, rechtspraktijk (Leuven) 180 sp.
- Courses for Exchange Students - Technology (Leuven)
- PBA Verpleegkunde (Leuven) 240 sp.
- PBA Mondzorg (Leuven) 180 sp.
- PBA Verpleegkunde, werken en leren combineren (Leuven) 240 sp.
- PBA International Business Management, Marketing (Leuven) 180 sp.
- PBA Bedrijfsmanagement, keuzetraject KMO en ondernemen (Leuven) 180 sp.
- EBA Kleuteronderwijs, incl. verkorte trajecten (Diest) 180 sp.
- EBA Secundair onderwijs, verkort 60 sp, dagtraject (Leuven) 180 sp.
- EBA Secundair onderwijs, verkort 60 sp, avondtraject (Leuven) 180 sp.
- Educatief graduaat secundair onderwijs, dagtraject (Leuven) 90 sp.
- PBA Sociaal werk, personeelswerk-HR (Leuven) (Afstudeerrichting personeelswerk) 180 sp.
- PBA Sociaal werk, personeelswerk-HR 90sp na graduaat (Leuven) (Afstudeerrichting personeelswerk) 180 sp.
- Educatief graduaat secundair onderwijs, avondtraject (Leuven) 90 sp.
- EBA Secundair onderwijs (Leuven) 180 sp.
- EBA Secundair onderwijs i.s.m. LUCA, verkort 60 sp, avondtraject (Leuven) 180 sp.
- EBA Secundair onderwijs i.s.m. LUCA, verkort 60 sp, dagtraject (Leuven) 180 sp.
- PBA Bedrijfsmanagement, werktraject marketing (Leuven) 180 sp.
- PBA Organisatie & management, Business Translation & Interpreting (Leuven) 180 sp.
- PBA Organisatie & management, Business & Languages (Leuven) 180 sp.
- PBA Organisatie & management, Health Care Management (Leuven) 180 sp.
- PBA Organisatie & management, keuzetraject Event- and Project Management (Leuven) 180 sp.
- PBA Bedrijfsmanagement, accountancy-fiscaliteit (Leuven) 180 sp.
- PBA Chemie, vervolgtraject 112sp na graduaat (Leuven) 180 sp.
- PBA Bedrijfsmanagement, marketing (Leuven) 180 sp.
- PBA Bedrijfsmanagement, keuzet. Creative Media Mngt (Leuven) 180 sp.
- PBA Applied Computer Science (Leuven) 180 sp.
- PBA Human resources management (Leuven) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Scenarios for Dreamers for the 21st Century (B-UCLL-MGD02t)
Inhoud
In de cursus doorlopen studenten 6 stadia van het scenario planning proces:
Fase 1 en 2: introductie in scenario planning methode, achtergronden van open-ended dialoog en ‘biased thinking’
Fase 3: identificeren van actuele drijvende krachten die de samenleving beïnvloeden en kritische onzekerheden over de toekomst. Studenten leren relevante terminologie en worden geïntroduceerd in het ENDSTEP model.
Fase 4: in een open dialogische uitwisseling waarbij expliciet aandacht is voor biases, vooroordelen en snelle conclusies maken studenten een gezamenlijke keuze van verder te onderzoeken topics.
Fase 5: doorheen een proces van co-creatie en respectvolle dialoog stellen studenten hun scenario matrix op. Het verdiepen van verzamelde informatie zet lijnen uit voor mogelijke beleidsadviezen, te ondernemen acties, het ontwikkelen van programma’s..
Fase 6: scenario narratieven (dit zijn ‘verhalen’) worden ontwikkeld op basis van de gekozen kwadrant uit hun uitgewerkte scenario matrix. Studenten maken een creatief ‘product’ dat ze op het einde van de cursus zullen presenteren aan een panel van experten.
Parallel aan dit 6 fase- model van scenario planning zullen studenten op regelmatige basis bevraagd worden over hun samenwerkingsproces. Specifieke aandacht hierbij zal gaan naar diversiteitsbewuste en open ended dialoog, constructief omgaan met conflict en verschil en ‘slow thinking’.
Studiemateriaal
Copeman, C. (2014). NCVO. Picture This: A Guide to Scenario Planning for Voluntary Organisations, retrieved from: https://www.ncvo.org.uk/download-publications/publications/2-download-publications/P157-a-guide-to-scenario-planning-for-voluntary-organisations
Scearce, D., Fulton, K. & the Global Business Network community. (2004). GBN Global Business Network. What if? The art of scenario thinking for nonprofits. Retrieved from: http://www.monitorinstitute.com/downloads/what-we-think/what-if/What_If.pdf
OECD (2019), Trends Shaping Education Report 2019, Retrieved from: https://read.oecd-ilibrary.org/education/trends-shaping-education-2019_trends_edu-2019-en#page1
OECD (2016), Trends Shaping Education Report 2016, https://read.oecd-ilibrary.org/education/trends-shaping-education-2016_trends_edu-2016-en#page1
UNESCO (2020), Humanistic Futures of Learning: Perspectives from UNESCO Chairs and UNITWIN Networks, Retrieved from https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000372577/PDF/372577eng.pdf.multi
WEF (2020), The Global Risks Report 2020, Retrieved from: https://www.weforum.org/reports/the-global-risks-report-2020
Hoffman, E., Verdooren, A., Coutinho (2018), Diversiteitscompetentie, niet culturen maar mensen ontmoeten elkaar.
Kahneman, D., (2011). Penguin books. Thinking fast and slow.
Repàraz, L.R., Ardjosemito-Jethoe, S., Rijk, K., Van Gorcum. (2020), Diversiteit in de samenleving.
Dries,M., Van Endt-Meijling, M., Coutinho (2018). Met nieuwe ogen, meervoudig kijken en verbinden in het sociale domein.
Seikkula, J., Arnkil, T.E., Routledge (2018). Dialogical meetings in social networks..
Toelichting onderwijstaal
Engels en Nederlands
Afhankelijk van de voertaal van de deelnemende studenten kan er geschakeld worden van Nederlands naar Engels.
Evaluatieactiviteiten
Scenarios for Dreamers for the 21st Century (B-UCLL-M82249)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm:
Creatieve, imaginatieve toekomstgerichte ‘artikel’ met een partner (paar cijfer - 25%)
Presentatie van en participatie in een afgewerkte en onderbouwde (research) Team Scenario Matrix (Team cijfer – 25%)
Realisatie en presentatie van een Team Scenario Narratieve op basis van éé gekozen Scenario Matrix Quadrant (Team cijfer - 25%)
Verslag: Journal en zelfreflectie (individuele cijfer - 25%)
Toelichting bij herkansen
Herkansing is mogelijk.
De modaliteit van de tweede examenkans is verschillend aan die van de eerste.
Toelichting: Studenten die niet geslaagd zijn tijdens de eerste examenkans schrijven een onderzoekspaper van 20 pagina’s waarbij een lijst met referenties (APA stijl) toegevoegd wordt. Een minimum van 5 relevante en wetenschappelijke onderbouwde referenties is vereist.