Onderzoeksproject II procestechnologie (B-UCLL-MBC96B)

5 studiepuntenNederlandsEerste semesterEerste semesterUitgesloten voor examencontract
Arickx Stefanie (coördinator) |  Arickx Stefanie |  Van Damme Steven
POC PBA Chemie (Leuven)

In dit OPO wordt bijgedragen aan de volgende bouwstenen en de ontwerpprincipes van de Moving Minds DNA (zie ook www.ucll.be):

  • expertise
  • onderzoekend vermogen
  • reflectie
  • geletterdheid en communicatie
  • cocreatie
  • ondernemingszin

Dit OPO draagt bij tot het verwerven van de volgende domeinspecifieke leerresultaten (DLR's):

DLR 1 De PBA chemie voert met kennis van zaken een analyseproces uit in het (bio-)chemische werkveld, zodat correcte analyseresultaten bekomen worden. Hij maakt een gemotiveerde keuze tussen bestaande technieken in functie van het vereiste analyseresultaat. 

  • 1.0 Past zelfstandig wetenschappelijke basiskennis toe in nieuwe situaties 
  • 1.1 Kent en begrijpt complexe analysemethoden wat betreft principe, uitvoering en toepassing.
  • 1.2 Voert aan de hand van een werkwijze een complexe analysemethode en/of techniek zelfstandig en efficiënt uit.
  • 1.3 Kent complexe instrumentele analysetechnieken en voert ze zelfstandig uit.
  • 1.4 Kiest zelfstandig en onderbouwd de geschikte analysemethode uit een brede waaier rekening houdend met de beperkingen en de mogelijkheden
  • 1.5 Neemt zelfstandig een representatief staal voor analyse en bereidt het op een gepaste manier voor.

DLR 2 De PBA chemie past zelfstandig bestaande en nieuw ontwikkelde (bio- en fysico-)chemische technieken toe. Hij werkt mee aan het beoordelen en valideren ervan.

  • 2.1 Past zelfstandig bestaande en nieuwe technieken toe.
  • 2.2 a.3 Vergelijkt methodes onderling en beoordeelt ze op geschiktheid
  • 2.2 b.2 Voert aan de hand van instructies de validatie van de methode uit

DLR 3 De PBA chemie bedient en beheert apparatuur gangbaar in de (bio-) chemische sector op adequate wijze, zodat hun efficiëntie, betrouwbaarheid en duurzaamheid gegarandeerd zijn.

  • 3.1 Bedient apparatuur aan de hand van de technische handleiding.
  • 3.2 a.3 Voert zelfstandig kalibraties uit.
  • 3.2 b.3 Lost onder begeleiding eenvoudige technische problemen op.

DLR 5 De PBA chemie zoekt doelgericht wetenschappelijke en (bio-)chemisch-technische informatie op, evalueert en verwerkt deze en refereert correct naar de geraadpleegde bronnen.

  • 5.1 Maakt gericht een selectie van betrouwbare en relevante wetenschappelijke bronnen
  • 5.2 Maakt een samenhangende synthese uitgaande van meerdere gespecialiseerde bronnen
  • 5.3 Refereert correct naar geraadpleegde bronnen (geen plagiaat).

DLR 6 De PBA chemie levert een actieve bijdrage tot het praktisch realiseren van wetenschappelijk onderzoek in een internationale context. Hij gaat hierbij projectmatig, methodisch en probleemoplossend te werk.

  • 6.0 Heeft inzicht in de verschillende stappen van een onderzoekscyclus en kent zijn aandeel hierin.
  • 6.1 Formuleert een eenvoudige onderzoeksvraag en koppelt hieraan de juiste doelstellingen.
  • 6.2 Zorgt onder supervisie voor realistische en relevante doelstellingen in een complex project en gaat daarbij methodisch en probleemoplossend te werk.

DLR 7 De PBA chemie noteert, verwerkt en interpreteert analyse- en onderzoeksresultaten op een kritische wijze. Hij beschikt hiervoor over de aangepaste ICT-vaardigheden.

