‘Ondernemend Netwerk voor Starters’ Leuven (B-UCLL-MGD08T)

3 studiepuntenNederlandsEerste semesterEerste semesterUitgesloten voor examencontract
Deckers Paul (coördinator) |  Deckers Paul
UC Leuven Gemeenschappelijke opleidingsonderdelen

Dit is een Cross course met als hoofddoel het aanwakkeren en/of aanscherpen van ondernemerszin en ondernemerschap bij studenten uit alle UCLL programma’s:

Een broeihaard voor ondernemerszin, ondernemerschap en soft skills, waarbij gebaseerd op co-creatie het netwerk verbreed en versterkt wordt aan de hand van onderstaande transdisciplinaire leerdoelen

Ondernemingszin 

Het vermogen om initiatief te nemen, om ideeën in een bepaalde context in daden om te zetten. (ondernemingszin) Bij uitbreiding naar ondernemerschap of entrepreneurship gaat het om het opstarten van een eigen initiatief/zaak en alle daarop volgende fases die een initiatiefnemer met zijn of haar initiatief kan doorlopen (continueren, groeien, herstarten,…) en dit binnen een brede waaier aan sectoren, zowel binnen de private sector als de non-profit sector. (ondernemerschap) De student neemt in deze TACO een onderzoekende houding aan vanuit  wetenschappelijke inzichten.

ReflectieHet vermogen om stil te staan bij jezelf, bij hoe je werkt en handelt en dit kritisch durven tegen het licht houden om op basis daarvan je handelen bij te stellen en daarmee de kwaliteit van je werk en je functioneren te optimaliseren. Vanuit ervaringen en suggesties komen tot nieuwe inzichten in je persoonlijkheid, in je gedrag en in je achterliggende drijfveren.

Co-creatie

Het vermogen om efficiënt en constructief samen te werken in een (multi-, inter-, transdisciplinair en/of intercultureel) team om een gezamenlijk doel te bereiken waarbij alle deelnemers invloed hebben op het proces en het resultaat.

De student kan vanuit eigen discipline creatieve en innovatieve ideeën leveren die door de collega studenten  uit andere disciplines begrepen wordt. ​De studente kan ook inschatten welke de bijdrage is die een andere discipline kan opleveren en kan zo bij zichzelf tot nieuwe inzichten komen.

 

Maatschappelijk engagement

Het vermogen om te handelen als een wereldburger op basis van een ethisch bewustzijn en dialoog, gericht op duurzaam, rechtvaardig en respectvol omgaan met elkaar en met de wereld van vandaag en morgen, lokaal, regionaal & globaal.

De student kan zich zo inleven in de noden van de 'klant', extrene partner, ... en neemt zo initiatief buiten zijn eigen omgeving.

Onderzoekend vermogen

Het vermogen om authentieke vragen of uitdagingen uit de beroepscontext methodisch (op basis van expertise en informatie- en onderzoeksvaardigheden) te beantwoorden zodat ze leiden tot relevante en creatieve oplossingen, verbeteringen en/of kennis.

En ook nog:

  • Een student neemt een onderzoekende houding aan vanuit wetenschappelijke inzichten.
  • Een student kan vanuit de eigen discipline een bijdrage leveren die door collega’s van andere disciplines begrepen wordt.
  • Een student kan inschatten welke bijdrage een andere discipline zou kunnen leveren.
  • Een student kan de eigen discipline overstijgen om tot nieuwe kennis te komen.
  • Een student kan creatieve en innovatieve ideeën formuleren.
  • Een student durft (proactief) initiatief nemen buiten de eigen omgeving.
  • Een student kan zich inleven in de noden van de klant of de externe partner.
  • Een student toont een kritisch maatschappelijk bewustzijn.
  • Een student toont een brede blik op de samenleving.
  • Een student heeft oog en respect voor diversiteit.
  • Een student neemt een engagement op voor een duurzame samenleving.

Domeinspecifieke Leerresultaten (DLR):

DLR 6 De Bachelor BM verzamelt, analyseert, interpreteert en evalueert autonoom wetenschappelijke en contextgebonden kwantitatieve en kwalitatieve data en kan hierover professioneel rapporteren en aanbevelingen formuleren en toont hierbij een kritische onderzoekende houding.   

