STEAM-coach (B-UCLL-MGD39A)

3 studiepuntenNederlandsBeide semestersBeide semestersUitgesloten voor examencontract
De Winne Ina (coördinator) |  De Winne Ina
UC Leuven Gemeenschappelijke opleidingsonderdelen

Je vindt meer informatie over dit opo op deze intranetpagina.

Deel 1: Algemene doelstelling:

In deze Cross Course leer je STE(A)M-inhouden didactisch vertalen op niveau van leerlingen (4-14 jaar) tijdens het ontwikkelen en begeleiden van STE(A)M-workshops/kampen.

Deel 2: Competenties theoretisch deel:

  • Growth-mindset: De STE(A)M-coach heeft vertrouwen in het groeipotentieel van zowel de leerlingen, als zichzelf.
  • Stiptheid: De STE(A)M-coach is punctueel en houdt zich aan deadlines.
  • Communicatievaardigheden: De STE(A)M-coach is in staat om in groepsverband helder te communiceren en taken effectief te verdelen. De STE(A)M-coach neemt initiatief door ondersteuningsvragen te stellen aan stagebegeleiders en medestudenten.
  • Reflectief vermogen: De STE(A)M-coach is in staat om zijn/haar/hun eigen praktijk kritisch te evalueren en te reflecteren op de effectiviteit van zijn/haar/hun aanpak, om zo continu te blijven leren en verbeteren. De STE(A)M-coach staat open voor feedback en integreert deze in zijn/haar eigen handelen.
  • Samenwerkingsvaardigheden: De STE(A)M-coach kan effectief samenwerken met collega's, andere docenten, ouders en externe partners om STE(A)M-gerelateerde activiteiten te organiseren en uit te voeren.
  • Ontwikkelen van activiteiten: De STE(A)M-coach kan STE(A)M-activiteiten inhoudelijk en praktisch vormgeven, vertrekkende vanuit het STE(A)M-kader, het psychodidactisch web en de leefwereld van de leerlingen.

Deel 3: Competenties praktisch deel:

  • Growth-mindset: De STE(A)M-coach heeft vertrouwen in het groeipotentieel van zowel de leerlingen, als zichzelf.
  • Stiptheid: De STE(A)M-coach is punctueel en houdt zich aan deadlines en weekplanningen.
  • Heldere instructies: De STE(A)M-coach verstrekt instructies die duidelijk, gestructureerd en coachend van aard zijn.
  • Flexibiliteit: De STE(A)M-coach toont flexibiliteit in reactie op veranderende omstandigheden en neemt proactief initiatief om oplossingen te vinden.
  • Inhoudelijke voorbereiding: De STE(A)M-coach heeft de leerinhouden op het niveau van de kinderen (na afronding van de opleiding) onder de knie en zorgt voor een gedegen inhoudelijke voorbereiding bij het begeleiden van workshops/kampen.
  • Reflectief vermogen: De STE(A)M-coach is in staat om zijn/haar/hun eigen praktijk kritisch te evalueren en te reflecteren op de effectiviteit van zijn/haar/hun aanpak, om zo continu te blijven leren en verbeteren. De STE(A)M-coach staat open voor feedback en integreert deze in zijn/haar eigen handelen.
  • Organisatie: De STE(A)M-coach zorgt voor een goede organisatorische voorbereiding en afronding van de STE(A)M-activiteit.
  • Samenwerkingsvaardigheden: De STE(A)M-coach kan effectief samenwerken met collega's, andere docenten, ouders en externe partners om STE(A)M-gerelateerde activiteiten te organiseren en uit te voeren.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
MGD40A : STEAM-coach (Niet meer aangeboden dit academiejaar)

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. STEAM-coach (B-UCLL-MGD39a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdrachtBeide semestersBeide semesters
De Winne Ina
UC Leuven Gemeenschappelijke opleidingsonderdelen

Heb jij er altijd van gedroomd om les te geven aan kinderen, maar weet je niet goed waar te beginnen? Dan ben je bij de UCLL Techniek- en Wetenschapsacademie (TWA) aan het juiste adres. Bij TWA kan je in huis kennismaken met STE(A)M (Science, Technology, Engineering, Arts en Mathematics) via het ruime workshop- en kampenaanbod voor kinderen tussen 4-14 jaar oud.

In deze Cross Course bieden we je de kans om het beroep van STE(A)M-coach te verkennen. Concreet bestaat jouw takenpakket uit de volgende taken:

  • Theoretisch deel: Ontwikkelen van STE(A)M-workshops/kampen voor kinderen tussen 4-14 jaar.
  • Praktisch deel: Het begeleiden van STE(A)M-workshops/kampen voor kinderen tussen 4-14 jaar

 

Planning (Voor detailafspraken: zie Toledo)

Theoretisch deel: Dit onderdeel vindt plaats tijdens fysieke avondlessen van 18u00-21u00 in de maanden september-oktober-november-december.

Praktisch deel: Dit onderdeel bestaat uit twee delen:

1. Het begeleiden van 4 kampdagen in één van de volgende schoolvakanties:

  • herfstvakantie (sem 1)
  • krokusvakantie (sem 2)
  • paasvakantie (sem 2)

met een inhoudelijk opleidingsmoment voorafgaand aan de ingeplande schoolvakantie en resetdag na afloop van de laatste kampdag.[AK2]  Indien er door een feestdag in de gekozen vakantieperiode geen 4 kampdagen kunnen gepresteerd worden, wordt deze 4de kampdag vervangen door een bijkomende resetdag.

