Beroepspraktijk 2 (B-UCLL-MGY18T)

12 studiepuntenNederlandsTweede semesterTweede semesterUitgesloten voor examencontract
Deforche Pieter (coördinator) |  Csanyi Isabell |  Deforche Pieter
POC Graduaat syndicaal werk (Leuven)

Dit opleidingsonderdeel situeert zich op de ervaringsreflectieleerlijn. Het kan niet in een examencontract worden opgenomen. Er is volgtijdelijkheid op Beroepspraktijk 1.

Het opleidingsonderdeel Beroepspraktijk 2 bouwt verder op de ontwikkelde competenties in Beroepspraktijk 1. De student verdiept zijn of haar beroepspersoonlijkheid en professioneel handelen. Hij/zij reflecteert kritisch op een aantal zelfstandig uitgevoerde activiteiten en evalueert het eigen professionele handelen geconcretiseerd in de competenties:

  • contact leggen en communiceren met doelgroepen, organisaties en belanghebbenden;
  • sociaal-agogisch handelen;
  • professioneel samenwerken;
  • ethisch handelen;
  • verbinden met de samenleving;
  • professionaliseren.

Deze competenties sluiten aan bij volgende domeinspecifieke leerresultaten:

  • DLR 01: behartigt de rechten van werknemers en sociaal verzekerden, vertrekkend vanuit hun belangen en rekening houdend met principes van solidariteit, verdraagzaamheid, rechtvaardigheid, gelijkheid, diversiteit, emancipatie en empowerment;
  • DLR 02: werkt veranderings- en oplossingsgericht in functie van de te bereiken doelen, houdt daarbij rekening met de doelgroep en handelt op een methodisch-agogisch verantwoorde wijze;
  • DLR 03: volgt de professionele informatie en reglementering op en integreert deze in het handelen;
  • DLR 04: communiceert professioneel en overtuigend en houdt daarbij rekening met de context. Participeert actief aan diverse overlegfora;
  • DLR 05: participeert actief in team en onderhoudt actief netwerken in functie van het behartigen van de belangen van de doelgroep;
  • DLR 06: levert na analyse syndicale individuele en collectieve dienstverlening aan werknemers en sociaal verzekerden en licht hen op gepaste wijze in over de relevante wetgeving en reglementering;
  • DLR 07: sensibiliseert, mobiliseert en ondersteunt de doelgroep op syndicaal en agogisch vlak en stimuleert hen tot syndicaal en maatschappelijk engagement;
  • DLR 08: vertaalt opleidings- en vormingsbehoeften en -noden naar opleidings- en vormingsinitiatieven;
  • DLR 09: volgt de maatschappelijke, syndicale en sociaaleconomische ontwikkelingen kritisch op en ondersteunt de doelgroep bij de operationalisering van relevante ontwikkelingen;
  • DLR 10: organiseert doelgericht de eigen taken en opdrachten op korte en middellange termijn;
  • DLR 11: ontwikkelt het eigen professioneel handelen permanent op basis van (zelf)reflectie en deskundigheidsontwikkeling rekening houdend met evoluties.

Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.


GELIJKTIJDIG(MGY17E) OF GELIJKTIJDIG(MGY17T) OF GELIJKTIJDIG(MGY17J)

Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
MGY17E : Beroepspraktijk 1
MGY17T : Beroepspraktijk 1
MGY17J : Beroepspraktijk 1

Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
MGY19E : Beroepspraktijk 3
MGY19T : Beroepspraktijk 3
MGY19J : Beroepspraktijk 3
MGY20E : Graduaatsproef (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
MGY20J : Graduaatsproef (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
MGY20T : Graduaatsproef (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
MGY40E : Graduaatsproef
MGY40T : Graduaatsproef
MGY40J : Graduaatsproef

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
MGY18J : Beroepspraktijk 2 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
MGY18E : Beroepspraktijk 2

Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):

Onderwijsleeractiviteiten

12 sp. Beroepspraktijk 2 (B-UCLL-MGY18t)

12 studiepuntenNederlandsWerkvorm: StageTweede semesterTweede semester
Csanyi Isabell |  Deforche Pieter
POC Graduaat syndicaal werk (Leuven)

  • de student verricht beroepsgerichte activiteiten die zich situeren in de kern van het beroepsprofiel met begeleiding door een mentor die vertrouwd is met het profiel en takenpakket;
  • begeleidingsgesprekken met de student(engroep), intervisie en supervisie;

Handleiding beroepspraktijk, werkbladen.

  • werkplekleren: 200 uur;
  • contactmomenten: begeleiding in groep en groepsintervisie, min. 2 individuele contactmomenten (tussentijds evolutiegesprek, eindgesprek, extra gesprekken op maat);
  • individuele opdrachten gelieerd aan inter- en supervisie: zie Handleiding beroepspraktijk;

Evaluatieactiviteiten

Beroepspraktijk 2 (B-UCLL-M81331)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Algemeen

Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar.

Er geldt verplichte participatie tijdens de geplande contactmomenten (zowel op de campus als online). Gewettigde afwezigheden op de leerwerkplek en op de individuele begeleidingsgesprekken worden ingehaald volgens de afspraken met de mentor en de lector.

Eerste examenkans

De eindbeoordeling op 20 is samengesteld uit:

  • de prestaties en het groeiproces op de leerwerkplek (10/20). Deze worden geëvalueerd aan de hand van het competentiegericht evaluatieschema in de Handleiding beroepspraktijk;
  • individuele opdrachten (10/20).

De student moet op beide onderdelen (prestaties op de leerwerkplek en individuele opdrachten) afzonderlijk slagen om te kunnen slagen op het geheel.

Herkansing is enkel mogelijk voor de individuele opdrachten. De uren werkplekleren zijn niet herkansbaar.