DLR7: Efficiënt en constructief samenwerken in een multidisciplinair en intercultureel team

Algemene competenties (AC): 

AC4: Je werk effectief in een team

AC9:  Je werkt onderzoeksmatig en kritisch

  • Je verzamelt, analyseert, interpreteert en evalueert autonoom wetenschappelijke en contextgebonden kwalitatieven en kwantitatieve data

 

Beroepsspecifieke competenties (BC): 

BC1: De PBA ondersteunt het algemeen en strategisch bedrijfsbeleid. 

 

geen voorkennis vereist

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. ‘Ondernemend Netwerk voor Starters’ Leuven (B-UCLL-MGD08t)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: CollegeEerste semesterEerste semester
Deckers Paul
UC Leuven Gemeenschappelijke opleidingsonderdelen

Het accent ligt op ondernemerszin (zelfrealisatie & creativiteit) en het stimuleren van ondernemerschap. De student leert transdisciplinair samenwerken en co-creëren en bouwt samen met anderen zijn/haar (ondernemend) netwerk verder uit.

Dit opleidingsonderdeel heeft als doelgroep student-ondernemers en studenten met interesse in ondernemerschap.

Volgende leeractiviteiten komen aan bod:

- plenaire sessies zoals ideation, leren pitchen, design thinking

- sessies zoals hackatons, netwerkevents, inspiratiesessies, bedrijfsbezoek, maar ook inhoudelijke verdieping rond communicatie, financieel plan, productontwikkeling, … (in lijn met de concrete opdracht)

- samenwerken in transdisciplinair team rond vragen van student-ondernemers of externen

Inhoudelijk maximaal zelfsturend team met sterke focus op reflectie en onderlinge kennisdeling.

Al de leerdoelen worden gerelateerd aan een 'fictief opgezette onderneming'

Het materiaal wordt ter beschikking gesteld via Toledo.

Studenten worden bij het begin gebrieft en nemen vanaf dan het proces in eigen handen.

Er zijn vaste werkmomenten (in het lessenrooster geblokkeerd) waarop de teams aan het werk zijn en eventueel met de coaches in gesprek gaan.

De onderwijsleeractiviteiten zijn zeer divers en omvatten onder meer

- gastsprekers
- eigen initiatieven rond sessies, workshops, bedrijfsbezoeken
- samenwerken als team rond concrete vragen van starters
- samenstellen portfolio

-…

Er wordt gebruikt gemaakt van een samenwerkplatform met logging (bv Teams), waardoor lectoren op elk moment het werk en de voortgang van studenten kunnen raadplegen en de bijdrage van individuen kunnen zien.

In de studiewijzer worden de werkvormen concreet toegelicht.

Evaluatieactiviteiten

‘Ondernemend Netwerk voor Starters’ Leuven (B-UCLL-M82255)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Presentatie
Leermateriaal : Cursusmateriaal

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode

Er wordt zowel geëvalueerd op het inhoudelijke proces, persoonlijke groei (doorzettingsvermogen/veerkrachtigheid, flexibiliteit/wendbaarheid, inzet, omgaan met feedback, verantwoordelijkheid opnemen) als op de groei van het team/samenwerking (naar elkaar luisteren, respect hebben, eigen inbreng hebben, groepsafspraken naleven)

 

Evaluatievorm :

Paper/Werkstuk, Portfolio, presentaties, ontwerp/product, Self assessment/Peer assessment, Medewerking tijdens contactmomenten, Procesevaluatie, Mondelinge verdediging

 

Vraagvormen : Open vragen

 

Leermateriaal : Cursusmateriaal, Naslagwerk, Rekenmachine

 

Deel 1: Puntenverdeling

100% Permanente evaluatie

Deel 2: Opmerkingen

  • Bij een ongewettigde afwezigheid tijdens een permanente evaluatie of het laattijdig inleveren van een opdracht krijgt de student een nul voor die opdracht. 
  • Late instromers en studenten met examencontract: zie studiewijzer
  • Externe deskundigen kunnen worden betrokken bij de evaluatie

 

Voor detailafspraken: zie studiewijzer

30% overdracht van punten op permanente evaluatie uit 1e zittijd

70% op herwerking van het portfolio + mondelinge verdediging