  • 7.1 Gebruikt zelfstandig de correcte methode en software om complexe onderzoeksgegevens en analyseresultaten te verwerken.
  • 7.2 Verwerkt zelfstandig onderzoeksgegevens en analyseresultaten volgens statistische methode.
  • 7.3 Interpreteert zelfstandig resultaten in de correcte (bio-)chemische context.

DLR 8 De PBA chemie rapporteert helder aan (vak-)specialisten en leken. Hij gebruikt daarbij de juiste vakterminologie.

  • 8.1 Rapporteert en presenteert op een professionele wijze aan leken en experten met de juiste vakterminologie.
  • 8.2 Rapporteert schriftelijk en traceerbaar over meerdere experimenten op een samenhangende manier met de juiste vakterminologie.
  • 8.3 Communiceert assertief, constructief en respectvol met verschillende doelgroepen. 

DLR 9 De PBA chemie werkt mee aan het opstellen en implementeren van kwaliteitszorgsystemen. Hij werkt veilig en milieubewust.

  • 9.1 Functioneert onder begeleiding binnen een kwaliteitszorgsysteem.
  • 9.2 Heeft oog voor mogelijke risico's en gevaren en/of kan een risico-analyse uitvoeren.
  • 9.3 Handelt milieubewust.

DLR 10 De PBA chemie functioneert zelfstandig in een intra- en interprofessioneel team in zijn (bio-)chemische werkomgeving.

  • 10.1 a.3 Organiseert zelfstandig en gelijktijdig meerdere taken op een efficiënte manier.
  • 10.1 b.3 Voert deze taken uit binnen de voorziene tijd en stuurt de planning bij waar nodig.
  • 10.2 a.3 Neemt medeverantwoordelijkheid op voor collectieve resultaten.
  • 10.2 b.2 Houdt zich aan gemaakte afspraken binnen een groep van gelijken.

DLR 11 De PBA chemie reflecteert kritisch over het eigen handelen.  Hij handelt hierbij op een maatschappelijk en ethisch verantwoorde manier.

  • 11.1 Analyseert zijn handelen kritisch, stuurt bij indien nodig en vraagt indien nodig advies aan collega's en specialisten.
  • 11.2 a. Gaat respectvol om met anderen.
  • 11.2 b. Gaat respectvol en economisch om met materialen en apparatuur.
  • 11.2 c. Geeft de bekomen resultaten eerlijk weer.

P1.De PBA chemie (afstudeerrichting procestechnologie) beheerst hoogtechnologische productieprocessen of delen ervan. Hij stuurt en controleert de procesinstallatie met aandacht voor veiligheid en kwaliteit. Hij draagt bij tot de verbetering van het proces. 

  • P1.2 Draagt in team bij tot de verbetering van productieprocessen in het bijzonder op het gebied van energie-efficiëntie
  • P1.3 a.3 Bespreekt in team mogelijke verbeteringen inzake de veiligheid van het productieproces
  • P1.3 b.3 Bespreekt in team mogelijke verbeteringen inzake de kwaliteit van het productieproces.

Deze DLR's zijn vertaald in volgende vakspecifieke competenties:

Via dit onderzoeksproject traint de student zich in de specifieke praktische vaardigheden die noodzakelijk zijn in een onderzoeksomgeving. De student vergroot zijn wetenschappelijke kennis, technisch inzicht, kritisch en probleemoplossend vermogen, vaardigheden op niveau van teamwork en communicatie. De student leert het belang van het doornemen van (internationale) literatuur en het opmaken (en bijsturen) van een werkplan. Daarnaast komen ook belangrijke aspecten van verslaggeving (zowel schriftelijke rapportering als mondelinge voorstelling) van wetenschappelijke onderzoeksresultaten aan bod in de onderzoeksproject.

Voor dit OPO geldt volgende strenge volgtijdelijkheid:

  • Onderzoeksproject I (fase 2);
  • Onderzoeksvaardigheden III (fase 2).

