Structuurgericht werken (B-UCLL-MGM11T)

5 studiepuntenNederlandsTweede semesterTweede semesterUitgesloten voor examencontract
Vandenbempt Katrien (coördinator) |  Vandenbempt Katrien
POC Graduaat maatschappelijk werk (Leuven)

Dit opleidingsonderdeel situeert zich op de conceptuele leerlijn. Het kan niet in een examencontract worden opgenomen.

Na het voltooien ervan:

  • benoemt en merkt de student structurele aspecten in individuele (cliënt)situaties op;
  • heeft de student inzicht in processen van sociale uitsluiting en maatschappelijke kwetsbaarheid;
  • kent de student begrippen en methodieken m.b.t. de sociale grondrechten voor kansengroepen en vertaalt deze naar de praktijk;
  • is de student zich bewust van de signaalfunctie van de maatschappelijk werker en kijkt de student vanuit een kritische houding naar de bredere, maatschappelijke context van problemen;
  • kan de student zelf een structureel signaal detecteren en dit op een goede en onderbouwde manier communiceren, zowel mondeling als schriftelijk.

Deze competenties sluiten aan bij volgende domeinspecifieke leerresultaten:

  • DLR 05: neemt een brugfunctie op tussen de cliënt, het cliëntsysteem en maatschappelijke voorzieningen;
  • DLR 11: stimuleert de cliënt en het cliëntsysteem tot actieve participatie aan de samenleving;
  • DLR 12: volgt maatschappelijke ontwikkelingen en signaleert drempels en knelpunten in de eigen werking en/of in de samenwerking met andere actoren.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
MGM11E : Structuurgericht werken
MGM11D : Structuurgericht werken

Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):

Onderwijsleeractiviteiten

5 sp. Structuurgericht werken (B-UCLL-MGM11t)

5 studiepuntenNederlandsWerkvorm: CollegeTweede semesterTweede semester
Vandenbempt Katrien
POC Graduaat maatschappelijk werk (Leuven)

  • Wat is structuurgericht werken? De bril maakt het verschil;
    • Structureel sociaal werk;
    • Linken met de globale definitie van sociaal werk;
    • Benaderingen binnen het structureel sociaal werk;
    • Sociale grondrechten;
    • Empowerment en sociale rechtvaardigheid;
    • Structureel sociaal werk en de signaalfunctie;
  • Kaders en begrippen om je structurele bril aan te scherpen;
    • Armoede (definitie, verklaringsmodellen, gevolgen voor hulp- en dienstverlening en beleid);
    • Discriminatie;
    • Toegankelijkheid (niveaus, de 7B’s, divers-sensitief werken);
    • Onderbescherming en non-take-up;
    • Pro-actief en outreachend werken;
  • Zelf aan de slag met het proces van signaleren.

Syllabus, powerpoints en artikels

Dit OPO wordt gegeven in een mix van onderwijs on campus, online en zelfstudie:

  • werkvormen: hoorcolleges, begeleid zelfstandig leren, bespreking van tekst- en beeldmateriaal, discussies, verwerkingsopdrachten individueel en in groep, onderlinge presentatie van individuele opdracht door cursisten;
  • individuele opdrachten: verwerkingsopdrachten om met ‘structurele bril’ te leren kijken naar actuele thema’s en maatschappelijke voorzieningen + opmaken nota om structureel probleem helder en onderbouwd te signaleren

Evaluatieactiviteiten

Structuurgericht werken (B-UCLL-M81214)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Paper/Werkstuk, Presentatie

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Algemeen

Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar.

Er geldt verplichte participatie tijdens de geplande contactmomenten (zowel op de campus als online).

Eerste examenkans

Om te slagen dient de student minstens 50 % te behalen op het geheel van :

  • mondeling examen (10/20);
  • schriftelijke opdrachten: (a) verwerkingsopdracht structuurgericht kijken (4/20), (b) nota met structureel signaal (6/20) 

  • De evaluatie van de herkansing verloopt op dezelfde wijze als de 1ste examenkans.

  • De opdrachten waarop onvoldoende werd gescoord moeten opnieuw worden gemaakt (via dezelfde of gelijkaardige opdrachten). De punten voor de opdrachten waarop voldoende werd gescoord kunnen behouden blijven.