Onderzoeksproject I Procestechnologie (B-UCLL-MBC13C)
Doelstellingen
In dit OPO wordt bijgedragen aan de volgende bouwstenen en de ontwerpprincipes van de Moving Minds DNA (zie ook www.ucll.be):
- Expertise
- Onderzoekend vermogen
- Reflectie
- Cocreatie
- Ondernemingszin
Dit OPO draagt bij tot het verwerven van de volgende domeinspecifieke leerresultaten (DLR’s) :
DLR 1 : De PBA chemie voert met kennis van zaken een instrumentele en niet-instrumentele analysemethoden uit in het (bio-) chemische werkveld, zodat correcte analyseresultaten bekomen worden.
- 1.0 Legt verbanden tussen relevante wetenschappelijke basiskennis.
- 1.1 Kent en begrijpt de frequent toegepaste analysemethoden wat betreft principe, uitvoering en toepassing.
- 1.2Voert aan de hand van een werkwijze een frequent toegepaste analysemethode en/of techniek doordacht en correct uit.
DLR 5 : De PBA chemie zoekt doelgericht wetenschappelijke en (bio-)chemisch-technische informatie op, evalueert en verwerkt deze en refereert correct naar de geraadpleegde internationale bronnen.
- 5.1 Maakt gericht een selectie van betrouwbare en relevante wetenschappelijke bronnen
- 5.2 Maakt een samenhangende synthese uitgaande van meerdere bronnen
DLR 6 : De PBA chemie levert een actieve bijdrage tot het praktisch realiseren van wetenschappelijk onderzoek in een internationale context. Hij gaat hierbij projectmatig, methodisch en probleemoplossend tewerk.
- 6.0 Heeft inzicht in de verschillende stappen van een onderzoekscyclus en kent zijn aandeel hierin.
- 6.1 Formuleert een eenvoudige onderzoeksvraag en koppelt hieraan de juiste doelstellingen.
- 6.2 Zorgt onder supervisie voor realistische en relevante doelstellingen in een afgebakend project en gaat daarbij methodisch en probleemoplossend te werk
DLR 8 : De PBA chemie rapporteert helder aan (vak-) specialisten en leken. Hij gebruikt daarbij de juiste vakterminologie.
- 8.1 Rapporteert en presenteert helder en duidelijk aan een groep van gelijken met de juiste Nederlandse en Engelse vakterminologie
- 8.2 Rapporteert schriftelijk en traceerbaar over een experiment met de juiste vakterminologie
- 8.3 Communiceert assertief, constructief en respectvol met gelijken
DLR 10 : De PBA chemie functioneert zelfstandig in een intra- en interprofessioneel team in zijn (bio-) chemische werkomgeving.
- 10.2 Neemt verantwoordelijkheid op voor de eigen uit te voeren taken binnen een groep van gelijken
- 10.3 Houdt zich aan gemaakte afspraken binnen een groep van gelijken
Deze OLR's zijn vertaald in volgende vakspecifieke competenties :
- De student werkt in een team aan een project volgens de wetenschappelijke onderzoekscyclus.
- De student rapporteert de projectresultaten zowel schriftelijk als mondeling volgens de gegeven richtlijnen.
- De student voert in overleg met zijn teamgenoten de afgesproken taken uit zowel in als buiten het laboratorium.
- De student reflecteert zijn handelingen binnen een groep.
Begintermen
Tijdens dit opleidingsonderdeel worden analysemethoden en -technieken uit de eerste fase bachelor in de chemie toegepast binnen een uitgebreid onderzoeksproject.
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaandelijk credits of tolereerbare cijfers dienen behaald te zijn om dit opleidingsonderdeel op te nemen in het ISP:
- MBC32B - Toegepaste wis- en natuurkunde I
- MBC08B - Reactorkunde
- MBC09B - Onderzoeksvaardigheden I
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
MBC96B : Onderzoeksproject II procestechnologie
Plaats in het onderwijsaanbod
- PBA Chemie (Leuven) (Procestechnologie) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Onderzoeksproject I Procestechnologie (B-UCLL-MBC13c)
Inhoud
In dit OPO werken de studenten aan een onderzoeksproject dat zowel een literatuurstudie als een experimenteel deel bevat. Onder begeleiding worden vaardigheden omtrent wetenschappelijk projectonderzoek in de chemie verworven.
Studiemateriaal
Het studiemateriaal wordt aangeboden via het elektronische leerplatform Toledo.
Toelichting onderwijstaal
Bronnen van het project zullen Engelstalig zijn.
Evaluatieactiviteiten
Onderzoeksproject I Procestechnologie (B-UCLL-M82553)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Toelichting bij herkansen
Er is geen tweede examenkans.
Er is geen tweede examenkans mogelijk voor dit OPO.