2. Het begeleiden van workshops op de Dag van de Wetenschap 2024. Dit initiatief vindt plaats op een zondag, doorgaans in de maand november.

  • Theoretisch deel: TWA voorziet het didactisch testmateriaal zoals robots, VR-brillen…, alsook de educatieve ondersteuning bij het ontwikkelen van de workshops/kampen. Het verplicht studiemateriaal zal online terug te vinden zijn op Toledo en bestaat uit PowerPoints, sjablonen, geschreven documentatie en voorbeeldmateriaal.
  • Praktisch deel: TWA voorziet een inhoudelijke opleiding voor de start van de workshop/het kamp. Het verplicht studiemateriaal voor dit deel zal opnieuw terug online te vinden zijn op Toledo en bestaat uit de kamphandleiding, weekplanning en bijlagen.

Goede kennis van het Nederlands is vereist.

Theoretisch deel: college-practicum- opdracht

Praktisch deel: Individuele opdracht - veldwerk

Voor detailafspraken: zie Toledo.

 

Evaluatieactiviteiten

STEAM-coach (B-UCLL-M83508)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Medewerking tijdens contactmomenten, Procesevaluatie, Portfolio

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAALGeslaagd / Niet geslaagd

Het eindoordeel resulteert in een Geslaagd / Niet Geslaagd op basis van volgende evaluatieactiviteiten:

  • aanwezigheid en medewerking tijdens de lessen
  • portfolio met lesvoorbereidingen
  • deelname aan het opleidingsmoment
  • deelname aan kampen/workshops gedurende 6 dagen (4 dagen kamp + 1 dag van de Wetenschap + 1/2 resetdag(en))

De evaluatie van deze Cross Course wordt uitgevoerd aan de hand van een G/NG-systeem, waarbij er een onderscheid wordt gemaakt tussen het theoretisch en praktisch gedeelte. Beide delen worden afzonderlijk beoordeeld. Voor detailafspraken: zie evaluatierubriek in Toledo. Enkel indien een student voor beide delen geslaagd is, kan de student slagen voor dit OPO. Dit OPO vereist volledige deelname, zowel aan het praktische als het theoretische deel. Het ontbreken van deelname aan één of meerdere onderdelen resulteert automatisch in niet slagen voor de student. De beoordeling gebeurt door het educatief team van TWA Leuven en Limburg. Dit OPO is niet-tolereerbaar.

Opmerkingen:

  • Late instromers: zie Toledo.
  • Als de student ongewettigd afwezig is op een kampdag/tijdens de Dag van de Wetenschap, krijgt de student een NG-score en wordt deze student doorverwezen naar de tweede examenkans (zomerkamp). 
  • Bij gewettigde afwezigheid verwittigt de student de lector persoonlijk en vooraf (ten laatste 4 uur voor de start van het kamp/workshop). De student dient een attest in bij de ombudsdienst binnen de periode vermeld in het OER. Het laattijdig verwittigen leidt tot een NG. Indien het mogelijk is om het kamp opnieuw in te plannen voor de eerste examenkans, wordt dit op initiatief van de student opnieuw ingepland. Indien dit niet mogelijk is, wordt de student doorverwezen naar de tweede examenkans (zomerkamp).
  • Indien een student tijdens een kamp méér dan één dag gewettigd afwezig is, wordt deze student doorverwezen naar de tweede examenkans (zomerkamp). 
  • Bij het laattijdig inleveren van schriftelijke opdrachten krijgt de student NG.

 

Deeloverdrachten:

  • Indien de student niet slaagt voor het praktisch deel, maar wel voor het theoretisch deel wordt de PE overgedragen.
  • Indien de student niet slaagt voor het theoretisch deel, maar wel voor het praktisch deel zijn er geen deeloverdrachten.
  • Indien de student voor beide onderdelen niet slaagt, zijn er geen deeloverdrachten.

Modaliteiten: De modaliteiten bij herkansing zijn verschillend als deze bij de eerste zittijd:

  • Theoretisch deel: Bij herkansing herwerkt de student het portfolio van de voorgaande examenperiode individueel met de feedback van het educatief team van TWA tegen de afgesproken deadline. Bij vragen of onduidelijkheden neemt de student zelf contact op via mail.
  • Praktisch deel: Bij herkansing wordt in het praktisch deel de deelname aan Dag van de Wetenschap geschrapt en kan het aantal lesgevers per kamp verschillen. Het praktisch deel omvat opnieuw het begeleiden van 4 kampdagen en 1 opleidingsmoment. Het aantal resetdagen is 2(ter vervanging van Dag van de Wetenschap). Indien er door een feestdag in de gekozen vakantieperiode geen 4 kampdagen kunnen gepresteerd worden, wordt deze 4de kampdag vervangen door een bijkomende resetdag.

Opmerkingen:

  • Bij gewettigde afwezigheid tijdens het kamp, verwittigt de student de lector persoonlijk en vooraf (ten laatste 4 uur voor de start van het kamp). De student dient een attest in bij de ombudsdienst binnen de periode vermeld in het OER. Het laattijdig verwittigen leidt tot een NG. Indien het mogelijk is om het kamp opnieuw in te plannen voor het eind de examenperiode, wordt dit op initiatief van de student opnieuw ingepland. Indien dit niet mogelijk is, krijgt de student een NG.
  • Indien de student ongewettigd afwezig is tijdens het kamp, krijgt de student een NG-score.
  • Bij het laattijdig inleveren van schriftelijke opdrachten krijgt de student NG.

 

Meer details: zie Toledo.