Daarnaast worden voor dit OPO volgende begincompetenties verwacht:

  • Onderzoeksvaardigheden I en II (fase 1);
  • Analytische chemie I en II (fase 1);
  • Reactorkunde (fase 1);
  • Scheidingstechnieken (fase 2);
  • Procestechnologisch labo I en II (fase 2);
  • Energie en energietransport (fase 2);
  • Toegepaste mechanica (fase 2).

Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.


SOEPEL( MBC13C )

Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
MBC13C : Onderzoeksproject I Procestechnologie

Onderwijsleeractiviteiten

5 sp. Onderzoeksproject II procestechnologie (B-UCLL-MBC96b)

5 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum-opdrachtEerste semesterEerste semester
Arickx Stefanie |  Van Damme Steven
POC PBA Chemie (Leuven)

In dit OPO voeren studenten samen met een begeleidende lector op semesterbasis onderzoek uit in het kader van de vervlechting van praktijkgericht onderzoek en onderwijs (VODO). De studenten werken in team aan een onderzoeksvraag. Dit onderwerp wordt bij de start van het semester door de begeleidende lector voorgelegd. Na een grondige literatuurstudie, gaan de studenten praktisch aan het werk in het lab. Na verwerking van de meetresultaten, wordt het eindresultaat in een verslag neergeschreven en via een poster (in het Engels) voorgesteld aan de medestudenten en betrokken lectoren.

De nodige documenten (studiewijzer, toelichting onderzoeksvraag, sjabloon poster, enz.) worden via Toledo ter beschikking gesteld. 
 

Dit OPO wordt in het Nederlands georganiseerd.

De poster die de studenten op het einde samenstellen, wordt in het Engels opgesteld. 

De studenten werken een onderzoeksvraag uit tijdens een aantal praktische sessies (30u in totaal) in het lab (na een grondige literatuurstudie). Tijdens dit praktisch gedeelte worden de studenten verwacht de analyses vrij zelfstandig te kunnen uitvoeren. Zowel een samenvatting van de literatuurstudie als de verwerking van de meetresultaten, worden in een verslag neergeschreven. Daarnaast wordt het onderzoek via een poster (in het Engels) gepresenteerd.

Evaluatieactiviteiten

Onderzoeksproject II procestechnologie (B-UCLL-M81984)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Ontwerp/Product, Presentatie, Self assessment/Peer assessment, Medewerking tijdens contactmomenten, Procesevaluatie

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Het eindcijfer voor het OPO is het gewogen gemiddelde van de eindcijfers van de evaluatie-activiteiten, met als wegingsfactoren de vermelde percentages:

  • Evaluatie-activiteit permanente evaluatie - attitude en vaardigheden (50%)
  • Evaluatie-activiteit permanente evaluatie - eindverslag (30%)
  • Evaluatie-activiteit permanente evaluatie - posterpresentatie (20%) 

Er wordt eveneens een peer/self assessment uitgevoerd, zodat – indien nodig – het punt voor het eindverslag en de poster, individueel bijgestuurd kan worden.

De volgende regels zijn van toepassing op dit OPO:

- Indien de student 1/4 of meer van de afgesproken contactmomenten afwezig is, krijgt hij/zij een score NA voor dit OPO.
 

Concrete info over de organisatie en evaluatie van het OPO is terug te vinden in de studiewijzer. De studiewijzer is voor elke ingeschreven student beschikbaar op het elektronisch leerplatform (Toledo).

Voor de volgende evaluatie-activiteiten geldt dat een tweede examenkans niet mogelijk is binnen hetzelfde academiejaar: 

  • Evaluatie-activiteit permanente evaluatie - attitude en vaardigheden; 

De punten van de eerste examenkans worden overgedragen naar de tweede examenkans. 
 

De overige evaluatie-activiteiten (permanente evaluatie - eindverslag en permanente evaluatie - posterpresentatie) kunnen wel hernomen worden bij niet slagen voor het OPO.