Onderhandelen en bemiddelen (B-UCLL-MGY12T)

5 studiepuntenNederlandsTweede semesterTweede semesterUitgesloten voor examencontract
Timperman Ilse (coördinator) |  Timperman Ilse
POC Graduaat syndicaal werk (Leuven)

Dit opleidingsonderdeel situeert zich op de vaardigheidsleerlijn. Het kan niet in een examencontract worden opgenomen.

Na het voltooien ervan:

  • verwerft de student noties  van de theoretische kaders omtrent bemiddeling en  conflicthantering;
  • wordt de student zich bewust van de eigen stijl in het omgaan met spanningen en conflicten;
  • verwerft de student handvaten om zelf adequater om te gaan met eigen conflicten en
  • om als derde persoon te bemiddelen in conflictsituaties;
  • Is de student in staat om de aangeboden kaders en handvaten toe te passen bij het bemiddelen en het oplossen van conflicten;
  • ervaart de student dat hij hierin steeds vaardiger wordt doordat hij steeds reflecteert over zijn eigen handelen;
  • weet de student wat een onderhandeling is en kan de verschillende fases en dilemma’s in de onderhandeling onderscheiden;
  • herkent de student het verschil tussen posities en belangen actief gebruiken bij het voeren van onderhandelingen;
  • kan de student de theorie over de dilemma’s in de onderhandeling actief toepassen;
  • hanteert de student in machtsongelijke situaties technieken om het evenwicht te herstellen;
  • ervaart de student dat hij hierin steeds vaardiger wordt doordat hij steeds reflecteert over zijn eigen handelen.

Deze competenties sluiten aan bij volgende domeinspecifieke leerresultaten:

  • DLR 01: behartigt de rechten van werknemers en sociaal verzekerden, vertrekkend vanuit hun belangen en rekening houdend met principes van solidariteit, verdraagzaamheid, rechtvaardigheid, gelijkheid, diversiteit, emancipatie en empowerment;
  • DLR 04: communiceert professioneel en overtuigend en houdt daarbij rekening met de context.  participeert actief aan diverse overlegfora.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
MGY12E : Onderhandelen en bemiddelen

Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):

Onderwijsleeractiviteiten

5 sp. Onderhandelen en bemiddelen (B-UCLL-MGY12t)

5 studiepuntenNederlandsTweede semesterTweede semester
Timperman Ilse
POC Graduaat syndicaal werk (Leuven)

Bemiddelen:

  • bemiddelen: situering, finaliteit, domeinen, stijlen;
  • conflicten: analyse, opbouw, fases, bronnen en aanpak;
  • de psychologie van de communicatie met betrekking tot conflictsituaties;
  • bijzondere positie en basishouding van de bemiddelaar;
  • bemiddelend interveniëren als derde of wanneer je zelf betrokken partij bent.

Onderhandelen:

  • wat is onderhandelen?;
  • fases in de onderhandeling;
  • theorie van Mastenbroek: effectief onderhandelen;
  • dilemma’s in onderhandelen (inhoud, macht, klimaat, flexibel exploreren);
  • vuistregels in onderhandeling:
    • mensen scheiden van problemen
    • belangen vs posities
    • gebruik gemeenschappelijke uitgangspunten
    • zoek naar oplossingen in het wederzijds belang
  • Fisher en Ury: Onderhandelen in situaties met machtsonevenwicht.

  • Powerpoint
  • Syllabus
  • Achtergrondteksten

Dit OPO wordt gegeven in een mix van onderwijs on campus, online en/of zelfstudie.

  • Presentatie, interactiecollege, groepsgesprekken, rollenspelen, casusbespreking
  • Reflectieopdrachten na elke lesdag, op te nemen in log-/dagboek

Evaluatieactiviteiten

Onderhandelen en bemiddelen (B-UCLL-M81320)

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Algemeen

Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar.

Er geldt verplichte participatie tijdens de geplande contactmomenten ( zowel op de campus als online).

Eerste examenkans

Om te slagen dient de student minstens 50 % te behalen op het geheel van :

  • rollenspel in groep (10/20)
  • individuele reflectieopdracht (10/20)

  • Bij de herkansing valt het onderdeel rollenspel weg. De punten van het rollenspel van de eerste examenkans blijven behouden.
  • Herkansing voor het onderdeel individueel werkstuk reflectieopdracht